ex-vriendin wil alimentatie

yksi
Topic Starter

ex-vriendin wil alimentatie

#1 , 30 dec 2008 19:22

Mijn man heeft een dochtertje met zijn ex-vriendin. Hij is nooit getrouwd geweest met haar of heeft nooit officieel samengewoond.

Mijn man krijgt zijn dochter hoogstens één maal per jaar te zien. Hij stort regelmatig geld op een rekening op haar naam, maar aangezien ze nog minderjarig kan ze dit nog niet gebruiken.
Het kind woont bij de moeder.

Door omstandingheden werkt mijn man niet en heeft hij geen uitkering, hij staat ten mijne laste.

Aangezien de ex nu dreigt een procedure op te starten om alimentatie voor de dochter te krijgen, vroeg ik me af wat hier de procedures voor zijn en waar ze recht of heeft. En heeft ze recht iets te eisen aangezien ze nooit getrouwd waren?

Aangezien mijn man geen inkomen heeft, vroeg ik me af welke bedragen men kan eisen, en of ik dit dan moet betalen? We zijn wel gehuwd met een contract scheiding van goederen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 30 dec 2008 19:34

Ouders, al dan niet getrouwd, uit de echt gescheiden, gescheiden van tafel en bed en ongeacht het feit of ze onder hetzelfde dak wonen, moeten volgens hun mogelijkheden instaan voor de huisvesting, het onderhoud, het toezicht, de opleiding en de opvoeding van hun kinderen.

Als jouw man het kind erkend heeft (ik veronderstel dat dit zo) heeft hij de verplichting om zijn bijdrage te leveren.
Daarnaast heeft hij ook het recht op persoonlijk contact (omgangsrecht).

yksi
Topic Starter

#3 , 30 dec 2008 19:51

Er zijn tot nu toe geen officiële regelingen over wie welke kosten betaalt, noch over bezoekrecht. Hij heeft zijn dochter idd wel erkend.

Op welke basis worden de bedragen die elke ouder moet geven berekend? Moeder heeft het kind ten laste en krijgt kindergeld, vader niets en heeft geen inkomen of uitkering. Kan men dan eisen alle kosten 50-50 te betalen? De vader kan niet eens in zijn eigen levensonderhoud voorzien, hoeveel kan men dan eisen van hem? Want dit zal dan alweer van mij moeten komen. Hoewel ik eigenlijk niets te maken heb met de dochter.

Reclame

Fabi

#4 , 06 jan 2009 15:14

Hallo, jou gaan ze niet lastig vallen, wees gerust! En de papa zal misschien 25 euro moeten betalen, en dan de bijkomende kosten enz zal hij zelfs niet kunnen!
Er is nog geen vonnis dit kan héél lang duren hoor! Maak je niet ongerust, men kijkt nog steeds naar het inkomen! (van de papa)

Rene

#5 , 07 jan 2009 19:38

Maak je niet ongerust, men kijkt nog steeds naar het inkomen! (van de papa)
In Dendermonde ken ik wel iemand die een leefloon had maar wel 525 euro mocht betalen. Ertegen in beroep gaan kost ook geld en duurt lang. Ondertussen moet wel betaald worden.

Fabi

#6 , 08 jan 2009 11:56

Ja kan ik inkomen hoor! Dat is omdat die meneer reeds een vonnis moest nakomen! en van een gewoon normaal inkomen opeens naar leefloon viel, indien er nog een procedure moet worden opgestart, dan kijkt men steeds naar het inkomen! Ik heb het genoeg gezien, mensen met een laag loon of dat nu ocmw is of lage verdienste, kunnen géén hoge alimentatie betalen , max 1/3 van hun netto inkomen! Groeten

Terug naar “Echtscheiding”