hypothecaire lening : samen tekenen ?

loe2
Topic Starter

hypothecaire lening : samen tekenen ?

#1 , 17 feb 2009 14:02

Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen.

Ik wil nu een woning kopen (om daar naartoe te verhuizen); een gedeelte van de aankoop van die woning zal ik financieren dmv een hypothecaire lening.

Nu beweert mijn (toekomstige ex-)man, dat ik geen hypothecaire lening zou kunnen krijgen, zonder dat hij daarvoor zijn toestemming geeft. M.a.w. hij zou de aanvraag mee moeten ondertekenen. Klopt dit of niet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 17 feb 2009 15:46

U zal minder kunnen lenen dan samen.
Maar u kan gerust een lening op uw eigen naam krijgen.
Dat is juist het voordeel van scheiding van goederen,
ieder beheerd zijn eigen financiële toestand.
Zonder toestemming (en inzage) te moeten geven/vragen aan de partner

Alleen betreffende de gezinswoning is er tov verkopen/verhuis wel reglementeringe.
Gedurende het huwelijk heb je verplichtingen & rechten tov elkaar.
een gezinswoning in stand houden is er 1 van.
En hier kan je de partner niet toe verplichten om
- te verkopen
- te verhuizen
daarvoor dient hij mee te te tekenen

Maar u kan toch een 2de/extra woning kopen met een lening op uw eigen naam. Zolang de bank u kapitaal krachtig acht om dit af te betalen.

ter info: ben geen expert, maar geloof dat ik dit wel juist formuleer,
iemand mag me altijd verbeteren indien ik iets foutief vertel.

bdj

#3 , 18 feb 2009 08:23

Normaliter zijn je eigen verdiende gelden je eigen gelden en dien jij je niet te verantwoorden voor je persoonlijke aankopen/uitgaven.

Ikzelf ben ook gehuwd met scheiding van goederen en ben momenteel feitelijk gescheiden.

Ik kan je uit ervaring melden dat je zonder problemen en zonder toestemming van je aanstaande ex-man een woning kan kopen/lening kan aangaan (*).

Wel dient je notaris te beschikken over je huwelijkscontract op de dag dat de akte wordt verleden zodat hij zelf kan nagaan of je effectief een woning kan kopen zonder toestemming van je aanstaande ex-man

(*) tenzij anders vermeld in een huwelijkscontract

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”