Uitkopen woonst

ManInTheMiddle
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Uitkopen woonst

#1 , 22 nov 2016 09:09

Beste,

Ik ben 60% eigenaar van de woning die ik indertijd samen met mijn vriendin heb gekocht en die we nu moeten verdelen. Ik zou haar graag uitkopen en biedt haar 55% van de (officieel) geschatte waarde van de woning - dus 15% meer dan haar deel.
Zij wil graag zelf de woning behouden maar beweert nu dat ik haar chanteer doordat ik haar teveel bied; op deze manier kan ze nooit opboksen tegen mijn bod.
Volgende week gaan we naar een notaris voor een bemiddelingsgesprek; volgens mijn simpele wiskunde legt zij 60% en ik 40% van de waarde in de uitkoopweegschaal om deze in balans te krijgen en bieden we daar bovenop tot 1 van de partijen akkoord gaat met het bod of zelf niet meer hoger kan gaan.
Klopt deze redenering?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2016 21:18

Zo gaat dit niet in zijn werk. Jullie gaan gewoon praten over een mogelijke overnamesom. Als zij neen zegt, dan kun je nog zoveel bieden als je wil. Alles is nu in een minnelijke fase dus jullie moeten overeenkomen.

Het is mogelijk om een 'veiling' (in de juridische zin) te houden. Dit houdt in dat jullie een openbare verkoop tussen deelgenoten houden. Alleen jij en je partner zitten voor de notaris en jullie bieden tegen elkaar op. Je biedt op het hele huis, dus inclusief je eigen aandeel. Als je wint, mag je je deel aftrekken van de geboden prijs. Slechts het saldo moet je betalen aan je partner.
Zoiets heb ik echter nog nooit meegemaakt of gezien op andere notariaten. Maar ik weet dat het kan.

Als jullie niet overeenkomen, kan je de gerechtelijke verdeling vragen. Daar zal ofwel de boedelnotaris het huis toewijzen aan jou (omdat je de grootste rechten hebt) ofwel oordelen dat het huis 'niet gevoeglijk verdeelbaar' is en openbaar verkopen. Waarschijnlijk zal het eerder het laatste zijn. Jullie kunnen dan bieden, samen met alle andere liefhebbers.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”