Ex -man heeft uitkering als gezinshoofd, hoeveel alimentatie

Fabi
Topic Starter

Ex -man heeft uitkering als gezinshoofd, hoeveel alimentatie

#1 , 25 sep 2008 18:06

Hallo, mijn zus vertelde me daarnet dat ze niet meer toekomt om haar dochter deftig op te voeden, ze heeft nu een weekend-job erbij genomen om haar studies te kunnen betalen!
Nu mijn nicht is 13 jaar en haar vader heeft nooit betaald! Op de EOT staat 25 euro per maand, maar door omstandigheden van zijn stempelsituatie kon hij niet meer dan dat, maar nooit gedaan, nu eist mijn zus 5 jaar terugvordering en met indexaanpassing, hij is opnieuw gehuwd met een spaanse vrouw, dus of hij 1000 euro in de maand heeft weten we niet! (ken die vergoedingen niet!)
Ze werken in het zwart maar kunnen dit niet bewijzen!
Mijn zus wil 200 euro per maand zonder verdere kosten van dokters enz...
Gewoon een vast bedrag! zou zij dit kunnen verkrijgen? Is er nog iemand die er iets van kent? Voor ze naar een advocaat gaat? Als hij de helft van logopedie, dokters, beugel, bril moet bijleggen per maand komt hij duurder uit!
Wie weet raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
astara

#2 , 25 sep 2008 20:49

Als hij die 25 al nooit betaald heeft, zal hij die 200 (die dan 1/5de van zijn inkomen is)...ook moeilijk kunnen betalen...

Ze kan het altijd proberen natuurlijk, maar persoonlijk is 200 euro wel veel voor een 13-jarige, gangbaar is ongeveer tussen 125 en 150, dacht ik...
Bovendien wordt er gekeken naar evenredigheid met zijn inkomen, te veel eisen, namelijk zoveel dat hij het nooit zal kunnen betalen, daar ben je dan geen stap mee verder.

Zwartwerk kan je natuurlijk niet bewijzen, dus met dat inkomen zal geen rekening gehouden worden. Ik vraag me zelf af of ze het deel van de uitkering dat eigenlijk voor de partner bedoeld is, mee in acht zullen nemen...? Maar misschien weet iemand anders daar een antwoord op?

Ik dacht dat de vrederechter bevoegd was, in de eerste plaats...Maak een simpel verzoekschrift op, met het adres van de oproeper en dat van de gedaagde, formuleer wat je verwacht, een verhoging van het onderhoudsgeld (dit kost je niets). Komt hij niet, dan dien je een procedure in eerste aanleg te starten (dit moet met een advocaat, eventueel pro-deo?).

Voor de achterstal kan je naar een gerechtsdeurwaarder... als je natuurlijk een rechtsgeldig document hebt, dat zegt dat je recht hebt op 25 euro per maand...

Anneke.4

#3 , 25 sep 2008 21:06

zal je een beetje op gang helpen.

mijn ex had werk en heeft altijd onder de allimetatie kunnen uitkomen, wel 5 jaar lang. maar nu heb ik loonbeslag kunnen laten leggen.

zolang hij niet in schuldbemiddeling is kan je altijd loonbeslag leggen zelfs op stempelgeld.

dat heeft mijn advocaat mij veteld.

mijn ex staat nu nog zo een goede 17 000€ achter en ik krijg nu 900€per maand, als ik wil kan ik ook zijn volledig loon aanslaan, dat hadden ze in het begin gedaan, de eerste maand, maar vind niet dat je iemand zonder geld kunt zetten.

dus zou je aanraden om een met een advocaat contact op te nemen je hebt wel het vonis van de rechtbank nodig, niet een kopie, het originele, die laat je dan betekenen en zo kan je dan loonbeslag leggen.

maar zou zeggen raadpleeg eerst een advocaat.

allee je zus dan.

veel suc6.

Groetjes Anneke

Reclame

Fabi
Topic Starter

#4 , 25 sep 2008 22:52

Dank u wel voor de antwoorden, ik vraag mij af hoe hij dan haar beugel en bril en andere onkosten gaat betalen, het zal meer dan 200 euro per maand zijn!
naar het schijnt kan daar ook een procedure voor loonsbeslag voor gestart worden!
Amaai mijn hoedje, ik las hier dat tot 1 derde van je inkomen kan dienen voor alimentatie, die vaders zitten allemaal in de problemen !

Ik wens mijn zus courage, en best een goede advocaat!
bedankt allesinds!

Anneke.4

#5 , 25 sep 2008 23:30

Dank u wel voor de antwoorden, ik vraag mij af hoe hij dan haar beugel en bril en andere onkosten gaat betalen, het zal meer dan 200 euro per maand zijn!
naar het schijnt kan daar ook een procedure voor loonsbeslag voor gestart worden!
Amaai mijn hoedje, ik las hier dat tot 1 derde van je inkomen kan dienen voor alimentatie, die vaders zitten allemaal in de problemen !

Ik wens mijn zus courage, en best een goede advocaat!
bedankt allesinds!
niet 1/3 maar voor allimentatie voor de kinderen kunnen alle inkomsten afgenomen worden en ik kan u zwart op wit bewijzen dat dat kan. mijn ex zijn inkomsten zijn netto ongeveer tussen de 1600€ en de 1700€ en de eerste keer kreeg ik ongeveer 1100€ de deurwaarder had 450€ ofgehouden van zijn kosten, die moest mijn ex aan hem betalen en ik moest mijn advocaat ook nog 150€, had die rekening juist gehad en gezegt dat ze dat maar van die inkomsten moeten houden.

dus volledig loonbeslag is mogenlijk voor allimentatie voor de kinderen het enige wat daar nog boven staat zijn belastings schulden.

Groetjes Anneke

Terug naar “Echtscheiding”