Uit elkaar gaan wettelijk samenwonend en geld onterrecht overgeschreven op persoonlijke rekening

Beertjecolargol
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uit elkaar gaan wettelijk samenwonend en geld onterrecht overgeschreven op persoonlijke rekening

#1 , 04 mar 2018 16:43

Hallo,

Ik zit even in zak en as, mijn vriendin bleek een buitenechtelijke relatie te hebben van 14 jaar achter mijn rug, dubbel leven.
Samenleven was niet meer mogelijk helaas (3x vertrouwen gebroken). Ik zag me helaas verplicht ze de deur te moeten wijzen.
We zijn wettelijk samenwonend sinds jaar of 4. daarvoor feitelijk samenwonend. We hebben een gezamelijke spaarrekening waar 60000€ op stond, waarbij we beide titularis zijn. Ze heeft 30.000€ overgeschreven naar haar persoonlijke zichtrekening terwijl ik nog niet bekomen was van de schok.

Vroeger heb ik een premie van Volkswagen ontvangen van 42.000€, dit geld stond op een eigen spaarrekening. Helaas door wat gokproblemen en om mij te beschermen hebben we al ons spaargeld samen gezet. We hebben samen een huis voor 50/50 en ik wens dit in te kopen, ik krijg nu te horen mijn lening niet goedgekeurd word (kom te kort). in principe is die 42.000€ mijn geld en dit geld is nooit aangeraakt of gebruikt en vind ik dat ze recht heeft op 60000€-42000€ = 18000€ en dit door 2delen is 9000€.

Het geld was eventueel voor onze toekomst maar niet voor iemand die mij in principe 14jaar belogen en bedrogen heeft.
Het komt bij mij over alsof ik ze nog een beloning voor haar daden meegeef, ik wens de woning te kopen ook onder andere omdat mijn zoon al veel leed had onder de scheiding.
Op dit moment zijn we nog steeds wettelijk samenwonend en haar domicilie staat hier nog steeds. Wat en welke stappen moet ik ondernemen om in deze situatie mijn geld terug te eisen?? Als ze argwaan voelt zal ze de samenwoning stopzetten vrees ik vandaar.
Op dit moment staat er niets op papier, de inboedel hebben we eerlijk in overleg verdeeld al. Ze woont hier ook niet meer in.

Alvast Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2018 11:57

Ik vrees dat je een advocaat onder de arm zal moeten nemen die de stelling moet verdedigen dat die 42.000 € van jou was. Zal niet zo eenvoudig zijn, aangezien dat geld op de gemeenschappelijke spaarrekening terecht gekomen is en op dat moment in principe van beiden is.

De stappen die je dus moet ondernemen zijn:

1. Proberen in onderling overleg met uw ex dit bedrag terug te krijgen (met haar gaan praten, dus).
2. Als dit niet lukt (of als je er bijna zeker van bent dat praten niet zal lukken), via een aangtekend schrijven dit bedrag terugeisen (en beargumenteren waarom je denkt dat dit bedrag van jou is en niet gemeenschappelijk).
3. Als het AS niet lukt, een advocaat inschakelen. Je kan eventueel al een advocaat inschakelen voor punt 2 (de advocaat het aangetekend schrijven laten opstellen, zodat het wat meer indruk maakt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2018 14:42

Vroeger heb ik een premie van Volkswagen ontvangen van 42.000€, dit geld stond op een eigen spaarrekening. Helaas door wat gokproblemen en om mij te beschermen hebben we al ons spaargeld samen gezet. We hebben samen een huis voor 50/50 en ik wens dit in te kopen, ik krijg nu te horen mijn lening niet goedgekeurd word (kom te kort). in principe is die 42.000€ mijn geld en dit geld is nooit aangeraakt of gebruikt en vind ik dat ze recht heeft op 60000€-42000€ = 18000€ en dit door 2delen is 9000€.
Ik ben geen expert en niet juridisch onderlegd, maar ik vind dat je bij je berekening misschien een beetje kort door de bocht gaat.

Blijkbaar heb jij ooit geld vergokt.
Heb je dit vergokt vóór je het geld van je premie samen met het spaargeld van je vriendin samengevoegd hebt en heb je dus de volledige premie gemeenschappelijk gemaakt? Indien ja, dan begrijp ik je redenering.
Als je echter geld vergokt hebt nadat alles al gemeenschappelijk was, lijkt het me niet meer dan billijk dat je het vergokte bedrag aftrekt van jouw € 42.000 voor je aan je berekening begint. Stel dat jij voor € 10.000 vergokt hebt, dan is er van je € 42.000 maar € 32.000 meer over. Jouw vriendin hoeft niet op te draaien voor jouw gokverslaving.

