Opnieuw alimentatie

poireke
Topic Starter

Opnieuw alimentatie

#1 , 27 mar 2009 11:29

Hallo iedereen,

misschien even kort de situatie schetsen:

in 2007 naar JRB gegaan ivm bilocatieaanvraag voor toen 14-jarige stiefdochter (op haar vraag). We hebben die verkregen en betalen momenteel nog alimentatie aan haar mama + deling van bepaalde kosten (medisch, school...). Mama krijgt kindergeld en fiscaal voordeel.

Nu, 2j verder wil de stiefdochter volledig bij ons komen wonen en doet dit reeds vanaf begin deze maand.
Wij betalen nog steeds de alimentatie en mama krijgt nog steeds kindergeld + fiscaal voordeel.

We zijn naar advo gegaan voor info en om te proberen dit in der minne te regelen (hetgeen we sterk betwijfelen dat dit wel zal lukken want we zijn vorige week met de dochter naar DR moeten gaan, hebben de kosten doorgegeven aan de mama - zij hoort die te betalen - maar ze piept niet! maw ze weigert de kosten terug te betalen :roll: )

Volgende week is ze uitgenodigd bij onze advo.

Vraagjes die we hebben:
hoe kunnen we het alim-bedrag ongeveer bepalen die zij aan ons zal moeten betalen? (dochter zal maar 4dagen per maand meer bij haar zijn)
Methode Renard niet want die klopt langs geen kanten !! (heb uitgerekend hoeveel mijn man aan haar zou moeten betalen volgens Renard in de bilocatie-situatie en dat is 15€, in werkellijkheid betaalt hij 130€, is dus een megagroot verschil)

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rambina

#2 , 27 mar 2009 12:00

Wij hebben hier ook bi-locatie en mama krijgt het kindergeld en fiscaal voordeel en wij betalen geen alimentatie.. Wel zijn de kosten 1/3 voor mama en 2/3 voor ons (speciale en medische kosten)

Zijn de partijen mss overeengekomen dat je man nog alimentatie bij betaald??

Die berekeningen zijn mss niet volledig correct maar geven wel een goed beeld van wat het ongeveer moet zijn..
justice will be done

poireke
Topic Starter

#3 , 27 mar 2009 12:11

Neen, betaling van alim en de helft van welbepaalde kosten is bepaald geweest door de Jeugdrechter 2jaar geleden.
Het was onmogelijk om tot een minnelijke schikking te komen met de mama omdat zij (sorry dat ik zeg)enkel geldbelust is :roll:

Geld komt voor haar eigen kind (en het is niet omdat ik de stiefmama ben dat ik dat zeg, het is gewoon zo en is één vd redenen waarom de dochter bij haar weg wil).

Wij willen het graag minnelijk schikken maar haar advo is ook iemand die het graag rekt en trekt en dramatiseert etc etc (staat ook zo bekend bij de balie) dus vrezen we dat het deze maal opnieuw JRB zal worden.
We willen er naartoe gaan met een eerlijke vraag voor tussenkomst want het is niet de bedoeling om er "deze keer eens het onze uit te halen", zeker niet.

Reclame

rambina

#4 , 27 mar 2009 14:28

Je moet je zeker niet verantwoorden.. Wij zitten hier in dezelfde situatie..

Hier vroegen ze in bi-locatie nog 175 euro per kind, bovenop het kindergeld..
Soms vragen ze veel om een beetje te krijgen..
Uiteindelijk besefte advocaat van tegenpartij ook wel dat hij nooit ging krijgen wat hij vroeg.. Wij hebben toch ook de Methode Renard gebruikt..
Dit is een jaar geleden.. Toen ging ze akkoord, nu wil ze wel alimentatie..

Het is gewoon heel frustrerend.. Het blijft maar duren en het kost echt hopen geld..
Volgens mij kan de stiefdochter zelf een aanvraag binnendienen bij de jeugdrechter.. Er gaan hier zeker mensen zijn die je kunnen helpen..
justice will be done

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2009 19:20

dochter is 16 jaar - kan zeker vragen gehoord te worden bij de JRB

Wat alimentatie betreft - laat dat wijzigen door de rechtbank - aanpassen aan nieuwe situatie - ook het kindergeld -- komt toe aan de persoon die voor het onderhoud instaat.
Opletten als de dochter al bij u woont en de moeder wil dat niet. Dan zou ik toch niet telang wachten met ofwel de JRB ofwel CBjeugdzorg in te lichten ofwel een PV te laten opstellen bij politie waarin wordt gesteld dat dochter nu bij u is... dan zal men de Procureur bellen en deze zal dadelijk een voorlopige maatregel nemen. Dit laatste alleen maar doen als er werkelijk gevaar dreigt.

Terug naar “Echtscheiding”