Ziekenfonds en echtscheiding

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

Ziekenfonds en echtscheiding

#1 , 19 okt 2016 16:45

Na zes maanden officieel gescheiden te zijn heeft de ex het ziekenfonds van de kinderen (waarvan één minderjarig) gewijzigd naar een minder voordelig ziekenfonds. Bv was een hospitaalverzekering en dokterskosten voor kinderen onder de 18 zijn bij mij volledig gratis.

In het vonnis is de keuze van het ziekenfonds niet vermeld, wel is vermeld dat voor buitengewone onkosten er voorafgaand overleg nodig is.

Ik heb geprotesteerd gezien de ex de verandering eenzijdig heeft uitgevoerd. Feitelijk wil de ex alle contact met de kinderen verhinderen als ook de medische gegevens afschermen. Gezien de ziekenbriefjes via mijn ziekenfonds passeerden had ik inzage in deze gegevens, dit vervalt nu.

Ik vind dat ik niet verantwoordelijk ben voor de extra onkosten die nu veroorzaakt worden door de ex. De meerkost moet de ex maar dragen!

Is mijn visie correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#2 , 01 feb 2017 16:07

Ondertussen heb ik de kostennota's ontvangen van de hospitalisatie verzekering. Bij mijn werkgever gratis en nu vraagt mijn ex de helft er van terug.
Voorlopig heb ik de neiging om dit niet te betalen.

Ik heb volgens mij het recht om de meest voordelige verzekering te kiezen.

Heeft er hier iemand ervaring mee?

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 06 feb 2017 15:53

Ook mijn advocaat meent dat mijn redenering ok is.

Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen?

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 06 feb 2017 16:46

Ja, ken zo'n geval. De rechter heeft geoordeeld dat de vader de hospitalisatieverzekering die de moeder zonder overleg nam niet mee hoeft te betalen, aangezien het kind reeds via de werkgever van de vader mee verzekerd was.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#5 , 09 feb 2017 08:56

Probleem is bij mij dat mijn ex de verzekering van mijn werkgever heeft opgezegd zonder mijn akkoord!

iota
Berichten: 830

#6 , 09 feb 2017 11:32

Hoe kan dat?

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#7 , 15 feb 2017 22:09

Iota: mijn kinderen waren ingeschreven in het ziekenfonds van mijn werkgever, dit ziekenfonds is veel voordeliger dan de andere klassieken ziekenfondsen. Onder andere is er een gratis hospitalisatie voorzien en zijn de terugbetalingen veel hoger.
Door te veranderen van ziekenfonds zijn de kinderen alle voordelen kwijt! Onder andere de verzekering ongeveer 70€ per kind ... Ik het de ex gemeld dat ik niet opdraai voor deze kosten. De ex is nu heel boos!

iota
Berichten: 830

#8 , 19 feb 2017 22:45

Het geval waarnaar ik verwees en waarop u (zie ik nu) vroeger ook hebt gereageerd, is zo afgelopen:

viewtopic.php?f=23&t=69487&start=30

Kortom zoals redelijk is en zoals op het forum hier vaak wordt gezegd. Al is natuurlijk nooit met zekerheid te voorspellen wat een rechter zal uitspreken.

Terug naar “Echtscheiding”