onderhoudsgeld kinderen

mazda
Topic Starter

onderhoudsgeld kinderen

#1 , 16 mar 2009 20:05

Ben ongeveer tien jaar geleden gescheiden.
De twee kinderen zijn bij mijn ex-vrouw gaan wonen.
Mijn ex-vrouw heeft hoederecht.
De kinderen komen tijdens de vakantie en één weekend op twee bij mij.
Alles is in een EOT bij de notaris geregeld.

Mijn ex-vrouw krijgt de kinderbijslag en per kind betaal ik een bepaalde maandelijkse som op haar rekening.

Nu wil mijn ex verhuizen en de oudste zoon wil niet mee(wordt 18 dit jaar)
Hij wil bij mij komen wonen.
Er zal dus één kind van 15 jaar bij haar wonen en één kind van 18 bij mij.
Hoe zit het dan met onze EOT waarin staat dat zij het hoederecht heeft?
Hoe zit het met de kinderbijslag?
Wie moet aan wie onderhoudsgeld betalen?
Moeten wij terug naar de notaris?

Dank voor antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 16 mar 2009 21:18

Wanneer een wijziging van de alimentatie samenhangt met een wijziging van het omgangsrecht (verblijf en bezoek) moet men zich wenden tot de jeugdrechtbank, met het verzoek de omgangsregeling te wijzigen, alsook de daaraan verbonden regeling van de alimentatie.

pdc

#3 , 16 mar 2009 22:02

dat is wat ik steeds bedoel, zelfs als het goed kan, moet men inderdaad naar de jeugdrechtbank en een kleine 5000 € uitgeven zodat de advocaten zich weer wat kunnen amuseren gedurende minstens een jaartje...

Reclame

kristin

#4 , 17 mar 2009 16:18

als je beide akkoord bent met deze wijziging, kan je toch gewoon naar de JRB gaan.

mazda
Topic Starter

#5 , 19 mar 2009 21:50

Blijkbaar moet ik niet naar de JRB omdat mijn zoon op het ogenblik van de verhuis meerderjarig zal zijn.
Zolang hij bij zijn moeder woont en schoolgaand is moet ik allimentatie betalen aan de moeder.
Maar deze allimentatie zou wegvallen als hij bij mij komt wonen.
Ik moet dan ook de kinderbijslag aanvragen.
Het hoederecht valt weg gezien de meerderjarigheid.
Voor mijn jongste zoon die mee verhuist met mijn ex moet ik volgens de informatie die men mij heeft gegeven ook geen allimentatie meer betalen gezien het feit dat we nu ieder één kind ten laste hebben.

Stel dat beide zonen bij mij zouden komen wonen dan zou mijn ex aan mij de allimentatie voor de kinderen moeten betalen.

Wat denken jullie?

kristin

#6 , 20 mar 2009 12:44

jij moet alimentatie aan je ex betalen voor de jongste, en je ex moet alimentatie betalen voor de oudste aan jou.
In praktijk is dit een nul-nul operatie, maar je moet wel blijven betalen

Terug naar “Echtscheiding”