Overspel

joopsiroop
Topic Starter

Overspel

#1 , 29 sep 2008 22:13

Hallo,
mijn ex en ik zijn in het kader van een EOT kort geleden voor de tweede maal moeten verschijnen voor de rechtbank.
Dus eigenlijk wacht ik nu enkel nog op een bericht van de gemeente dat ik daadwerkelijk gescheiden ben van mijn man. Ik heb ondertussen een nieuwe vriend. Kan ik in deze tussentijd nog betrapt worden op overspel ? En zo ja, welke gevolgen kan dit nog hebben ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 okt 2008 10:32

“Art.1294.Behoudens...verschijnen de echtgenoten samen en in persoon , of...voor de voorzitter van de rechtbank...binnen een maand nadat drie maanden verlopen zijn te rekenen van het proces-verbaal bedoeld in artikel 1292.Zij hernieuwen hun verklaring en verzoeken de magistraat, ieder afzonderlijk, maar in elkaars tegenwoordigheid, de echtscheiding uit te spreken...Art.1298...Blijkt daaruit dat...de partijen aan de voorwaarden hebben voldaan en de formaliteiten hebben in acht genomen die door de wet bepaald zijn, dan spreekt zij de echtscheiding uit...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Uit ‘mijn ex en ik zijn...voor de tweede maal moeten verschijnen ‘ leid ik af dat aan de voorwaarden en formaliteiten is voldaan zodat de echtscheiding reeds is uitgesproken.

“Art.1304...Ten aanzien van de persoon van de echtgenoten heeft de echtscheiding gevolg vanaf de dag waarop de beslissing in kracht van gewijsde gaat.”(Ger.W.).Tot dan is vaststelling van overspel mogelijk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

joopsiroop
Topic Starter

#3 , 02 okt 2008 12:33

Goedemiddag,

bedankt voor uw antwoord. Maar uit deze tekst kan ik dus begrijpen dat na de tweede ondertekening op de rechtbank bij een EOT de scheiding tussen personen (vrouw en man) feit is??
Dus dat betrapping niet meer mogelijk is, en de brief van de gemeente slechts een formaliteit is?

Reclame

Machteld

#4 , 02 okt 2008 15:18

Is het niet zo dat een echtscheiding pas een feit is als een 'vonnis' betekend is bij een deurwaarder en dat je uit het register geschreven bent bij de burgerlijke stand?

Ik zou toch nog maar eventjes voorzichtig zijn.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2008 16:35

Bij een echtscheiding bij onderlinge toestemming moet het vonnis niet betekend worden. De termijn om hoger beroep aan te tekenen (één maand) begint automatisch te lopen vanaf de uitspraak. Alleen het openbaar ministerie kan trouwens tegen dit vonnis beroep aantekenen, partijen niet.

Eén maand na de uitspraak van het vonnis is dit dus definitief en is het huwelijk ontbonden door echtscheiding, als er geen hoger beroep is van het parket.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”