wanneer stopt onderhoudsbijdrage?

chrisje
Topic Starter
Berichten: 36

wanneer stopt onderhoudsbijdrage?

#1 , 19 mar 2009 11:26

Dag allemaal,

ik ben gescheiden en in het vonnis staat vermeld, dat de onderhoudsbijdrageplicht eindigt van zodra het kind een volwaardig arbeids-of vervangingsinkomen ontvangt, of kan ontvangen of zodra het zelfstandig is.

Onze zoon is 18 jaar en volgt hogeschool. Nu beweert mijn ex dat hij geen onderhoudsbijdrage meer moet betalen omdat onze zoon meerderjarig is geworden en kan onze zoon dus vanaf die datum een volwaardig arbeids-of vervangingsinkomen ontvangen.

kan hij dit zomaar? of moet hij verderbetalen tot de zoon zijn studies volmaakt heeft?

Bedankt voor alle reakties


Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2009 14:21

Zolang het kind op een normale manier verder studeert moet hij blijven betalen.

scorpioen

chrisje
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 19 mar 2009 15:06

he scorpioen,

Bedankt voor je snel antwoord, en dit is echt voor mij een grote gerusstelling.

Groetjes

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 19 mar 2009 19:36

Dag allemaal,

ik ben gescheiden en in het vonnis staat vermeld, dat de onderhoudsbijdrageplicht eindigt van zodra het kind een volwaardig arbeids-of vervangingsinkomen ontvangt, of kan ontvangen of zodra het zelfstandig is.

Onze zoon is 18 jaar en volgt hogeschool. Nu beweert mijn ex dat hij geen onderhoudsbijdrage meer moet betalen omdat onze zoon meerderjarig is geworden en kan onze zoon dus vanaf die datum een volwaardig arbeids-of vervangingsinkomen ontvangen.

kan hij dit zomaar? of moet hij verderbetalen tot de zoon zijn studies volmaakt heeft?
BURGERLIJKE WETBOEK. - INLEIDENDE TITEL EN BOEK I : Personen

HOOFDSTUK V. - VERPLICHTINGEN DIE UIT HET HUWELIJK (OF DE AFSTAMMING) ONTSTAAN.

Art. 203 § 1. (De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.).
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

chrisje
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 20 mar 2009 10:24

Beste Rebel-with-a-cause en scorpioen,

bedankt voor jullie reacties, maar ik denk dat mijn ex het vonnis anders interpreteert. Er staat in het vonnis dat de bijdrageplicht eindigt van zodra het kind een volwaardig arbeids-of vervangingsinkomen ontvangt, of kan ontvangen, of zodra het zelfstandig wordt.

Hij beweert nu, omdat onze zoon meerderjarig is,en in het vonnis staat dat hij een arbeids-of vervangingsinkomen KAN ontvangen, dat hij niet meer verplicht kan worden alimentatie te moeten betalen, daar onze zoon eventueel zou kunnen gaan werken.

Maar onze zoon studeert verder, en dat kost handevol geld.

Kan de vader, door zijn interpretatie van het vonnis , zijn plicht op onderhoudsgeld ontlopen? Of zegt de wet het anders?

Merciekes en prettig weekend gewenst !!

roadie
Berichten: 216

#6 , 20 mar 2009 11:28

Dit onderwerp is reeds ter sprake gekomen in dit forum:

Uw zoon is niet zelfstandig, ontvangt geen inkomen en kan dit ook niet ontvangen gezien zijn studies.
Ik heb rechtspraak waarin wordt vermeld dat de vader dient te betalen tot het beëindigen van zijn hogere studies indien deze op een normale manier worden afgewerkt. Na het behalen van het hoger diploma kan uw zoon beroep doen op werkloosheid. Pas op: het doctoreren telt niet. Zijn eerste master doet de alimentatie stoppen.

chrisje
Topic Starter
Berichten: 36

#7 , 20 mar 2009 11:53

He Roadie

Bedankt voor je heel snelle reaktie.

Dit is echt wel geruststellend nieuws, en ergens had ik dan ook wel gedacht dat de interpretatie van het vonnis, die de vader aan de dag legt, wel onjuist zou zijn.

Ik zal mijn standpunt aangetekend aan hem laten weten, en van daaruit zullen we verder bouwen.

Bedankt aan iedereen

groetjes

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mar 2009 11:57

@ Chrisje

Uw ex is volledig verkeerd. Het is duidelijk dat het vonnis niet heeft willen afwijken van de regel dat het onderhoudsgeld verschuldigd is zolang het kind op een normale manier verder studeert.

Als uw ex weigert te betalen zal je gedwongen moeten laten uitvoeren (loonbeslag). Hij moet dan naar de beslagrechter stappen om zich tegen het beslag te verzetten. Ik geloof nooit dat de beslagrechter hem gelijk zal geven.

scorpioen

chrisje
Topic Starter
Berichten: 36

#9 , 20 mar 2009 12:06

Beste Scorpioen,


Ik zal zeker en vast verdere stappen moeten ondernemen denk ik, want buiten het feit dat hij nog verder weigert allimentatie te betalen, staan er ook nog een aantal schoolonkostennota's open. Hij weigert zelfs mijn aangetekende zendingen af te halen op het postkantoor. Maar ik heb alles mooi gebundeld, en denk dat ik geen andere keuze zal hebben dan naar de vrederechter te gaan, en daar trachten de situatie te schetsen, en vragen dat zij willen bemiddelen. Want rechtstreeks contact met mijn ex is uitgesloten, ik krijg toch niets anders dan verwijten.

Groetjes,

Jorre

#10 , 20 mar 2009 13:35

@ Chrisje,

Hm, ik denk dat ik het addertje voor uw ex zijn argumentatie heb gevonden:
...in het vonnis staat vermeld, dat de onderhoudsbijdrageplicht eindigt van zodra het kind een volwaardig arbeids-of vervangingsinkomen ontvangt, of kan ontvangen of zodra het zelfstandig is.
Hij grijpt wellicht deze passage aan om te kunnen stellen: mijn zoon voldoet nu aan de voorwaarden om inkomsten te verwerven (maakt dus niet uit of hij studeert of gewoon behoeftig is) en het feit dat de EOT zegt dat hij het KAN ontvangen, is wellicht voldoende reden.

Maar het is een foute interpretatie van uw ex en zoals eerder aangegeven: daar kan hij niet mee weg.

Terug naar “Echtscheiding”