Reclame

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2018 14:43

Vroeger heb ik een premie van Volkswagen ontvangen van 42.000€, dit geld stond op een eigen spaarrekening. Helaas door wat gokproblemen en om mij te beschermen hebben we al ons spaargeld samen gezet. We hebben samen een huis voor 50/50 en ik wens dit in te kopen, ik krijg nu te horen mijn lening niet goedgekeurd word (kom te kort). in principe is die 42.000€ mijn geld en dit geld is nooit aangeraakt of gebruikt en vind ik dat ze recht heeft op 60000€-42000€ = 18000€ en dit door 2delen is 9000€.
Ik ben geen expert en niet juridisch onderlegd, maar ik vind dat je bij je berekening misschien een beetje kort door de bocht gaat.

Blijkbaar heb jij ooit geld vergokt.
Heb je dit vergokt vóór je het geld van je premie samen met het spaargeld van je vriendin samengevoegd hebt en heb je dus de volledige premie gemeenschappelijk gemaakt? Ik vermoed dat dit het geval is, aangezien je schrijft dat er nooit aan je premie geraakt is. In dat geval, dan begrijp ik je redenering.
Als je echter geld vergokt hebt nadat alles al gemeenschappelijk was, lijkt het me niet meer dan billijk dat je het vergokte bedrag aftrekt van jouw € 42.000 voor je aan je berekening begint. Stel dat jij voor € 10.000 vergokt hebt, dan is er van je € 42.000 maar € 32.000 meer over. Jouw vriendin hoeft niet op te draaien voor jouw gokverslaving.

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2018 14:44

Vroeger heb ik een premie van Volkswagen ontvangen van 42.000€, dit geld stond op een eigen spaarrekening. Helaas door wat gokproblemen en om mij te beschermen hebben we al ons spaargeld samen gezet. We hebben samen een huis voor 50/50 en ik wens dit in te kopen, ik krijg nu te horen mijn lening niet goedgekeurd word (kom te kort). in principe is die 42.000€ mijn geld en dit geld is nooit aangeraakt of gebruikt en vind ik dat ze recht heeft op 60000€-42000€ = 18000€ en dit door 2delen is 9000€.
Ik ben geen expert en niet juridisch onderlegd, maar ik vind dat je bij je berekening misschien een beetje kort door de bocht gaat.

Blijkbaar heb jij ooit geld vergokt.
Heb je dit vergokt vóór je het geld van je premie samen met het spaargeld van je vriendin samengevoegd hebt en heb je dus de volledige premie gemeenschappelijk gemaakt? Ik vermoed dat dit het geval is, aangezien je schrijft dat er nooit aan je premie geraakt is. In dat geval begrijp ik je redenering.
Als je echter geld vergokt hebt nadat alles al gemeenschappelijk was, lijkt het me niet meer dan billijk dat je het vergokte bedrag aftrekt van jouw € 42.000 voor je aan je berekening begint. Stel dat jij voor € 10.000 vergokt hebt, dan is er van je € 42.000 maar € 32.000 meer over. Jouw vriendin hoeft niet op te draaien voor jouw gokverslaving.

Beertjecolargol
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2018 00:03

Het ging om wat na het gokken overbleef zowiezo,en ben dan ook gestopt met gokken voorgoed. van de 40.000€ is er 8000€ vergokt = 32000€ over. Maar ik ontving daar nog vakantiegeld op waar ook steeds afgebleven is 8000€ dus was het samen terug 40000€ + ik heb zonepanelen 2X geplaats ook op mijn naam en dit laat ik allemaal nog zo. Geld is misschien wel gebruikt voor afbetaling eerste woning enz....en afbetaling wagen+zonnepanelen en lopende leningen om nadien een nieuwbouw te kopen. Maar op moment van de scheiding stond er 50000€ op, zonder mijn middelen hadden we ook niet zo ver gestaan als nu. En voor 14jaar bedrog achter mijn rug en samen te starten met 6000€ 21jaar geleden. en nu zo een 80.000€ te kunnen opstrijken vind ik dat ik heel erg redelijk ben.
In principe gaat het over pak meer geld maar ben redelijk want we willen vechtscheiding vermijden.
Morgen gaan we naar een advocaat en ze schikt haar in wat ik vraag, en laten dit op papier zetten.
ze mag de 20.000 houden die van de afkoopsom gaat en ze gaat 20.000€ laten vallen van de prijs.

Ik kan me hierin vinden en tot een compromis komen met haar in vrede,
Dus eind goed al goed.
Bij deze sluit ik deze topic

mvg

Terug naar “Echtscheiding”