Hoe omgangsrecht kleinkinderen bekomen

jandeblauwer
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Hoe omgangsrecht kleinkinderen bekomen

#1 , 18 jun 2017 09:24

Het contact met mijn dochter is reeds vele jaren verbroken (kort na haar huwelijk).
Het hoe en waarom is een lang verhaal en doet hier waarschijnlijk niets ter zake.
Zij heeft twee kinderen (leeftijden 12 en 9 jaar) die ik bijgevolg nog nooit gezien heb. Overigens ben ik slechts sinds enkele jaren op de hoogte van hun bestaan.
Ik ben op een leeftijd gekomen waarvan het einde dichter is dan het begin. Het is dus hoog tijd om een en ander af te ronden en bij voorkeur op een positieve wijze.
Enkele maanden geleden belde ik mijn dochter op in de hoop een gesprek te kunnen voeren maar dat leek al snel onmogelijk.
Alhoewel zeer tegen mijn gevoelen in, kan ik er mij (voorlopig) wel bij neerleggen dat de breuk met haar nu nog te groot is om opnieuw te lijmen.
Toch zou ik graag een zekere vorm van contact met mijn kleinkinderen willen opbouwen.
Aangezien een gesprek onmogelijk is, wil ik graag weten welke wettelijke stappen ik kan ondernemen teneinde mijn kleinkinderen op regelmatige tijdstippen te kunnen zien.
Indien bijkomende info nodig is, wil ik die gerust verschaffen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jandeblauwer
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2017 19:39

Ik vind het spijtig dat mijn vraag niemand van de juridisch onderlegden lijkt te interesseren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 jun 2017 19:58

Je zal naar de rechtbank moeten stappen

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 22 jun 2017 11:00

Elfri zorgt alweer voor een gedegen uitleg : http://www.elfri.be/omgangsrecht-grootouders
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 22 jun 2017 21:22

Blijkbaar is mijn bericht niet doorgestuurd. Zie het nu pas.
Wij zijn hier allen vrijwilligers die dit in hun vrij tijd doen.
http://www.kinderrechtswinkel.be/index. ... &detail=58

jandeblauwer
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2017 23:13

Bedankt voor de reacties.
Uiteraard ga ik in eerste instantie proberen mijn dochter ervan te overtuigen dat ik graag contact zou hebben met mijn kleinkinderen.
Als ze zelfs niet tot een gesprek kan overhaald worden, vrees ik dat de jeugdrechtbank de uiteindelijke stap zal worden.
Ik dacht haar eerst een brief te sturen (aangetekend en per gewone post) om haar uit te nodigen tot een gesprek.
Indien dit onverhoopt tot resultaten leidt, zien we wel hoe het dan verder moet. Je weet maar nooit!
In de (waarschijnlijk terechte) veronderstelling dat deze stap niets oplevert, wordt het de jeugdrechtbank.
Het liefst doe ik dat zonder hulp van een advocaat. Kan dit wel en hoe start ik de procedure?

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jun 2017 09:41

Heb je al bemiddeling overwogen? Ook een gesprek, maar dan met een professionele bemiddelaar erbij die het in goede banen leidt.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 23 jun 2017 22:44

Klopt.
Kan een advocaat familie bemiddelaar zijn of een sociale familiebemiddelaar.
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28
http://www.bemiddelingvzw.be/
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid.

Alles wat u doet best schriftelijk /email zo hebt u alle bewijzen om later als dossier te dienen voor de rechtbank.

jandeblauwer
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jun 2017 01:07

Beiden bedankt voor de tip ivm bemiddeling.
Ik vrees echter dat een voorstel tot bemiddeling mijn dochter zal doen steigeren.
Ik zal haar per brief uitnodigen tot een gesprek betr. mijn wens.
Als ze dat afwijst, wordt het dus rechtbank.
Kan ik in voorkomend geval de zaak zelf inleiden?

jandeblauwer
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 jun 2017 16:24

Voor de goede orde herhaal ik even een nog onbeantwoord deel van mijn vraagstelling:

Kan ik in eigen persoon een zaak inleiden bij de jeugdrechter?

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 01 jul 2017 23:19

Als grootouder uiteraard maar ik vermoed dat het familierechtbank zal zijn..; jeugdrechtbank is daar een onderdeel van.

jandeblauwer
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jul 2017 23:23

Vele jaren geleden ben ik uit de echt gescheiden met onderlinge toestemming (EOT).
Daar dit perfect kon zonder het inschakelen van een advocaat, heb ik de procedure volledig zelf gevoerd. Uiteraard liet ik me toen van de te volgen stappen inlichten op de griffie van de rechtbank. De griffier was heel behulpzaam en zette mij op het juiste spoor.
Aangezien ik geen reactie krijg op mijn laatste vraag, zal ik mijn licht opsteken bij de griffie van de jeugdrechtbank.
Met dank aan diegenen van dit forum die me reeds geholpen hebben.

jandeblauwer
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jul 2017 23:26

Excuseer Franciscus ...
Ik had uw bericht niet opgemerkt.
Bedankt voor de info.

Terug naar “Echtscheiding”