co-ouderschap feitelijk samenwonend 2 kinderen. hoe?

bvr
Topic Starter

co-ouderschap feitelijk samenwonend 2 kinderen. hoe?

#1 , 08 okt 2008 19:10

hey!
mijn vriend en ik hebben 2 kinderen (bijna 6 en 3,5). we gaan uit elkaar maar komen nog goed overeen. zo gaan we proberen alles zelf te regelen, maar nu hebben we enkele vraagjes.

wij zouden het zo willen doen. de kinderen elk 1w, kindergeld voor mij en kindjes ten laste bij mijn ex.

kan je dit doen zonder dit wettelijk allemaal te regelen? want ik heb gehoord dat het er dan harder aan toe gaat en dat willen we niet, we willen blijven overeenkomen zoals we nu doen.

kunnen wij naar rechter gaan en dit zo voorleggen, gaat die daarmee akkoord gaan? kunnen we dit ook zonder rechter oplossen? wij zouden heel die papierenboel achterwege willen laten, dus dachten we het zo op te lossen: kindjes hun adres bij vader, kindergeld en ten laste voor hem en hij die dat dan het kindergeld doorstort naar mij. kunnen we dit doen? nu we toch goed overeenkomen? maar dan mss ook laten op papier zetten?

groetjes!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 08 okt 2008 23:18

Alles kan! U moet helemaal niet naar de rechtbank ... liever zelfs van niet want de enigen die daar gelukkig van worden zijn de advocaten. Tussen het koren (dat op dit forum zit :D ) zit veel kaf dat alleen maar de partijen tegen mekaar wil opzetten.

U laat best wel alles op papier zetten. U kunt dat onder jullie twee doen maar om geen zaken te vergeten (en daar dan achteraf spijt van te hebben) kunt u samenwerken met een bemiddelaar in familiezaken.

Probeer de overeenkomst zo gedetailleerd te maken zodat discussie niet mogelijk is bv. wie draagt welke kosten en u hoe gaat dat betaald worden, loopt de regeling van 1 week hier en 1 week daar ook in de vakanties zo door enz.

Veel succes en chapeau dat jullie het vriendschappelijk kunnen oplossen! We lezen hier veel te veel verhalen van vechtscheidingen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

bvr
Topic Starter

#3 , 09 okt 2008 19:56

hey! bedankt voor je antwoord! weet nu al veel meer! we gaan er volgende wk werk van maken. ja, ben echt wel blij dat het zo vriendschappelijk gaat, soms wel eens een snak en een beet, maar dat heb je zelf bij koppels he.
nog es bedankt hé!

Reclame

kolleke

#4 , 10 okt 2008 08:02

Ik zou graag heel eventjes een voetnoot toevoegen bij de eerste reactie, alleszins proficiat dat jullie nog zo goed overeenkomen! Gebeurt ni vaak jammer genoeg... Je hoeft idd niets af te dwingen via de rechtbank, en kan idd best een doc. bij een bemiddelaar in familiezaken laten opmaken, maar, wil je dat dit enige waarde heeft, moet je het achteraf wel onderling laten bekrachtigen door een jeugdrechter (hoeven als je overeenkomt geen advocaten aan te pas komen). Een document is niet rechtsgeldig als het niet bekrachtigd is door een jeugdrechter, dus om zowel jezelf als je ex-partner te beschermen in de toekomst, zou ik dit toch doen. Nu komen jullie goed overeen, en hopelijk blijft dat zo, maar stel dat het op een bepaald moment anders is, dan gaan jullie allebei graag iets hebben waar je op kan terugvallen zodat jullie allebei jullie rechten hebben.

groetjes, en veel succes

bemiddelaar

#5 , 10 okt 2008 11:40

Ter info: kostprijs voor een homologatie via de jeugdrechter is 52 euro.
In sommige arrondissementen zijn de vrederechters ook bereid om deze homologatie te verschaffen via een procedure minnelijke schikking. In dat geval zijn er geen kosten aan verbonden.

Zowel bij de jeugdrechter als de vrederechter heb je geen advocaat nodig. De bemiddelaar in familiezaken regelt alles om jullie overeenkomst te laten homologeren door de rechter.

Adressen van bemiddelaars zijn te vinden via
- www.juridat.be/bemiddeling
- www.forumbemiddeling.be
- www.bemiddelingvzw.be

bvr
Topic Starter

#6 , 10 okt 2008 19:23

hey! bedankt allemaal! ga het eens bespreken met mijn ex, wat hij het liefste heeft, mij is het allemaal gelijk. groetjes!

Terug naar “Echtscheiding”