EOT bij overlijden

astara
Topic Starter

EOT bij overlijden

#1 , 12 sep 2008 20:11

Als de persoon met wie de EOT opgemaakt werd, komt te overlijden en er is een regeling voor nu een meerderjarige (toe minderjarig, bijna 20j geleden), dan komt die eot te vervallen veronderstel ik en moet samen met een vrederechter beslist worden of de meerderjarige de rechten erft?

Klopt dit en zo ja, wat gebeurt er dan als die meerderjarige vrijwillig is gaan samenwonen met werkend vriendje dat 2 jaar ouder is, en de meerderjarige wel werkt, zoveel ze kan, bovendien zelfs een vervangingsinkomen krijgt als ze niet werkt?

Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 13 sep 2008 10:30

Een nogal onduidelijke vraag want een EOT is een 'contract' tussen twee ex-echtgenoten en heeft volgens mij niks met erfenis te maken.

Wie bedoel je met 'meerderjarig'? Een kind?

Een meerderjarige is vrij om alle beslissingen te nemen die haar/hem aangaan.

astara
Topic Starter

#3 , 16 sep 2008 14:59

Ik zie dat ik het inderdaad onduidelijk heb geformuleerd. Dus, de dochter van mijn man, ondertussen meerderjarig, verkoos om na de dood van de moeder samen te wonen met haar vriend.
Doordat haar vriend werkt en zij bovendien een vervangingsinkomen trekt, in het kader van een reïntegratie voor studies, besloten wij, na overleg het onderhoudsgeld stop te zetten, we waren een beetje naïef en deden dit niet aangetekend. Wat denk je, zeker 7 maanden later, gerechtsdeurwaarder op ons dak en advocaat. Allé, we hebben alles kunnen afwimpelen en nu komt het voor voor de vrederechter, wij zijn de oproepers.

Wat zijn onze rechten? Ik ga eerlijk zijn, mijne man wil genen euro meer betalen voor een twintiger die hem enkel ziet als portemonnaie!

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 16 sep 2008 20:40

Alimentatie voor kinderen is verschuldigd totdat de kinderen zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. Dit betekent: tot op het ogenblik dat zij zelf een inkomen verwerven dat hun toelaat om zelfstandig te leven.

Dit kan een loon of een wedde zijn, of inkomsten uit een zelfstandige activiteit.
Dit kan ook een werkloosheidsuitkering, ziekte-uitkering, of andere volwaardige sociale uitkering zijn. In geval van een werkloosheidsuitkering vervalt de alimentatie pas na de wachttijd.

Heel wat mensen denken dat de alimentatieplicht eindigt bij de meerderjarigheid. Dit is niet correct. Een eigen inkomen is een bijkomende voorwaarde.

Wanneer het kind meerderjarig wordt kan het wel eventueel zelf de alimentatie en het kindergeld opeisen.

astara
Topic Starter

#5 , 17 sep 2008 10:55

Dan zijn wij dus duidelijk in ons recht, we hebben een document van het OCMW waarop staat dat zij voor maart en april een vervangingsinkomen kreeg en dat zij de maanden daarna teveel verdient heeft om er recht op te hebben, dat wil dus zwart op wit zeggen dat ze een inkomen heeft.
Bovendien stelde onze advocaat dat zij nu ze samenwoont en haar vriend een beroepsinkomen heeft ze eigenlijk een studerende huisvrouw is.
Bovendien mag ze altijd bij ons inwonen en dan zullen wij haar kosten dekken... dat willen we wel doen, ..

Trouwens we hebben dus wel al twee jaar van haar meerderjarigheid betaald hoor, omdat ze enkel studeerde en bij de mama woonde die er nu niet meer is.

Van die deurwaarder horen we al lang niets meer, en van die advocaat nu ook niet meer. We hebben helaas wel een deel betaald omdat hij bleef dreigen met beslag op ons inkomen!

Dat zullen we dan wel kwijt zijn.

