terugvorderen belastingvoordeel ex

cruella
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

terugvorderen belastingvoordeel ex

#1 , 15 nov 2017 12:14

Situatieschets in licht van nieuwe toekomstige procedure.

Ouder A betaald alimentatie en kosten kinderen aan ouder B.
Kinderen zijn gedomicilieerd en fiscaal ten laste bij ouder B.
Ouder A kan alimentatie en kosten wel aftrekken bij belastingaangifte en krijgt 40 ten 100 terug van vaderke staat.
Ouder B krijgt de fiscale attesten van bv Chiro, kinderopvang en brengt deze in bij haar belastingaangifte en krijgt ervan een deel "terugbetaald " via een belastingteruggave. Dus ouder B haalt voordeel en wint geld op uitgaven die zij niet gedaan heeft. (omdat ouder A de kosten betaald) WINST??

Kan of moet ouder B dit voordeel terug betalen aan ouder A???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2017 15:30

omdat ouder A de kosten betaald
Wie zegt dit? Stel dat ouder B zegt dat de alimentatie van A gaat naar de aankoop van kleren en voeding voor de kinderen, maar dat de kosten voor Chiro en opvang weldegelijk door B zelf betaald worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 15 nov 2017 15:40

Het concept netto-alimentatie bestaat niet.
Ouder A moet gewoon het totaal bedrag van de alimentatie betalen.
Al de rest in plus en min is ten laste voor ouder B.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 15 nov 2017 16:42

Tja, de verenigingen en instellingen gaan automatisch uit van het domicilieadres van het kind. Wie wat betaalt, is voor hen van geen tel, en dat is normaal. Als een niet-betalende ouder hiervan profiteert, is dat natuurlijk niet kuis. U zou nu wel bij eventueel bezwaar moeten (kunnen) aantonen dat tegenpartij inderdaad fiscaal voordeel heeft gehaald als dit voor u was bedoeld.

Dus kan ouder A in het vervolg beter uitdrukkelijk verzoeken aan de verenigingen en instellingen dat fiscale attesten worden uitgereikt op naam en adres van de ouder (A) die de onkosten betaalde.

Wat de fiscus betreft, zegt Kind & Gezin hierover:
Het fiscaal attest is geen verplicht document. Kreeg je geen attest of zijn de gegevens onjuist of onvolledig, dan kan je documenten gebruiken die de volgende zaken aantonen:

- de echtheid en het bedrag van de uitgaven
- de volledige identiteit of benaming van de organisator waaraan je de uitgaven voor de opvang betaald hebt
- de naleving van de voorwaarden voor de aftrek van de uitgaven voor de opvang van kinderen

Kind en Gezin kan jou als hulpmiddel een brief bezorgen, gericht aan de Administratie der Directe Belastingen. Daarin bevestigen we dat je opvang een vergunning, attest of erkenning had voor de betrokken periode. We vragen hen om de betaalde bedragen die je kan bewijzen in aanmerking te nemen voor fiscale aftrek.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2017 17:15

Ik vind de redenering nogal vreemd dat ouder A door het betalen van de alimentatie ALLE kosten voor de kinderen betaald? Alimentatie dient toch om ZIJN / HAAR DEEL in de kosten voor de kinderen te betalen? De andere ouder draait toch ook nog op voor een deel van de kosten? Hoe ga je dus dit fiscaal voordeel dan verdelen? 50/50 ?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mamavan2schatten
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 nov 2017 19:03

Fiscale attesten Chiro?! Bestaat dit?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 nov 2017 07:59

Fiscale attesten Chiro?! Bestaat dit?
Zowat alles wat een vorm van "kinderopvang" is (creche, onthaalouder, naschoolse opvang, sportkampen, vakantiekampen, etc...) kan je inbrengen in je belastingen (wel beperkt tot een bepaald bedrag per dag). Chiro weet ik niet exact, maar ik neem aan dat dit ook wel zal kunnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#8 , 22 nov 2017 15:25

Ik vind de redenering nogal vreemd dat ouder A door het betalen van de alimentatie ALLE kosten voor de kinderen betaald? Alimentatie dient toch om ZIJN / HAAR DEEL in de kosten voor de kinderen te betalen? De andere ouder draait toch ook nog op voor een deel van de kosten? Hoe ga je dus dit fiscaal voordeel dan verdelen? 50/50 ?
Ik denk dat Cruella enkel doelt op de kosten die zij expliciet betalen voor het kind, niet op de eigen bijdrage door ouder A, maar dat A door het inbrengen van de fiscale attesten op naam van A (maar betaald door B) profijt uit haalt.
Fiscale attesten Chiro?! Bestaat dit?
Zowat alles wat een vorm van "kinderopvang" is (creche, onthaalouder, naschoolse opvang, sportkampen, vakantiekampen, etc...) kan je inbrengen in je belastingen (wel beperkt tot een bepaald bedrag per dag). Chiro weet ik niet exact, maar ik neem aan dat dit ook wel zal kunnen...
Jawel, Ook de Chiro, KSA, Scouts,... voor kinderen onder 12 jaar of met een zware handicap.

En afhankelijk van het ziekenfonds waaronder het kind ressorteert en het soort activiteit, kun je ook een extra premie terugkrijgen.
Document downloaden op de website van de mutualiteit, laten ondertekenen door de jeugdvereniging of sportvereniging (Bewegingsschool, voetbalclub, tennis, atletiek, ..., maar ook de openluchtklassen) van uw kind, en indienen bij het ziekenfondsfiliaal.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 nov 2017 11:38

Ik denk dat Cruella enkel doelt op de kosten die zij expliciet betalen voor het kind, niet op de eigen bijdrage door ouder A, maar dat A door het inbrengen van de fiscale attesten op naam van A (maar betaald door B) profijt uit haalt.
Maar denfinieer "betaald door B"? Als B geld krijgt van A, dan kan B misschien wel betaald hebben, maar wel met het geld van A. Wie heeft er dan betaald?

