Betreft goederen

tio-ny@hotmail.com
Topic Starter
Berichten: 1

Betreft goederen

#1 , 03 dec 2008 13:04

Hey

Het is de eerste keer dat ik dit forum bezoek, en ik ben al heel wat tegen gekomen echter zit ik nog met enkele vragen..

Ik ben echtgescheiden in mei 2007 dus iets meer dan één jaar nu
Ik ben ook getrouwd geweest onder een wettelijk stelsel, Vooraleer de echtscheiding werd uitgesproken hebben we eerst 2 jaar feitelijk gescheiden geleeft zeg maar...

Er werd een notaris aangesteld betreft de goederen en dergelijke
Nu, mijn vraag luidt;

Wie moet er nu de procedure lanceren? Is het de persoon die de scheiding heeft aangevraagd? In mijn geval is dat mijn ex man...

Vraag nummer 2, voor ons huwelijk met precies één maand, heeft mijn ex man een pand gekocht? Zal dit pand ook deel uitmaken van de verdeling? Daar hij van plan is het huis te verkopen, wil ik wel mijn deel? Ik kan perfect aantonen dat ik in dat pand heb gewoond, maar ook dat ik mee deel heb genomen in de uitgaven van dat huis van bv de aankoop van de ingebouwde keuken, tegels, en dergelijke ...

Heb ik recht op een deel van dit pand en de uitgaven of niet? Ik was toen ik getrouwd was werkzoekende en dus geen inkomen?

Bovendien heb ik nog een kindje en de alimentatie die ik krijg is onvoldoende, en dan nog respecteert hij de indexering niet?

Alvast bedankt voor een spoedig anwtoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 03 dec 2008 16:20

Wie moet er nu de procedure lanceren? Is het de persoon die de scheiding heeft aangevraagd? In mijn geval is dat mijn ex man...
Bij een (echt)scheiding wordt normaal gesproken in het vonnis een notaris aangesteld om over te gaan tot de vereffening-verdeling van het huwelijksvermogen of tot de uitonverdeeldheidtreding bij een stelsel van scheiding van goederen . Eventueel wordt ook een tweede notaris aangeduid om de afwezige of onwillige partij te vertegenwoordigen.

Uiteraard moet er iets te verdelen vallen. Is dat niet of nauwelijks het geval, dan kunnen de echtgenoten ook onderling een regeling treffen.

Eén van de ex-echtgenoten (of diens advocaat) vraagt de notaris om zijn werkzaamheden te beginnen. De notaris roept dan de partijen op en vraagt meestal tegen de eerste bijeenkomst een aantal documenten mee te brengen zodat een duidelijk beeld ontstaat van wat er zoal te verdelen valt, wat de schulden zijn en welke andere problemen er in het dossier rijzen. Hij zal ook vragen of de echtgenoten het over bepaalde zaken onderling eens zijn. Soms maakt de notaris op dat moment een zogenaamd PV van opening van de werkzaamheden op. Als een van de echtgenoten dit wenst (of als ze het beiden wensen), zal de notaris als eerste stap beginnen met het opmaken van een inventaris.

Bij de inventarisatie moeten de echtgenoten aangeven welke goederen behoren tot de onverdeeldheid of tot de huwelijksgemeenschap. Hierbij gaat het niet alleen om de meubels en de auto, maar ook om financiële tegoeden zoals geld, kasbons, effectenportefeuilles, aandelen enz... Het is daarbij aan te raden de goederen zo precies mogelijk te omschrijven, om discussies achteraf te vermijden.
Vraag nummer 2, voor ons huwelijk met precies één maand, heeft mijn ex man een pand gekocht? Zal dit pand ook deel uitmaken van de verdeling? Daar hij van plan is het huis te verkopen, wil ik wel mijn deel? Ik kan perfect aantonen dat ik in dat pand heb gewoond, maar ook dat ik mee deel heb genomen in de uitgaven van dat huis van bv de aankoop van de ingebouwde keuken, tegels, en dergelijke ...
(Art.1399. B.W.)
Eigen zijn de goederen...die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking,erfenis of testament...
Bovendien heb ik nog een kindje en de alimentatie die ik krijg is onvoldoende, en dan nog respecteert hij de indexering niet?
B.W. art 203 § 1 "BEIDE ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen."

Alimentatie is GEEN vervangingsinkomen voor de ouder die dit ontvangt maar dient om bij te dragen aan het levensonderhoud en de huisvesting.
Er staat nergens dat alle kosten door de alimentatie gedekt worden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”