Partneralimentatie en staat van behoefte

Zith
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Partneralimentatie en staat van behoefte

#1 , 26 mei 2018 22:52

We gaan binnenkort scheiden met onderlinge toestemming, maar er is me iets niet duidelijk ivm partneralimentatie.

De huidige situatie:
Persoon A = 2800 euro inkomen / maand
Persoon B = 0 euro inkomen / maand (gehandicapt, maar aangezien partner veel verdient, krijgt ze niks van uitkering)

De toekomstige situatie:
Persoon A = 2800 euro inkomen / maand
Persoon B = 1500 euro inkomen / maand (na scheiding en andere domicilie krijgt ze wel een uitkering van de overheid)

Is parternalimentatie hier van toepassing? En indien ja, hoeveel dan? Is er hier sprake van 'staat van behoefte'? Het leek me zelf dat het gemeenschappelijk inkomen (tijdens het huwelijk) 2800 euro is ( en dus 1400 per persoon).... moet persoon A dan nog extra bijdragen? Alvast hartelijk bedankt voor eventuele info! Het zou me echt helpen om hier wat duidelijkheid in te hebben!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2018 10:00

Partneralimentatie wordt bijna nooit meer toegekend, zeker niet bij wettelijk samenwonen, en amper tot niet bij huwelijk/scheiding. Eventueel een degressief stelsel, zodat uw ex voldoende mogelijkheden krijgt om alles financieel rond te krijgen (bijvoorbeeld eerste drie maand 500euro, maanden daarna 250euro, daarna niets meer - u kan die fiscaal 80% aftrekken in hoogste schaal, dus voor beiden interessant)

eylis
Berichten: 8840

#3 , 27 mei 2018 10:16

Met een inkomen van 1500 euro voor een alleenstaande, kan men moeilijk de term "staat van behoefte" toepassen. Een partneralimentatie kan niet (meer) gebruikt worden om een bepaalde hogere levensstandaard aan te houden. Vermoedelijk zal uw partner ook in aanmerking komen voor een aangepaste sociale woning.

Reclame

Nicolas2020
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2018 11:14

Ken iemand die in een gelijkaardige situatie zat. Ik kan alleen bevestigen wat hierboven al geschreven is, m.a.w. niet te veel zorgen over maken ;)

Zith
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2018 19:33

Hartelijk dank voor jullie reacties! Nu is het me wel duidelijk geworden.

Terug naar “Echtscheiding”