Exclusief hoederecht

Aidal0ve
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Exclusief hoederecht

#1 , 22 mei 2017 14:45

Beste,

Toen mijn dochter 4 maanden oud was, ben ik bij haar vader met wie ik samenwoonde weggegaan na een geval van fysieke agressie tegen mij. Ik ben naar het politiekantoor gegaan en het ziekenhuis om hiervan vaststellingen te doen. Hij heeft hiervoor een voorwaardelijke straf gekregen.

Ondertussen is mijn dochter 20 maanden oud, en heeft hij haar in die lange periode misschien 5x gezien. Hij toont heel weinig interesse in haar, terwijl ik toch heb geprobeerd om een stabiele relatie op te bouwen tussen mijn dochter en haar vader, omdat ik weet hoe belangrijk een vader is in het leven van een kind. Ik maakte dan afspraken met hem dat hij haar ophaalt (telkens geïnitieerd door mij), maar elke keer viel hij in slaap, had hij geen tijd of wat dan ook. Hij heeft in die periode ook niets voor haar gekocht, niet eens voor haar eerste verjaardag, omdat hij zogenaamd geen geld heeft (hij ontvangt een leefloon van het OCMW maar ik weet wel dat hij in het zwart werkt en dit geld opmaakt aan kledij voor zichzelf, uitgaan, etc..). Ook zijn ouders en broers kijken niet naar haar om. Daarnaast heb ik gehoord dat hij af en toe coke snuift (heeft hij ondertussen bekend maar vind dat ik overdrijf) en dat hij een gokprobleem heeft.

Nadat hij enkele maanden geleden opnieuw niet is opgedaagd om haar op te halen en nadat ik hoorde dat hij drugs neemt, heb ik besloten om het op te geven en heb ik ingezien dat ik niet degene ben die een relatie tot stand moet brengen tussen hem en zijn dochter. Hij heeft enkele maanden niets laten weten en begint de laatste week opnieuw te bellen, waarbij hij verbaal enorm agressief en onrespectvol is naar mij toe.

Ik vraag ook geen alimentatie of wat dan ook van hem, het enigste wat ik wil nu is exclusief hoederecht hebben over haar. Hij maakt het nu al heel duidelijk dat hij haar later zal vertellen wat een 'hoer' haar moeder is (ik ben niet vreemdgegaan en ook sindsdien geen contact gehad met niemand maar dat terzijde) en dat ik de reden ben dat haar ouders niet bij elkaar zijn etc.

Ik heb nu twee vragen:
1. Kan ik op basis van het feit dat mijn dochter hem al anderhalf jaar amper/ondertussen niet meer kent, en dat hij zeer onrespectvol is, niet (officieel) werkt, haar zonder rijbewijs in de auto zet (tot ik erachter kwam dat hij geen rijbewijs meer heeft).
2. Iets wat me enorm bezig houdt; stel ik dat kom te overlijden, kan ik het nu al tegenhouden dat zij naar haar vader zou gaan? Mijn hele familie (broers, zussen, moeder,..) zijn enorm gek op haar en doen meer in haar opvoeding dan hij ooit heeft gedaan. Hij geeft zelf niets om school, zou zijn dochter opvoeden met de gedachte dat fysieke agressie tov vrouwen normaal is (zijn hele familie is zo, en bij hen is dat "normaal" en zou de herinnering aan haar moeder zeker niet met respect hoog houden.

Graag juridische info hierover.

Bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding