Vordering van eigen inbreng

Etak
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

Vordering van eigen inbreng

#1 , 23 mar 2018 13:33

Schrijnende toestanden
Het volgende
Wettelijk samenwonend en huis gekocht, partner bracht 50000 euro in, werd ook vermeld in akte, ik bracht niets in. Woning werd 50/50 ggeschreven.
Na de aankoop werd al mijn geld automatisch op zijn rekening geplaatst, ook ik betaalde de hypotheek alleen gedurende 3 jaar, ditt om tegemoet te komen op zijn inbreng
Ik schreef een totaal bedrag over van 210000 € in die 3 jaar.
Ikzelf had geen geld op mijn rekening omdat alles werd doorgesluisd naar de zijne.
Nu komt er einde aan de relatie, de woning werd verkocht en enkel de bank kon worden terugbetaald.
Eigen inbreng kon hiij niet meer recuperen, omdat er geen winst was na verkoop.
Nu kreeg ik deze week een brief om de “50000 euro eigen inbreng van hem terug te geven...
Ikk viel bijna van mijn stoel.
Ik bezit niets meer, ik vverliet de woning met 3 valiezen
Hij heeft 3 jaar alle inkomsten gekregen van mij, de lening werd ook betaald door mij en nu vraagt hij er bovenop nog eens 50000 terug
Hij beroept zich op de clausule “na betaling openstaande hypotheek en voor verdeling”
Er is echter niets om vooraf te nemen
Ik ben radeloos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2018 14:20

Mag ik er vanuit gaan dat u een typfout gemaakt heeft en "slechts" 21.000€ hebt afbetaald gedurende 3 jaar?

Uw ex-partner heeft gelijk dat hij zijn inleg kan terugeisen voordat de verdeling gemaakt wordt, zelfs als dit het te verdelen bedrag negatief maakt. In praktijk betekent dit dat u in het slechtste geval hem 25.000€ verschuldigd bent.

Maar, voor de inbreng gedurende de relatie kan u zich beroepen op BW art 1477 §3:
De wettelijk samenwonenden dragen bij in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden.

Hoe u de inbreng van 21.000€ moet interpreteren hangt af van uw inkomen tijdens het samenwonen, uw ex zijn inkomen tijdens het samenwonen en hoeveel uw ex gedurende die tijd in jullie leven heeft geïnvesteerd. Afhankelijk daarvan kan u hiervan ook een deel terugeisen.

Maar in het beste geval bent u aan het einde van de rit uw ex nog steeds geld verschuldigd, nl (50.000-21.000)/2 = 14.500.

Bij dergelijke bedragen zou ik toch ook overwegen om op zijn minst eens een verkennend gesprek te hebben met een advocaat.

Etak
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2018 14:26

Neen hoor, geen typfout, wel degelijk 210000€ overgeschreven, al mijn inkomsten gingen integraal naar zijn rek omdat hij alles regelde qua betaling, ik had daar geen tijd voor
Hij zegt trouwens dat een raadsman hem heeft verteld dat mijn 210000 € als gezinsbijdrage gelden en ik geen poot heb om op te staan omdat de overschrijving zonder mededeling waren, hij zegt dat ik er niet onder uit kom en ik maar een mededeling noest genoteerd hebben, hoe slecht kan je zijn
Laatst gewijzigd door Etak op 23 mar 2018 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2018 14:27

Ik heb even uw ander topic erbij genomen. Waarom schrijft u hier precies het omgekeerde ivm de 50.000€ dan in dat topic?

Etak
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2018 14:43

Zie pb...

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mar 2018 18:35

210.000 € is een pak meer dan de meeste Belgen bruto per jaar verdienen. Dus enkele vraagjes:
1 welk aandeel hiervan is gebruikt voor de lening?
2 is het volledig opgebruikt?
3 zit er misschien een erfenis tussen?

Etak
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2018 19:12

210000€ netto op 3 jaar aub, uit die 210000€ betaalde ik ook zelf 37000€ hypotheek alleen,dus werd er nog 170000€ ongeveer op zijn rek geschreven,daar zit mijn restloon ,vakantiegeld, uitbetaling werkongeval in Er zitten geen erfenissen bij spijtig genoeg, ik kan hier niet zeggen wat ik doe van job, maar ik werk er zeeeeeer hard voor, wat hij deed met het geld weet ik niet, ik vertrouwde hem en dacht nooit dat er zo iets zou gebeuren, teneinde ik mijn deel dubbel en dik heb betaald, en nooit had verwacht dat hij mij zo iets ging lappen, anders had ikzelf wel een spaarrekening geopend, hij deed alle geldzaken, betalingen, behalve dan de hypotheek die ik eerst betaalde, hij en zijn raadsman blijven erbij dat dit deel uitmaakt van gezinslasten, 170000€ gezinslasten zijn toch buitensporig,het is trouwens hij die mij aan de deur heeft gezet omdat ik te veel werkte, maar was blijkbaar wel goed genoeg om te geven gedurende die drie jaar, ik bezit momenteel niets meer en moet weer van nul
beginnen, ik kan die 50000 echt niet betalen
Ik vind dus nergens een wetsartikel waar ik mij op kan berroepen.

bave1973
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2018 21:09

heb ook zo een situatie, ook hier gemeld.
gewoon geen rechtvaardigheid meer, ook al heb je bewijzen van de bank.

Etak
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mar 2018 21:39

Als ik uitkomst heb, laat ik via dit forum iets weten, zodat iedereen zich kan behoeden voor bloedzuigers

Terug naar “Echtscheiding”