geen EOT, geen EOO, maar wel apart leven

loe2
Topic Starter

geen EOT, geen EOO, maar wel apart leven

#1 , 29 jan 2009 15:23

Na jaren problemen (drankmisbruik van mijn echtgenoot en psychische 'mishandeling' van mij en de kinderen) heb ik besloten dat het genoeg geweest is, ons huwelijk is voorbij. Ik heb een EOT voorgesteld, maar mijn man wil echter van geen scheiding weten. Een EOO zie ik dan weer niet zitten, want ik vrees dat het dan op een "vechtscheiding" zal uitdraaien. Ondertussen zal ik binnenkort wel (met de kinderen) apart gaan wonen.
Kan ik mij op een of andere manier "indekken" zodat hij mij niet gaat verwijten dat ik "zomaar" met de kinderen vertrokken ben (en het laten uitschijnen dat ik de schuldige zou zijn), en welke gevolgen heeft deze situatie op een aantal zaken zoals regelen van kindergeld, mutualiteitslidgeld,...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2009 16:20

Voorlopige maatregelen vragen bij de vrederechter (art. 223 B.W.)

scorpioen

loe2
Topic Starter

#3 , 29 jan 2009 16:28

Bedankt,

ik vermoed dat dit schriftelijk moet. Toch nog enkele vragen :

Hoe moet ik dat dan formuleren, hoe gedetailleerd moet ik zeggen waarom ik wegga.
Wanneer moet ik dat indienen : kan dit nu reeds of moet ik daarmee wachten tot ik vertrokken ben
Gaat de vrederechter sowieso akkoord met mijn aanvraag of kan hij dit weigeren ?
Geeft de vrederechter hierover informatie door aan mijn (nu nog) echtgenoot ?
Hoe lang duren deze 'voorlopige' maatregelen ? kan deze situatie "eindeloos" voortduren, of vloeit die na verloop van tijd automatisch uit in een echtscheiding ?

Reclame

loe2
Topic Starter

#4 , 02 apr 2009 16:29

Ondertussen heb ik een woning gekocht, en binnen 14 dagen verhuis ik, samen met de kinderen.

En ondertussen staat er nog steeds niks op papier, aangezien mijn echtgenoot steeds weigert om ook maar over iets te praten / discuteren / onderhandelen. Als hij nuchter is, beweert hij dat dit niet nodig is, aangezien we dit als "volwassen mensen" kunnen bespreken. Probleem is dat hij een aantal keren per week verre van nuchter is, en dan komen de verwijten, dreigementen,...

Ik heb nog steeds geen zin alles in handen van advocaten te geven en er een vechtscheiding van te maken, maar wil wel ergens zekerheid en afspraken over een aantal dingen, zowel voor mij als voor de kinderen.

Anderzijds ben ik bang dat het aanvragen van voorlopige maatregelen bij de vrederechter de problemen in een stroomversnelling gaat brengen. Wordt mijn echtgenoot op de hoogte gebracht van het feit dat ik de vrederechter op de hoogte breng van onze huidige situatie. Ik vraag dan nl geen voorlopige maatregelen, maar stel mijn echtgenoot eigenlijk voor een voldongen feit (door weg te gaan met de kinderen).

ongelukbelaagd

#5 , 02 apr 2009 17:13

Ik ben zelf 17 jaar geleden op die manier met mijn zoon vertrokken. 'k Ben geen jurist!

Je man is vader van je kinderen? Dan kan je niet zomaar je kinderen uit hun domicilie weghalen zonder zijn toestemming. Je hebt een goede reden om dit te doen maar ga toch maar langs voor dringende maatregelen bij de vrederechter. Voor hij jou van ontvoering beticht...

Dit is off topic maar je bent nog niet gescheiden en je hebt al een huis gekocht? Ben je getrouwd met scheiding van goederen?
Ik zit namelijk op mijn scheiding te wachten om iets te kunnen kopen...

Groetjes

Rebel-with-a-cause

#6 , 02 apr 2009 20:55

Bij ernstige echtelijke moeilijkheden is het aangewezen voor alle partijen (beide echtgenoten, en zeker de kinderen), dat beide partijen blijven open staan voor een duidelijk gesprek.
Is dit niet mogelijk, probeer dan via een bemiddelaar.

