Co-ouderschap reeds 5 j en nu ...

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

Co-ouderschap reeds 5 j en nu ...

#1 , 15 dec 2016 09:56

Hallo

Ik heb met mijn ex-partner coouderschap . Kinderen verblijven week om week bij mij of bij haar.
De kids staan volgens de EOT gedomiciliëerd bij mij en fiscaal ten laste. Daartegen stond dat zij 70 % van het kindergeld kreeg ( 1 dochter is gehandicapt ; waardoor er verhoogd kindergeld verkregen wordt ) ; dus het gaat hier over een aanzienlijk bedrag ( +550 eur dat zij krijgt )
We hebben fiscaal coouderschap.

NU zijn er wat problemen tussen de jongste dochter en de mama en de mama belde mij om te zeggen dat de jongste gehoord moet worden ikv huisvesting ( ze is 14j ) en dat ze ook nu 1 kind ten laste wil en onderhoudsgeld wil verkrijgen. Dit na reeds 5j officiële scheiding . Zij is ondertussen sinds 2012 hertrouwd, hebben samen ook een zoon gekregen en hebben het financieel zeer goed

Ik ben nog steeds alleenstaand en moet dus mijn kredieten ook zien te betalen en dit van 1 loon uiteraard en kom sommige maanden niet altijd rond

Kan zij dit zomaar gaan eisen ( onderhoudsgeld na reeds 5j eot al en een kind ten laste ) . Terwijl we fiscaal coouderschap hebben dus op zich wordt dat verrekend op het einde van het jaar in de personenbelasting.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lachertje
Berichten: 273

#2 , 15 dec 2016 12:49

ik ken weinig van deze materie, maar een vriendin was gescheiden en had terug een relatie met een man die een EOT had.
daar deze EOT ook zwaar doorweegde op vriend zijn budget, hadden zij advocaat aangesteld om de EOT te wijzigen, en met de bedoeling om bepaalde zaken gezamelijk te betalen zoals bv schooluitgave en schooluitstappen en zo....
zij zijn naar de rechtbank geweest, veel geld gekost aan deze mensen, en geen wijziging van lasten verkregen.

heb toen horen zeggen dat een EOT men niet zo maar kan wijzigen of de 2 personen moeten akkoord gaan.

ik hoop dat er nog iemand anders zal antwoorden die hier veel meer over weet dan ik

of advocaat (eventueel prodeo) gaan kost u normaal de eerste keer niets maar ervaring leerde mij dat ze gewoonlijk 100€ vragen voor een 1 ste advies. en kies dan best een advocaat die gespeciliseerd is in deze materie

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 dec 2016 13:05

Hallo

Ik heb met mijn ex-partner coouderschap . Kinderen verblijven week om week bij mij of bij haar.
De kids staan volgens de EOT gedomiciliëerd bij mij en fiscaal ten laste. Daartegen stond dat zij 70 % van het kindergeld kreeg ( 1 dochter is gehandicapt ; waardoor er verhoogd kindergeld verkregen wordt ) ; dus het gaat hier over een aanzienlijk bedrag ( +550 eur dat zij krijgt )
We hebben fiscaal coouderschap.

NU zijn er wat problemen tussen de jongste dochter en de mama en de mama belde mij om te zeggen dat de jongste gehoord moet worden ikv huisvesting ( ze is 14j ) en dat ze ook nu 1 kind ten laste wil en onderhoudsgeld wil verkrijgen. Dit na reeds 5j officiële scheiding . Zij is ondertussen sinds 2012 hertrouwd, hebben samen ook een zoon gekregen en hebben het financieel zeer goed

Ik ben nog steeds alleenstaand en moet dus mijn kredieten ook zien te betalen en dit van 1 loon uiteraard en kom sommige maanden niet altijd rond

Kan zij dit zomaar gaan eisen ( onderhoudsgeld na reeds 5j eot al en een kind ten laste ) . Terwijl we fiscaal coouderschap hebben dus op zich wordt dat verrekend op het einde van het jaar in de personenbelasting.

Alvast bedankt
Het wordt verrekend en niet-verrekend... Er zit in het systeem van de personenbelastingen een fout ivm nieuw samengestelde gezinnen.

Een voorbeeld: stelt dat een nieuw samengesteld koppel uit een gemeente met 8% gemeentebelastingen (ongeveer standaard) elk 40000 euro belastbaar verdient (een mooi inkomen dus). De werkgever vergeet voorafbetalingen te doen.

Nu 4 situaties van aangifte gezinstoestand:
1) 1 kind volledig ten laste ("eigen kind") + 2 kinderen co-ouderschap waarvan de belastingsplichtigen de helft van het voorstel afstaan aan de andere ouder.
2) 1 kind volledig ten laste ("eigen kind") + 2 kinderen co-ouderschap waarvan de belastingsplichtigen de helft van het voorstel krijgen van de andere ouder.
3) 2 kinderen volledig ten laste ("eigen kind"), waarvan 1 gehandicapt.
4) 2 kinderen volledig ten laste ("eigen kind"), geen enkel gehandicapt

Dit zijn de te betalen belastingen:
1) 22957,94
2) 24621,14
3) 25322,07
4) 23394,26

Het is duidelijk dat situatie 1 het voordeligste is, situatie 3 het nadeligste. Echter, als je ex momenteel in situatie 2 zit (en u dus het fiscaal voordeel deels afstaat), heeft ze een punt. Voor haar is dan situatie 4 voordeliger, ook situatie 1 is voordeliger.

Dit komt doordat de eigen kinderen en de "gedeelde" kinderen afhankelijk van de keuze van het fiscaal voordeel, anders behandeld worden.

Best is dus om de belastingsbrieven even naast elkaar leggen en samen de diverse opties bespreken. Let dan vooral op het belastingsvoordeel dat jullie beide doen ZONDER de situatie met de gedeelde kinderen

De vraag naar alimentatiegeld is natuurlijk van de pot gerukt, tenzij er geen sprake meer zou zijn van gedeeld co-ouderschap.

Reclame

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 16 dec 2016 08:28

Hallo

De reden dat de kids bij mij ten laste staan en gedomciliërd is door het feit dat zij 70 proc van het verhoogd kindergeld krijgt.

Dus als je dat op jaarbasis bekijkt heeft zij 12*550 = 6600 eur per jaar voor haar ( neen dit gaat niet naar de kids ) en ik 2880 eur

maw heeft zij nu al 3700 eur meer dan ik . Denk dat dat best compenseert voor haar. IK haal dat er volgens mij niet echt uit . Ja ik heb sociaal tarief door mijn gehandicapte dochter bij de energiemaatschappij maar dat gaat niet over bedragen van +500 eur korting.

Maandag ga ik lang een raadsheer om het eens voor te leggen en wat mijn opties zijn, lees waar ik schrik voor moet hebben.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 dec 2016 09:18

Best al deze zaken eens samenrekenen en dan de rekeningen samenleggen :)

Terug naar “Echtscheiding”