Radeloos waar vind ik hulp...

Daanny
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Radeloos waar vind ik hulp...

#1 , 10 jan 2017 04:29

Beste allemaal
Ik ben een jongeman van 21 jaar en heb een dochter van 2 jaar die ik al een half jaar niet gezien heb. Ik zou haar zo graag terug zien maar weet niet hoe en waar ik hulp kan kijgen.

Mijn ex partner en ik zijn nu een jaar uit elkaar samen hebben wij en dochter. Het vonnis van de rechtbank is dat ik mijn dochter elke 14 dagen mag halen voor het weekend.
In het begin liep dit allemaal goed, en kreeg ik mijn dochter telkens mee. Maar sinds een half jaar doet mijn ex moeilijk... ze is telkens niet thuis als ik mijn dochter wil halen..en ik weet gewoon niet wat te doen.

De laatste 4 maanden heb ik een nieuwe partner zij steund me enorm wat betreft mijn dochter. Zo zijn we samen naar en jurist van het ocmw geweest hij adviseerde ons om elke 14 dagen een poging te doen mijn dochter te halen kreeg ik haar niet mee een pv op te stellen en dat 3 maal na elkaar zodat er verder mee kon gegaan worden. Dat heb ik gedaan. Maar toen bleek dat ik niet helemaal in orde was met de alimentatie. Blijkbaar had ik dat op een foutief rekeningnummer gestort. Dat is ondertussen insamenwerking met mijn bank opgelost. Begin december heb ik het volledige achterstallige alimentatiegeld betaald aan mijn ex.
Wij zijn terug naar de jurist gegaan en die adviseerde een mail te sturen naar de advocaat van mijn ex...weeral poging te doen mijn dochter op te halen weer pv op te stellen...maar daar kom ik niet verder mee
Ik wil gewoon mijn dochter zien....of nog meer zeggenschap over haar krijgen.

Nog wat informatie mijn ex partner zit nog op school woont bij haar niet werkende moeder thuis in en hun hebben een pro deo advocaat.
Ik heb een vaste job en ben druk bezig de schulden af te betalen die mijn ex en ik gemaakt hebben in de tijd dat we samenwoonde, en woon ook weer terug thuis. Ik heb een nieuwe partner die ook vast deeltijds werkt. Samen zouden we heel graag wat meer voor mijn dochter zorgen waarbij bij haar thuis de mogenlijkheid is. Dan verder sparen om in de toekomst samen opnieuw op eigen benen te staan.

Waar kan ik hulp krijgen? Want ik wil zo graag mijn dochter terug zien. Ik ben zo machteloos...om daar elke 14 dagen voor de deur te staan en er is niemand thuis ..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 jan 2017 11:14

ben geen expert, maar wat ik wel kan zeggen is (uit ervaring met gelijkaardig geval met mijn broer) dat als de tegenpartij het vonnis van de rechtbank niet naleeft, het beste dat men kan doen is PV laten opstellen bij de politie voor het niet naleven van het vonnis.

eens ge er zo een aantal PV's hebt (hoe meer hoe beter) er terug mee naar de jeugdrechtbank gaan en het bezoekrecht laten herzien, de kans dat uw ex dan veroordeeld word voor het niet naleven van het vonnis is groot.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2017 11:23

Bij de familierechtbank vragen dat een dwangsom verbonden wordt aan de verplichting om het kind mee te geven.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 10 jan 2017 13:42

En de alimentatie staat hier volledig los van.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 11 jan 2017 21:25

Is er door de de jeugdkamer van de familierechtbank al een vonnis inzake verblijfsregeling en alimentatie?
Blijkbaar wel.
Dan inderdaad de bovenvermelde procedures blijven volgen - zie wel dat u op het juiste weekend gaat . Wat staat erin inzake verblijfsco-ouderschap en wat inzake gezagsco-ouderschap dit laatste hebt u normaal altijd.
Vonnis wel meenemen naar de politie.

Madeliefje35
Berichten: 161

#6 , 16 jan 2017 09:01

Het feit dat je toen de alimentatie verkeerd had door gestort, geeft de ex niet het recht om jouw kind achter te houden.

Elke keer het kind ophalen, bij elke weigering een pv laten opmaken bij de politie. Ook telkens bij deze pv benadeelde partij aanduiden, materiële en psychische schade aanduiden.

