kindergeld en onderhoudsgeld

angelita
Topic Starter

kindergeld en onderhoudsgeld

#1 , 01 mar 2009 19:08

Hallo,

Ik ben gescheiden met EOT, kinderen, van 8 en 10j, in co-ouderschap.kindergeld staat op geblokkeerde rekening. om de 2 maanden worden de kosten berekend en gaan we naar de bank om gezamenlijk het geld ervan af te halen.Beide handtekeningen zijn nl nodig.
Voorlopig hebben we een groot overschot op de rekening staan, en graag wil ik die overschot onderling verdelen, zodat ik daarvan kleding kan kopen voor de kinderen, want die worden afzonderlijk aangekocht ( zo overééngekomen in EOT ). Nu weigert mijn ex-man dit, omdat het later in zijn nadeel is. Hij moet nl, omwille van ons groot inkomensverschil ( hij verdient 3x meer dan mij netto ) , 2/3 bijleggen indien we met het kindergeld niet toekomen. Ik 1/3. Verder hoeft hij geen onderhoudsgeld te betalen.Omwille van emotionele redenen had ik dit laten vallen. 1,5 jaar later heb ik er wel spijt van. Nu kan ik nuchter nadenken, toen niet.
Kan hij dit zomaar weigeren ? Heb ik geen recht op mijn deel van het kindergeld ? Kan ik dit aanvechten via vrederechter of via arbeidsrechtbank ?
Ondertussen is de situatie bij hem ook gewijzigd. Hij woont samen met vriendin die ook een zeer goede verdienste heeft. Ik daarentegen woon alleen, en moet de eindjes aan elkaar knopen.Terwijl hij de ene luxe-aankoop doet na de andere. Kan ik mijn EOT op grond daarvan wijzigen bij de rechter en eventueel onderhoudsgeld vragen ? Volgens methode van renhard zou hij zelfs maandelijks 447€ onderhoudsgeld verschuldigd zijn.

wie heeft hier advies over ?
alvast bedankt voor de hulp !

Angelita

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
angelita
Topic Starter

#2 , 02 mar 2009 15:39

kan hieromtrent echt niemand me advies geven ? :?

Reclame

j.demoor

#4 , 03 mar 2009 13:38

Wat u op de geblokkeerde rekening plaatste is mijns inziens onherroepelijk bestemd voor het levensonderhoud van de kinderen en is m.a.w. niet terugneembaar. U kan wel gezamenlijk gedurende een zekere tijd de bevoorrading van die rekening opschorten.

“Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen,kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2°(ouderlijk gezag) en het 3°(onderhoudsbijdrage) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Art.1320.De vorderingen tot toekenning, verhoging, verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de rechter moet aanbieden.”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

angelita
Topic Starter

#5 , 03 mar 2009 16:10

bedankt voor de reaktie, J.Demoor
ik ga dit eens nagaan.

Terug naar “Echtscheiding”