Concreet: ik betaal €200 alimentatie aan mijn ex, mijn ex gebruikt dit geld om eten te kopen, waardoor ze €200 aan kosten voor eten uitspaart. Met die €200 betaalt ze dan de Chiro van de kinderen. Wie heeft dan in principe de Chiro betaald? Mijn ex? Ja, maar moest ik haar die €200 voor het eten niet gegeven hebben, had zij dit eten moeten betalen met het geld dat ze nu aan de Chiro uitgegeven had. Om maar te zeggen dat dit geen eenvoudige discussie is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#10 , 23 nov 2017 15:33

Lap, sorry, ik had A verwisseld met B.

Opnieuw voor mij:
"Ik denk dat Cruella (A dus) enkel doelt op de kosten die zij expliciet betalen voor het kind, niet op de eigen bijdrage door ouder B, maar dat B door het inbrengen van de fiscale attesten op naam en adres van kind van B (maar betaald door A) profijt uit haalt."
ouder B haalt voordeel en wint geld op uitgaven die zij niet gedaan heeft. (omdat ouder A de kosten betaald)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 nov 2017 15:48

Lap, sorry, ik had A verwisseld met B.
Speelt op zich weinig rol wie aan wie betaalt en wie welke fiscale attesten inbrengt. Kern van de discussie blijft dezelfde: als de éne partij aan de andere partijs betaalt als "financiële bijdrage voor de kosten van het kind", dan is daar ook een deel van de kosten van de chiro in vervat. Je moet er dus van uitgaan dat beide ouders sowieso een deeltje betalen voor die kosten. Je zou kunnen zeggen dat het fiscale voordeel evenredig zal moeten verdeeld worden.

Maar de partij die geld krijgt, kan niet zeggen: "Jamaar, die bepaalde kosten (van de chiro) heb ik met mijn geld betaald, niet met het geld dat ik gekregen heb", want dat onderscheid KAN gewoon niet gemaakt worden. Net zozeer als de partij die geld geeft niet kan zeggen: "Jammer, de andere ouder heeft de chiro betaald met het geld dat ik gegeven heb."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

cruella
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

#12 , 06 dec 2017 23:04

Ik als partij A, betaal alles voor de volle 100%
De ex, partij B, trekt de kosten af omdat de kinderen haar ten laste zijn.
Dus ik vind dat ik recht heb op het deel dat zij ervan terug krijgt van de belastingen.
Maar is dit hard te maken voor de rechtbank ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 dec 2017 11:41

Ik als partij A, betaal alles voor de volle 100%
In uw openingspost zeg je dat je eenbepaald bedrag aan B betaalt? Betaalt u bijvoorbeeld de kinderopvang / lidgeld / etc... rechtstreeks en volledig aan de creche / chiro / sportclub, etc...?

Indien niet, hoe kan je dan zeggen dat jij 100% van die kosten betaalt? Staat dit ergens op papier? Is er ergens een overeenkomst die zegt: "Ik betaal jou XXX€ en dat geld is ENKEL om kinderopvang / chiro / etc... VOLLEDIG te betalen, zonder dat jij daar moet blijleggen."?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 07 dec 2017 11:55

Ik denk dat u bij de fiscus weinig zal bekomen gezien de attesten op naam staan van tegenpartij. Ook de rechtbank zal weinig uithalen, vrees ik.

In eerste instantie kan u vragen aan wie de attesten aflevert om dat op het door u gegeven adres en naam te willen doen., gezien u hebt betaalt en niet de andere ouder op wiens adres en naam de attesten werden afgeleverd.
Standaard gebeurt dit op het adres van domicilie van de kinderen, ongeacht wie betaalt.
Het is niet aan de organisator van de opvang om te onderzoeken wie waar recht op heeft, maar de betalende ouder heeft wel het recht om de attesten op eigen naam te laten opmaken.
U moet hen daar dan ook duidelijk op wijzen rekening mee te houden bij de opmaak vóór de volgende belastingronde (en liefst jaarlijks die vraag herhalen).

@Gebruiker21, ik was ooit ook in die situatie: alimentatie en kosten betaald aan ouder B. Bepaalde kosten werden betaald, soms helft, soms alles of deels teruggestort zodat elk zijn half aandeel had, door de ene of de andere ouder afhankelijk van het onderwerp.
En ja, toen de fiscale attesten er aan kwamen voor bedragen ik zelf had betaald daar waar moeder niet wilde tussenkomen, arriveerden de attesten bij haar (wegens hoofdverblijf bij mijn ex). Ik kreeg dan uiteindelijk de attesten op mijn vraag aan de organisaties op mijn naam en kon ze bij mijn aangifte indienen (samen met de betaalbewijsjes). Het is extra werk voor die organisaties maar meestal tonen ze begrip.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 dec 2017 11:59

Maar om attesten voor kinderopvang nog maar te KUNNEN inbrengen in uw belastingen, moeten de kinderen waarover sprake toch ten uwen laste zijn, niet? Als je geen kinderen ten laste staan hebt, kan je toch geen attesten voor kinderopvang / chiro / sportclub... kunnen inbrengen?

Als de kinderen niet ten laste zijn van de topic starter, mag hij/zij nog zoveel attesten op zijn/haar naam hebben, deze zullen nooit kunnen ingebracht worden bij de personenbelasting...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”