Je gaat met deze pv's naar de onderzoeksrechter en je legt zelf een klacht neer met burgerlijke partij.
Probeer zoveel mogelijk sms, e-mails e.d. te hebben. Stuur haar een sms dat je de kinderen komt ophalen als het jouw weekend is. Bewaar al haar antwoorden. Vraag haar waarom ze dit doet.... Dit allemaal meenemen naar de onderzoeksrechter.
Ga ook naar de onderzoeksrechter in de provincie waar zij woont, als ze ergens anders woont.

Wij hebben dit ook gedaan, de pv's bij de politie worden uiteindelijk wel doorgestuurd naar de rechtbank maar we hebben een brief gekregen dat we zelf een klacht moeten neerleggen. Dit is onze volgende stap.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 18 jan 2017 22:52

Politie stuurt niets naar de rechtbank - Politie stuurt hun PV's naar het parket - procureur de Konings - openbaar ministerie.
PV's voor strafbare feiten ( alimentatie niet betalen - kind niet meegeven - vonnis niet naleven)
Voor de niet strafbare feiten ( vb kind niet komen halen) wordt enkel een melding gemaakt.

Paul D Chardon
Berichten: 18

#8 , 19 jan 2017 01:07

Ik pik hier even op in maar zal kortelings hieromtrent een topic openen.

Ik heb meerdere PV's 'weigering persoonlijk contact met vonnis en ik moet nog voor een tiental dagen PV's laten opstellen.
Ik geef me steeds op als benadeelde partij.
Onlangs kreeg ik van één dag, dus één PV, een brief van het parket.
'..., mijn ambt van oordeel is dat de benadeelde het herstel van het nadeel beter bij een burgerlijke rechtbank kan vragen. Het dossier werd om deze reden zonder gevolg gerangschikt. ...'
...

X
De procureur des Konings'
Ik ben met mijn zaak momenteel bij het Hof van Beroep en ik begin stilaan vragen/bedenkingen te hebben over de gang van zaken bij familierechtbank/familiekamer, mijn advocaat zijn handelingen enz.
Ik heb me verdiept in de materie en informatie die beschikbaar is, onder andere omdat ik mezelf later niets moet verwijten.
Maar de teksten en hoe de feitelijke zaken in de realiteit lopen lijken stilaan twee verschillende werelden te zijn.
Er is wel overlapping maar toch ...

Ik had veel moed maar sinds kort slinkt die weg ...
Meer later.

Groet

PDC

Tope
Berichten: 916

#9 , 19 jan 2017 07:37

Pik niet in op een bestaand topic, maar begin een nieuwe thread.

Madeliefje35
Berichten: 161

#10 , 19 jan 2017 18:32

@ Paul D Chardon : wij hebben net dezelfde brief ontvangen. Onze klacht wordt binnenkort ook neergelegd.

Blossom1975
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 jan 2017 23:27

eindeloos pv's laten opmaken, en een procedure opstarten bij de familierechtbank. Pv's mogen dan misschien neergelegd worden, maar ze kunnen wel dienen als bewijsstuk in je rechtszaak.
Ouderverstoting in de hand werken wordt in theorie aanzien als een soort kindermishandeling, en het weigeren van contact met de andere ouder is daar dus een vb van. Men wordt hier meer en meer van bewust en meer en meer wordt hiermee rekening gehouden op de familierechtbank. inderdaad ook een dwangsom vragen bij het achterhouden, let wel op, eerst voldoende pv's verzamelen is mijn tip. Ook al kruipt daar veel tijd en energie in.


(ik spreek niet vanuit een juridische achtergrond, maar enkel uit ervaring als burger die al een tijdje in de knel zit met ex-partner)

Madeliefje35
Berichten: 161

#12 , 30 jan 2017 12:11

De klacht is vandaag bij de onderzoeksrechter neergelegd.
Nadeel is inderdaad de tijd, nu de klacht is neergelegd in de provincie waar de ex woont, dit moet dan nog naar onze provincie geraken. ik reken op nog 6 maanden vooraleer we nog iets horen, ondertussen zien we de kleine kinderen nog steeds niet en worden ze alleen maar nog meer gemanipuleerd...

Terug naar “Echtscheiding”