Bij relatiestoornissen tussen echtgenoten (sinds 01.01.2000 ook tussen wettelijk samenwonenden) kan de heer Vrederechter dringende en voorlopige maatregelen bevelen.
De vrederechter kan dan uitspraak doen over :
- afzonderlijke woonst;
- wie er verder de echtelijke woonst zal betrekken;
- ouderlijk gezag over de kinderen (vroeger: hoederecht);
- omgangsrecht met de kinderen (vroeger: bezoekrecht);
- onderhoudsgeld partner;
- onderhoudsgeld voor de kinderen;
- aan wie de kinderbijslag dient te worden gestort...
- wie er verder de afbetalingen zal doen (huis, wagen, ...)
- wie er gebruik kan maken van bepaalde gemeenschappelijke goederen (auto, TV, PC, ...)
- meestal wordt ook beslist dat geen van de echtgenoten de gemeenschappelijke goederen mag verkopen of wegdoen.

Deze maatregelen worden meestal beperkt in tijd, met het oog op mogelijke verzoening of een definitieve echtscheiding.

Je kan voor deze procedure beroep doen op een advocaat.
Je kan ook zelf een verzoekschrift ter griffie neerleggen.
Een verzoekschrift is een soort brief waarin zeker volgende punten moet vermeld worden:
- namen, woon- en/of verblijfplaatsen van beide partners
- kinderen, geboortedata
- problemen in het kort
- de gevraagde maatregelen (afzonderlijke woonst, persoonlijk onderhoudsgeld, onderhoudsgeld kinderen, ouderlijk gezag over de kinderen, ...)
- mogelijke oplossingen
- onderaan niet vergeten : plaats, datum en handtekening

Dit verzoekschrift leg je best zelf neer ter griffie van het vredegerecht van het kanton van je woonplaats.
Bij het verzoek voeg je bij:
- Rolrecht: ter griffie te betalen.
- Attest van woonst van de tegenpartij (te verkrijgen op dienst bevolking van je woonplaats, kost : +- 8,- euro).

Beide echtgenoten worden opgeroepen met een gerechtsbrief uitgaande van het Vredegerecht, copie van het verzoekschrift wordt meegestuurd. Partijen dienen samen te verschijnen voor de Vrederechter, al dan niet bijgestaan door een raadsman.

loe2
Topic Starter

#7 , 03 apr 2009 11:49

Bovenstaande had ik ook allemaal reeds teruggevonden op het internet. Mijn vraag is echter veel eenvoudiger : aangezien mijn echtgenoot echt niet wil onderhandelen (ik heb ook al meerdere keren een bemiddelaar voorgesteld), volstaat het dan dat ik de vrederechter verwittig dat ik samen met de kinderen vertrek (en uiteraard de reden opgeef). Dan ben ik tenminste ingedekt en kan hij mij niet beschuldigen van 'ontvoering' (hoewel hij zelf al een reis geboekt heeft met de kinderen deze zomer). Indien dit in praktijk echt niet zou werken, dan kan ik na een jaar toch nog een EOT aanvragen op basis van een jaar feitelijke scheiding. Of is dit te simplistisch gesteld, en komen er dan ook nog advocaten aan te pas ?

En ja, wij zijn getrouwd met scheiding van goederen (het huis waarin we nu wonen is van hem), dus ik kon inderdaad een eigen woning aankopen.

Franciscus

#8 , 03 apr 2009 19:38

Als daar feiten zijn gebeurd had u daarvan ook aangifte kunnen doen bij de politie -
Intar familiaal geweld - PV is voldoende om vrederechter een aantal maatregelen te laten nemen.

U zal dat wel moeten doen ga eens langs de griffie en vraag daar wat je moet doen

Het is niet omdat je man niet wil dat je moet blijven stilzitten.

Als je wegbent en je adres en dat van de kinderen ergens anders laat registreren moet hij daarvoor wel naar de vrederechter stappen.
tenslotte hebben beide ouders het recht om de woonplaats van hun kinderen te bepalen..
Maar maak het u niet extra moeilijk laat de vrederechter dat al bepalen dan kan er ook nooit een tegeneis komen.

Het komt erop aan om zoveel mogelijk bewijzen van zijn 'wangedrag' te hebben voor de rechtbank

roderidder
Contacteer: Website

#9 , 03 apr 2009 23:49

Als daar feiten zijn gebeurd had u daarvan ook aangifte kunnen doen bij de politie -
Intar familiaal geweld - PV is voldoende om vrederechter een aantal maatregelen te laten nemen.

U zal dat wel moeten doen ga eens langs de griffie en vraag daar wat je moet doen

Als je wegbent en je adres en dat van de kinderen ergens anders laat registreren moet hij daarvoor wel naar de vrederechter stappen.
tenslotte hebben beide ouders het recht om de woonplaats van hun kinderen te bepalen..
Maar maak het u niet extra moeilijk laat de vrederechter dat al bepalen dan kan er ook nooit een tegeneis komen.

