Echtscheiding - echtgenoot zonder inkomen

sabinedhondt
Topic Starter

Echtscheiding - echtgenoot zonder inkomen

#1 , 05 nov 2008 12:36

Mijn man en ik hebben besloten om te scheiden door onderlinge toestemming. Probleem is dat hij geen werk en ook geen enkel ander vervangingsinkomen heeft. Hij staat momenteel ten laste van mij. Kan hij, in geval van echtscheiding, OCMW steun krijgen en hoe groot is de kans dat ik voor hem alimentatie zal moeten betalen? Wij hebben 2 kindjes en we zijn overeengekomen dat die bij mij blijven wonen en ik voor hen alle kosten zal dragen. Is het indienen van een verzoekschrift tot echtscheiding voldoende om mijn man OCMW-steun te laten krijgen? En heeft iemand enig idee hoelang het duurt voor die steun effectief wordt toegekend? Wij wonen momenteel, uit noodzaak, nog samen, maar de situatie wordt onhoudbaar, vooral voor de kinderen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 nov 2008 16:27

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).

Die hulpplicht wordt thuis uitgevoerd zo lang de echtgenoten samen wonen en door hulpuitkering zodra dit niet meer het geval is. Zij eindigt samen met het huwelijk.

“Art.1304. Het vonnis of het arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, heeft ten aanzien van derden eerst gevolg vanaf de dag waarop het is overgeschreven...Ten aanzien van de persoon van de echtgenoten heeft de echtscheiding gevolg vanaf de dag waarop de beslissing in kracht van gewijsde gaat.”(Gerechtelijk Wetboek).

Het OCMW is een derde die verhaal kan uitoefenen tegen degene die hulpplichtig is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”