vakantie met co ouderschap

shasha
Topic Starter

vakantie met co ouderschap

#1 , 05 jan 2009 16:01

hallo
ons vonnis luidt

mijn zoon is om de twee weken van vrijdag tot zondag bij mijn ex en elke dinsdag.
er is geen vakantie regeling uitgesproken.
mijn ex heeft vorig jaar moeilijk gedaan zodat we niet met de kleine op vakantie konden gaan.
mijn zoontje is officieel bij mij ingeschreven .moet ik toestemming hebben van mijn ex om het land te verlaten?

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 05 jan 2009 21:01

Ik begrijp de rechtbank niet, zij worden dagelijks geconfronteerd met problemen inzake verblijfsregeling/bezoekrecht van de kinderen na echtscheiding, en dan nog vonnissen vellen die de naam regeling amper waardig is.

Meer detail is geen overbodige luxe, zo is er achteraf geen discussie: het is het een of het ander.

Vb: de kinderen verblijven hoofdzakelijk bij de moeder en zijn daar ook gedomicilieerd. De periodes die zij bij hun vader doorbrengen zijn als volgt:

- van vrijdag avond (opgehaald door vader tussen 19h00 en 20h00) tot zondagavond (opgehaald door moeder tussen 19h00 en 20h00) van de even weken in de even jaren, en de oneven weken in de oneven jaren.

- de herftsvakanties in de even jaren, de krokusvakanties in de oneven jaren, telkens van vrijdagavond (19 a 20h00) tot zondagavond (19 a 20h00) van de volgende week.

- de eerste week van de kerst- en paasvakantie in de even jaren, van vrijdagavond (19 a 20h00) tot zaterdagavond (19 a 20h00) van de volgende week.

- de tweede week van de kerst- en paasvakantie in de oneven jaren, van zaterdagavond (19 a 20h00) tot zondagavond (19 a 20h00) van de volgende week.

- van 31 juni (19 a 20h00) tot 31 juli (19 a 20h00) in de even jaren, en van 31 juli (19 a 20h00) tot 31 augustus (19 a 20h00) in de oneven jaren.

- de ouder die de kinderen ophaald controleerd of alle documenten (ident.kaart, SIS kaart, evt paspoort) en/of medicijnen voorhanden zijn.

- eventueel vermeld u dat de moeder voldoende en gepaste kleding meegeeft.

- alle afwijkingen van bovenstaande regeling zullen schriftelijk geconfirmeerd worden door beide partijen

Normaal gezien heeft u het volledige gezag over de kinderen als ze bij u verblijven, en kan u zonder toestemming maar mits de vereiste reisdocumenten met uw kinderen op reis. Omgekeerd ook natuurlijk.

Laat uw ex dan nog maar eens problemen maken....

shasha
Topic Starter

#3 , 06 jan 2009 21:38

bij ons is er dus geen vakantie regeling!
mijn zoontje moet dus in principe niet naar zen papa in de vakantie .behalve dan de dagen die in het vonnis staan voor het hele jaar.

mijn ex heeft vorig jaar onze reis tegengehouden omdat hij zelf niet alleen met ons zoontje wilde gaan.daarom heeft hij gezegd als ik niet ga dan ga jij ook niet.
er was toen geen vonnis .
dit jaar is mijn ex aan het feesten geslagen en vermoed ik dat hij met vrienden naar een uitgaansstad zal trekken maar mij nu dus ook zal tegenhouden.vorig jaar heeft hij via mijn ex schoonmoeder (zij werkt op zaventem) laten melden dat de duane het in het oog moesten houden want dat ik voor de verkeerde redenen naar turkije wilde

we zijn dus maar naar center parcs geweest

kan dit zomaar nu mijn zoon bij mij woont officieel?

groetjes en bedankt voor het voorgaande antwoord

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2009 19:01

Turkije --- hebt u een dubbele nationaliteit ?

Op wiens paspoort staan de kinderen en wat is de nationaliteit van de vader
Belgisch - dubbel of buitenlander

shasha
Topic Starter

#5 , 08 jan 2009 21:43

nee ik ben gewoon belg en de vader ook.het is gewoon een vakantie omdat ik dat een leuk vakantieland vind .

mijn zoontje draagt zijn achternaam maar woont officieel bij mij en staat bij mij tenlaste.we hebben wel gezamelijk ouderlijk gezag.

groetjes

Franciscus

#6 , 09 jan 2009 10:34

wel dan is het zeer simpel en zoals simonjo zegt - u doet wat u wil tijdens uw periode. Alleen zorgen dat alle papieren in orde zijn.
Douane - smokkelt uw zoontje?? --- deze hebben geen enkele bevoegdheid qua personen - de politie grenscontrole wel maar zolang er geen rechtsmiddel is dat het uit België gaan verbiedt is er geen vuiltje aan de vakantielucht.

shasha
Topic Starter

#7 , 12 jan 2009 16:57

bedankt voor de hulp

nu is mijn volgende vraag

wij hebben geen vakantie periodes dat hij twee weken aan 1 stuk bij mij is,hij gaat gewoon elke dinsdag naar zen papa slapen en 1 weekend op 2.
als ik dus wil vertrekken zal hij al zeker die twee disndagen niet naar zen vader gaan.kan hij mij dan niet gaan aangeven?yik ben volledig nieuw met het coouderschap dus sorry voor de misschien iewat domme vragen

groetjes

roderidder
Contacteer: Website

#8 , 12 jan 2009 19:40

domme vragen stellen gaat hier op het JF niet, het is annoniem.

Wat je moet laten primeren is de kwaliteit van de ouderrelatie

Dit is zeker niet eenvoudig, het kan tijd vergen, maar zeker inspanningen.

Wat je vraagt of suggereert is "Een vakantie van een 10 a 14 dagen op vakantie gaan lijkt me een meerwaarde, zowel voor de ouder als voor het kind"

Dit verlangen komt mij over als een kans om gaan te luisteren wat de vader wil. Vaak is het in die materie zo dat geven de schat van tevredenheid is. Wat slecht is voor het kind, is blijvend ruzie maken en mekaar zwart blijven maken.

Het is helemaal geen goed idee om deze strafwet te overtreden

Code: Selecteer alles

art. 432sw § 2. Indien de schuldige het minderjarige kind meer dan vijf dagen verborgen houdt voor degenen die het recht hebben het op te eisen of het minderjarige kind onrechtmatig buiten het grondgebied van het Koninkrijk vasthoudt, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar
Wil je op vakantie >> eerst overeenkomen en daarna terug naar de rechter met die overeenkomst

RR

Franciscus

#9 , 16 jan 2009 19:00

het beste is dat u een aangetekende brief stuurt indien waarin u uw ex vraagt wat zijn plannen zijn tijdens de vakantieperiodes
( is daar werkelijk niets opgenomen inzake vakantieregeling?)

als hij niet reageert --- scoort hij al geen punten - dan zou ik toch terug naar de rechtbank gaan want als u buiten uw periode gaat zonder toelating is er wel een probleem -

u kan ook eerst aan ex vragen om met een neutraal iemand ( een bemiddelaar) samen te zitten om over het welzijn van uw kind te praten

lijst bemiddelaars in uw omgeving via zoekrobots of bevragen op het justitiehuis op vredegerecht

een bemiddelaar bemiddelt een advocaat verdedigd uw rechten en is niet hetzelfde

Terug naar “Echtscheiding”