duurtijd tot uitspraak echtscheiding

yksi
Topic Starter

duurtijd tot uitspraak echtscheiding

#1 , 08 apr 2016 18:02

Ik geraak er even niet meer wijs uit. Ik ben aan het scheiden, op eigen initiatief, maar zonder enige medewerking van de ex.
Aagezien nu zelfs mijn eigen advocaat zichzelf begint tegen te spreken, hoop ik hier op wat meer duidelijkheid, of een tweede opinie.

Enkele maanden geleden heb ik eenzijdig de echtscheiding aangevraagd, EOO echtscheiding op basis van onherstelbare ontwrichting.
Verzoekschrift werd door mijn advocaat ingediend op 8oktober 2015. Op de zitting verscheen mijn ex niet, hij laat zich tot op heden ook nog steeds niet vertegenwoordigen door een advocaat.
Officieel woonden we toen nog op hetzelfde adres (ook al verbleef hij daar amper nog). Aangezien ex zelf geen initiatief nam om zijn adres te wijzigen heb ik een aanvraag tot schrapping gedaan. Pas op 19feb 2016 werd hij uiteindelijk ambtshalve geschrapt.

Ik zou graag een idee krijgen van wanneer het einde van mijn echtscheiding nu eindelijk in zicht is?
In eerste instantie zei mijn advocaat dat ik rekening moet houden met een termijn van één jaar vanaf het indienen van het verzoekschrift, dus vanaf 8 oktober 2015.
Nu zegt hij dat de termijn van één jaar pas begint te lopen vanaf dat zijn adres werd geschrapt en we dus officiel 'feitelijk gescheiden' waren. Dus pas 19februari 2017 aan de eindmeet.
Dat ik in oktober de aanvraag tot scheiding heb gedaan had dat eigenlijk geen enkele zin, heeft geen enkele waarde? Of hoe moet ik dat precies begrijpen dan?

Waar moet ik nu op verder gaan?
Hoe zit het precies in mekaar als EOO wed aangevraagd voor er een feitelijke scheiding (op papier, burgerlijke stand) was?
Ik kreeg immers wel al voor de schrapping in feb een brief van de belastingen voor onze teruggave, dat we elke onze gegevens moesten indienen, aangezien we feitelijk gescheiden waren. Voor de ene instantie was ik dus blijkbaar al feitelijk gescheiden nog voor dit effectief zo was geregistreerd bij de burgerlijke stand.

Ik zie even de bomen door het bos niet meer...?
Alvast dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hobiet
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2016 07:59

Hoi,

Hier hetzelfde probleem ik hoop dat iemand antwoorden zal...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2016 12:15

Artikel 1255, § 2, Gerechtelijk Wetboek
Indien de echtscheiding gevorderd wordt door één van de echtgenoten met toepassing van artikel 229, § 3, van het Burgerlijk Wetboek, spreekt de rechter de echtscheiding uit als hij vaststelt dat de partijen sinds meer dan één jaar feitelijk gescheiden zijn.
Als de partijen niet langer dan een jaar feitelijk gescheiden zijn, stelt de rechter een nieuwe zitting vast. Deze heeft plaats op een datum die onmiddellijk volgt op het verstrijken van de termijn van een jaar, of een jaar na de eerste zitting. Tijdens deze zitting spreekt de rechter de echtscheiding uit indien een van de partijen erom verzoekt.

Dus één jaar na de eerste zitting, ook als partijen dan nog niet één jaar feitelijk gescheiden leven.
Overigens kan het bewijs van de feitelijke scheiding op alle mogelijke manieren bewezen worden, dus niet enkel door een afzonderlijke inschrijving in de bevolkingsregisters.

Reclame

yksi
Topic Starter

#4 , 09 apr 2016 21:33

Hartelijk dank.

Er zijn in totaal 2 zittingen geweest tot nu toe.
Een eerste nadat ik dringende voorlopige maatregelen had gevraagd en ging dus enkel daarover. Zitting was rond 20oktober.
Een tweede keer op de rechtbank geweest op 17dec. Das was dan betreffende de echtscheiding zelf.

Ik veronderstel dat men met "of een jaar na de eerste zitting" in mijn geval dan pas17dec zal nemen als datum? Of zou ik toch nog op oktober mogen hopen?

Overigens kan het bewijs van de feitelijke scheiding op alle mogelijke manieren bewezen worden, dus niet enkel door een afzonderlijke inschrijving in de bevolkingsregisters.
We leven eigen gescheiden sinds juni 2015. Ik heb toen mijn goede wil getoond en hem zelf de tijd gegeven zijn adres te wijzigen, hopende op nog een EOT. Dus pas in oktober zelf gevraagd om hem te schrappen van mijn adres.
Hoe kan ik dat dan bewijzen dat feitelijke scheiding eigenlijk al sinds juni 2015 is? Dat is toch woord tegen woord? Er is pas vaststelling geweest door een wijkagent begin november. Ik kan niet meteen bedenken welk ander bewijs ik zou kunnen leveren?

Terug naar “Echtscheiding”