Het komt erop aan om zoveel mogelijk bewijzen van zijn 'wangedrag' te hebben voor de rechtbank
Dit is nu eens een methode om als ouders levenslang aardsvijanden van elkaar te gaan worden en geld gaan uit te geven aan advocaten waar je een nieuwe mercedes van kan betalen en mogelijks nog het ongeluk tegen U gaat keren waar je kinderen niet meer naar je toe willen komen, nooit meer !! zo groot kan hun haat zijn!

Als je gaat scheiden stap naar een bemidelaar in familiale zaken en bespreek wat je wil bereiken. Zo zou je vb. kunnen voorstellen om 1 advocaat te nemen! Wat is het voordeel? Wel die zal U niet tegen elkaar gaan opzetten, dat zal U (en de kinderen) o.a. veel in emoties schelen

Als 1 v/d 2 ouders een scheiding wil doordrukken zal de echtscheiding onvermijdelijk zijn.

Hoe oud zijn de kinderen?

RR

Franciscus

#10 , 06 apr 2009 17:18

Inderdaad - bemiddelaar is ook mijn eerste optie omdar dan beide partijen eerst met elkaar moeten praten.
Volgens dame heeft dat niet geholpen.
Wel dat is het ( spijtig genoeg) het veiligstellen van de belangen van slachtofferpartij eerst.

Ik heb op dat ogenblik geen boodschap aan de gegegevens en het woord van een dronkaard. Dus eerst zorgen dat uw plaats van wonen en slapen en eten ( rekeningen) zo veilig mogelijhk gesteld worden.
Tegenpartij moet dan zelf uit zijn pijp komen maar je staat veel sterker en je moet noet bij een crisissituatie naar de rechtbank stappen.

En ik volg uw redenering niet - maar vindt ook dat beide partijen samen aan de problemen moeten werken. Alleen het afdreigen van een partij tgo de andere met psychische en fysische elementen kan niet meer.

Het loopt idd dikwijls fout in het begeleiden van beide partijen.
Bemiddelaar zou wettelijk de regel moeten zijn en verplichte therapie voor alle partijen.

roderidder

#11 , 07 apr 2009 12:25

Wat U hier aanhaalt is de deur die is opengezet voor vernietiging van het welzijn van het kind. Dit zorgt voor strijd, wraak en nog meer van dat omdat het meer dan eens zorgt dat de ouders onnodig in een never ending story of spiraal terecht komen. U moet niet verder zoeken dat Uw partner dit op een dag eens doet bij U.

Als de leugens groter worden en de waarheid wel ergens in het midden zal liggen dan schuift de waarheid mee op zekers?
Wie het eerst zijn PV bij de vrederechter heeft krijgt alles?
Nee hooguit goed bedoeld die wet maar ze zorgt voor te veel ellende omdat actie toch voor reactie zorgt en dat is nu net niet wat we willen.
PV is voldoende om vrederechter een aantal maatregelen te laten nemen.
Is dit geen doorn in Uw oog? Bewijs is niet nodig !! om vb. U uit Uw huis te zetten (nee ook geen hoofdverblijfplaats van je kinderen, etc, etc), als je ze nog maar te zien krijgt ! (meer dan eens is het zo gegaan). Bij Goedele (recht van antwoord) is bij intrede van deze wet dit ter sprake geweest. Ik geloofde mijn oren niet toen de vrederechter zei "deze wet pas ik niet toe!" en verduidelijke dat het conflict vaak als een etter groeit, niet zelden wordt het bloed onder de nagels gehaald en als deze etter dan openspat zou alle schuld bij één partij komen te liggen.

Van zodra je op straat staat, je kinderen montjesmaat te zien krijgt omwille van een leugenachtig PV zal je begrijpen dat het vernietigend werkt voor het welzijn van je kinderen, en nee dit is echt niet bevorderlijk om gaan te bemiddelen

De kans op slagen van bemiddeling wordt bevorderd als men beide ouders een gelijkwaardige positie geeft.
M.a.w. als je voor bemiddeling bent dient m.i. dit ook ondersteunt te worden. Dit is in juridische middens in gezags en verblijfsregelingen nog niet het geval, men claimt daar nog steeds dat zij diegene zijn die kennis hebben (the place to be) hoe men ouderlijke conflicten het best kan aanpakken.

Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=1h19Z-tq3H0&fmt=22

RR

roderidder

#12 , 07 apr 2009 12:54

...Wel dat is het ( spijtig genoeg) het veiligstellen van de belangen van slachtofferpartij eerst.

...Alleen het afdreigen van een partij tgo de andere met psychische en fysische elementen kan niet meer.
Hoe valt dat te rijmen?

Wat wordt hier bedoeld met veiligstellen?
Hoe schadelijk is dat "veiligstellen?"

Best is dat je naar iemand stapt die wat van scheiding (en zijn gevolgen) kent

RR

Terug naar “Echtscheiding”