Mag je bij co-ouderschap een meerderjarig kind verblijf ontzeggen?

KMAF
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mag je bij co-ouderschap een meerderjarig kind verblijf ontzeggen?

#1 , 30 nov 2016 14:05

Ik heb een co-ouderschapsregeling. Mijn 2 kinderen verblijven normaal week om week bij hun vader. Mijn ex is hertrouwd. Mijn oudste zoon studeert, zit in de week op kot en is meerderjarig. Mijn oudste zoon kiest ervoor om om de 2 weken bij zijn vader te verblijven maar hij is niet meer welkom.

Sinds een aantal maanden mag mijn oudste zoon van zijn vader niet meer bij hem logeren. Ik heb via de kinderen vernomen dat mijn ex hem dit tijdelijk verboden heeft omdat zijn nieuwe vrouw dit niet kan verdragen en burn-outs krijgt van de vele ruzies tussen mijn ex en mijn zoon.
Mijn zoon is een lieve jongen, helemaal geen ruziemaker, maar hij is alle regeltjes van zijn vader beu en komt op voor zijn rechten. Mijn ex heeft intussen nog wel, vooral telefonisch contact, met mijn zoon en geeft hem ook rijles.
Sinds een tweetal maanden huurt zijn vrouw een studio om in te verblijven wanneer mijn jongste zoon bij hem verblijft. Nochtans is mijn oudste zoon nog steeds niet welkom.

Mijn ex regelt voor 'zijn' weekends opvang voor mijn oudste zoon bij zijn grootouders. Die wonen echter op 1,5uur rijden van bij ons. Mijn zoon wil uiteraard niet vaak daar logeren omdat dat moeilijk te combineren valt met zijn andere activiteiten in de weekends.
Mijn ex verbiedt mijn oudste zoon om tijdens 'zijn' weekends bij mij te logeren. Als mijn zoon er dan noodgedwongen voor kiest om op kot te blijven krijgt hij bovendien geen vergoeding van hem voor eten.

Mijn zoon blijft dit allemaal slikken, doet er alles aan om ruzies te vermijden en wringt zich in allerlei bochten omdat hij hoopt dat het terug in orde komt en hij terug welkom zal zijn. Daarom wil hij ook iets dat ik iets daarover zeg of stappen onderneem.

Mijn vraag is nu, mag mijn ex dit allemaal wel zomaar doen? Wat zijn zijn plichten nu mijn zoon meerderjarig is en eigenlijk zelf kiest om om de 2 weekenden bij zijn vader te verblijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KMAF
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2016 12:21

M.a.w. MAG MIJN EX MIJN 19 jarige studerende ZOON BUITENZETTEN?

KMAF
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2016 20:50

Euh, niemand die kan zeggen wat de plichten zijn van een ouder?
Niet dat ik er hard tegenaan wil gaan (dan had ik al lang een advocaat ingeschakeld) maar ik zou toch graag weten waar mijn zoon recht op heeft. Zijn vader dreigt trouwens met sancties (geldkraan dichtdraaien, nooit meer binnen mogen,...) indien hij tegen zijn beslissingen in zou gaan. Nou, dat ziet hij niet zitten dus willen we het zacht proberen aanpakken maar dan is het toch ook wel handig als je weet waar je staat.
Ik heb heel het internet afgeschuind maar kan hier echt niets over vinden. Wel dat je als jongvolwassene zelf mag kiezen waar je woont, maar niet wat als de ouder je niet wil binnenlaten, je verplicht bij familie te logeren die een eind ver wonen en verbiedt bij je moeder te logeren?
Alvast bedankt!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 06 dec 2016 23:24

Wat staat in het vonnis is het eerste gegeven.
Inderdaad bij meerderjarigheid kunnen de jongvolwassenen kiezen waar ze verblijven.
Edoch voor de ouders bestaat er - trouwens ook voor de kinderen de verplichting van wederzijds onderhoudsverplichting.

http://www.vvsg.be/sociaal_beleid_en_we ... opname.pdf
Wat bij buitenzetten door vader later ook tegen hem kan gebruikt worden.

Laat uw zoon eens gaan praten bij een http://www.caw.be.

Dat jullie zoon dan bij u verblijft kan uw ex niet verbieden gezien zoon meerderjarig is.
Hij moet wel betalen voor verblijf en eten gedurende die dagen dat de zoon volgens vonnis bij hem moet zijn want dat staat er. art 391bis strafwet
Hij kan niet bepalen dat zoon 1,5 uur verder bij grootouders moet verblijven.
Worden de grootouders door vader betaald.

PS hier werken alleen vrijwilligers en soms vallen vragen door de mazen van het net.
Wij kunnen niet 24/7 op het forum werken en dan nog gratis.


HOOFDSTUK IX. - VERLATING VAN FAMILIE.

Art. 391bis.
<W 05-07-1963, art. 1> Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die, in de omstandigheden omschreven in het eerste lid, niet voldoet aan de verplichtingen bepaald in de artikelen 203bis, 206, 207, 301, 303, (...) 336 (en 353-14 van het Burgerlijk Wetboek) en in de artikelen 1288, 3° en 4°, (...) van het Gerechtelijk Wetboek.) <W 31-03-1987, art. 93> <W 2003-04-24/32, art. 6, 045; Inwerkingtreding : 01-09-2005> <W 2007-04-27/00, art. 40, 1°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
Dezelfde straffen zijn van toepassing op de echtgenoot die zich vrijwillig geheel of ten dele onttrekt aan de gevolgen van de machtiging door de rechter verleend krachtens (de artikelen 203ter, 221 en (301, § 11) van het Burgerlijk Wetboek en [3 1253ter/5 en 6]3, (...) van het Gerechtelijk Wetboek) wanneer tegen die machtiging geen verzet of hoger beroep meer openstaat. <W 31-03-1987, art. 93> <W 2007-04-27/00, art. 40, 2° en 3°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 dec 2016 06:08

Hou er rekening mee dat de vader de zoon wel degelijk enkele regels kan opleggen, zelfs al vind hij deze overdreven. Als je zoon deze regels weigert, is het niet de vader die zijn zoon weigert te ontvangen.

Regels moeten natuurlijk redelijk zijn. Een 18-jarige verplichten om elke avond voor 20u thuis te zijn, ook in het weekend, kan niet.

KMAF
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 dec 2016 16:07

SUPER bedankt voor jullie advies! Dat van het CAW gaan we zeker proberen.

Terug naar “Echtscheiding”