hypotheek

timdeschim
Topic Starter
Berichten: 13

hypotheek

#1 , 01 dec 2008 21:45

Gezien mijn ex partner de gemeenschappelijke woning wil (in)kopen, moet zij mij uiteraard de helft van de door de expert geschatte waarde van deze woning betalen.

Daar mijn ex partner gedurende de echtscheidingsprocedure enkele jaren alleen in de woning heeft gewoond, en zij gedurende deze periode het woonkrediet alléén heeft verder afbetaald, moet ik de helft van de door haar betaalde sommen terugbetalen.

Wat ik echter niet begrijp is dat zij nu echter op de helft van de waarde van de betreffende woning (reeds verminderd met de helft van de door haar betaalde woonkredieten) ook nog eens de helft van het openstaand saldo van de hypotheeklening in mindering brengt (dus deze mij aanrekent)? Ik kan toch moeilijk de helft betalen van een openstaand woonkrediet indien deze woning niet langer mijn eigendom is, maar haar eigendom?

Ik begrijp wel dat we eigenlijk ook samen die lening/geld van de bank hebben ‘gekregen’, maar als mijn ex partner integraal de lening overneemt, dan betaald zij toch het openstaand saldo van de hypotheek voor 100% verder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VISSER
Berichten: 34

#2 , 02 dec 2008 20:11

Als jullie onder het wettelijk stelsel gehuwd zijn, en de woning is van jullie beiden, dan moet het NETTO onroerend patrimonium verdeeld worden.

Netto betekent: de waarde van de woning, verminderd met de schuld die daartegenover staat.

Vb. waarde van de woning: 250.000 EUR.
Saldo woonkrediet: 150.000 EUR

Netto onroerend patrimonium is dan 100.000 EUR, waarvan 50.000 EUR haar deel en 50.000 EUR jouw deel.

Als zij in de woning wil blijven wonen, en er alleen eigenaar van wil worden, zal zij dus 50.000 EUR aan jou moeten betalen als uitkoopsom.
In ruil wordt zij volledige eigenaar van de woning, maar ook volledige schuldenaar bij de bank, en betaalt zij het saldo van 150.000 EUR dan ook verder alleen af.

Let wel op dat je uitdrukkelijk de schrapping van jezelf als kredietnemer bij de bank moet aanvragen.

timdeschim
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 02 dec 2008 21:13

Bedankt Visser voor de duidende info!

Nog één vraag:
ik moet haar toch wellicht wel de helft van de door haar reeds betaalde kredieten (van de periode toen ze het alleen-gebruiksrecht had van de woning) terugbetalen, of kan ze dit niet terugvorderen?

Reclame

VISSER
Berichten: 34

#4 , 02 dec 2008 21:22

Daar ben ik niet helemaal zeker van.
Zij kan misschien wel de helft terugvorderen van de kredietlasten in de periode dat zij alleen in de woning verbleef, maar jij kan langs de andere kant ook van haar een woonstvergoeding eisen omdat zij in een woning verbleef die ook jouw eigendom was (dus te vergelijken met een huur). In de praktijk is dit meestal een nuloperatie.

Best even een notaris/bemiddelaar raadplegen, denk ik.

Terug naar “Echtscheiding”