Staan wij nu recht in onze schoenen?

astara
Topic Starter

#6 , 23 sep 2008 11:12

Ze was dus niet aanwezig bij de vrederechter en dus konden er geen verdere afspraken gemaakt worden.
De vrederechter stelde wel voor dat we best met de dochter iets op papier zetten, een bepaald bedrag afspreken, rekening houdend met het feit dat zij nu een werkende vriend heeft, en zelf een gedeeltelijk inkomen heeft, ze volgt ook dagonderwijs. Dit was wat onze advocaat ook voorstelde. We hebben al vaak geprobeerd om contact te krijgen, maar dit lukt niet.
We zouden dus nu iets op papier zetten en opsturen ter ondertekening, en laten registreren. Beperkt in de tijd en eventueel later te verlengen, afhankelijk van schoolresultaten, want zij dubbelt nu haar jaar. Dus indien zij er nu weer niet door is,...
Dit is volgens vrederechter en advocaat de goedkoopste oplossing.
Wat als zij nu daar weer niet op reageert?

Lex

#7 , 23 sep 2008 13:01

Als de persoon met wie de EOT opgemaakt werd, komt te overlijden en er is een regeling voor nu een meerderjarige (toe minderjarig, bijna 20j geleden), dan komt die eot te vervallen veronderstel ik en moet samen met een vrederechter beslist worden of de meerderjarige de rechten erft?
HOOFDSTUK 6. - VORDERING TOT UITKERING VOOR LEVENSONDERHOUD, OPVOEDING EN PASSENDE OPLEIDING.

Art. 339bis.De last van de uitkering gaat over op de nalatenschap van de uitkeringsplichtige overeenkomstig artikel 205bis, §§ 3 en 4....Art. 205bis...§ 3. De uitkering tot onderhoud is een last van de nalatenschap. Zij wordt opgebracht door alle erfgenamen en, zo nodig, door de bijzondere legatarissen,...(Burgerlijk Wetboek)

astara
Topic Starter

#8 , 23 sep 2008 14:04

Allemaal goed en wel, maar dus die maanden dat zij eiste had zij een inkomen. Dus die maanden die hoeven we niet te betalen.

De vrederechter stelde zelf dat in een procedure eerste aanleg het inkomen van het vriendje en haar eigen inkomen dat nu weer beperkt is, wel in acht zou genomen worden en wij zeker geen volledig onderhoudsgeld meer zouden dienen te betalen. Zij stelde daarom voor om nog eens met de dochter contact op te nemen om kosten te vermijden en tot een akkoord te komen. Let wel, zij heeft een ocmw vergoeding, wat een vervangingsinkomen is, dus hoeven wij hoegenaamd niets te betalen. Wij wensen wel een tegemoetkoming te doen, beperkt natuurlijk.

Het gaat ons enkel om het verkrijgen van rechtsgeldigheid, zonder een procedure te moeten starten...

Het burgerlijk wetboek heb ik zelf al tientallen keren gelezen...
Het is zelfs eenvoudig, ze heeft een uitkering, dus hoeven wij niets meer. Maar zolang er niets op papier staat... Kunnen wij gejend worden langs alle kanten...Om dat te vermijden wensen wij nog een tijdje verminderd te betalen om het dan later als zij haar diploma heeft of volledig werkt, stop te zetten...

Wij hebben zelfs geen rekeningnummer van haar en met een nieuw contract waarin alles in acht genomen wordt, kunnen wij dus opnieuw de puntjes op de i zetten...
En een eot is een contract tussen echtgenoten, de vrederechter stelde wel dat de onderhoudsplicht van de vader nog primeerde boven die van het vriendje, maar dat het vriendje ook een plicht had en dat dat in acht genomen moest worden... En haar vervangingsinkomen moesten we ook incalculeren.

Laatste kans denk ik om een procedure te vermijden en dan is het wel om afschaffing te bekomen...Nu is dit denk ik een kans om haar toch nog wat te steunen....

astara
Topic Starter

#9 , 23 sep 2008 14:06

HOOFDSTUK 6. - VORDERING TOT UITKERING VOOR LEVENSONDERHOUD, OPVOEDING EN PASSENDE OPLEIDING.

Art. 339bis.De last van de uitkering gaat over op de nalatenschap van de uitkeringsplichtige overeenkomstig artikel 205bis, §§ 3 en 4....Art. 205bis...§ 3. De uitkering tot onderhoud is een last van de nalatenschap. Zij wordt opgebracht door alle erfgenamen en, zo nodig, door de bijzondere legatarissen,...(Burgerlijk Wetboek)

Zij is de gerechtigde, en wij de plichtige... Dat gaat dan toch alleen op als de plichtige dood gaat, of lees ik nu mis?

Terug naar “Echtscheiding”