Bezoekrecht bij overmacht

WoutersM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bezoekrecht bij overmacht

#1 , 17 okt 2017 13:09

In welke mate ben ik 'verplicht' om mijn bezoekrecht uit te oefenen ?
Ik ben onlangs langdurig gehospitaliseerd en bijgevolg meerdere maanden werkonbekwaam geweest.
In de allerheiligenvakantie kan ik geen vrijaf krijgen bij de werkgever. Ik durf ook geen bijzondere regeling te vragen bij werkgever. Bijgevolg kan ik mijn kinderen niet opvangen . (ik werk in bouwsector en vertrek al om 5u30 's morgens .
Ben ik verplicht om kost wat kost toch een alternatieve opvang te zoeken ?
Zoneen, wat moet ik doen om achteraf niet de rekening gepresenteerd te krijgen
Zoja, Wat als ik hier toch niet in slaag, wat is het risico om mijn bezoekrecht te verliezen ?
Voor december is er nieuwe hospitalisatie gepland. Ook daar zit ik met de vraag of ik hierop kan afgerekend worden als ik mijn afspraken rond bezoekrecht niet kan nakomen.
- kan ik mijn bezoekrecht verliezen ?
- ben ik verplicht om meer alimentatiegeld te betalen ? Ook als dit via advocaat gevraagd wordt ? Ben ik verplicht om op vraag advocaat te reageren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 20 okt 2017 22:27

Om te beginnen is het verblijfsomgangsrecht ( dit al sedert 1996) -
Gezagsco-ouderschap hebt u zo wie zo.
Als u gehospitaliseerd bent geweest is dat totaal geen probleem ( zorg dat u een doktersattest hebt voor later) - vermeld gewoon aan uw ex dat u in het hospitaal was.
Dat u gezien uw werkomstandigheden voor de herfstvakantie niet voor de kinderen kan zorgen. Kan uw familie hier niet inspringen .... ?
Meldt ook dat u binnenkort terug zal gehospitaliseerd zal zijn in de maand december.
Dit is overmacht en kan niet tot gevolg hebben dat u meer moet betalen. Een advocaat kan u trouwens niet tot wat dan ook dwingen kan enkel vragen.
Enkel de rechtbank kan alimentatie verhogen ... en voor die redenen zal ze daar niet op ingaan.
Wat is de huidige regeling - hebt u week om week of enkel enkele WE per maand?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 21 okt 2017 12:40

aanvullend: als je vooraf meldt dat je uitzonderlijk tijdens de herfstvakantie en wegens hospitalisatie niet voor de kinderen kan zorgen (met attest van de werkgever/ dokter), zou je wel kunnen aanbieden om voor die week kinderopvang (een stage, kinderopvang etc) te betalen aan de andere ouder. Meldt wel in je communicatie dat dit uitzonderlijke voorvallen zijn en dat je uiteraard de normale verblijfsregeling wil blijven aanhouden. Het is een geste van de andere ouder dat ze voor jou de kinderen kan opvangen bij uitzonderlijke omstandigheden, maar probeer dat dan ook te vergoeden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”