aanpassen onderhoudsgeld

roosmuisje
Topic Starter

aanpassen onderhoudsgeld

#1 , 24 feb 2016 17:38

Ik heb sinds 2001 een vonnis waar is bepaald is dat mijn ex mij toen 93€ moest betalen voor onze dochter (toen was ze 1j).
Ondertussen is onze dochter bijna 16j. Het onderhoudsgeld is 121€. Verder moet hij niets betalen. In het vonnis staat niets van schoolkosten of medische kosten waar hij zou moeten in mee betalen! De dochter heeft ondertussen blokjes op haar tanden moeten laten zetten wat een kostelijke grap is. Ik heb netjes gevraagd of hij hier eventueel een stuk van wil meebetalen maar hij verschuilt zich achter het vonnis.
Ook de schoolkosten bekostig ik alleen.
Maar de kosten blijven elk jaar maar oplopen en hij blijft zich zo stug opstellen.

Kan ik de onderhoudsbijdrage laten aanpassen? Ik bedoel dan zijn maandelijkse bijdrage als die voor haar school-en medische kosten? De regeling is zo bepaald dat ik het kindergeld ontvang en de dochter 1we om de 14d naar hem gaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 24 feb 2016 18:40

Uiteraard heeft u het recht om naar de familierechtbank te stappen en een herziening aan te vragen + een regeling die rekening houdt met bijzondere kosten (laat deze ZEER duidelijk omschrijven).

Of e.e.a. zal toegewezen worden en in welke mate hangt af van uw inkomsten, de inkomsten van uw echtgenoot en van uw argumentatie over de kosten die significant gestegen zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roosmuisje
Topic Starter

#3 , 24 feb 2016 19:48

Als ik zo links en rechts luister bij andere mensen die in vergelijkbare situatie zitten fan verschiet ik wel hoor.
Dan vind ik van mezelf dat ik al die jaren wel braaf ben geweest hoor! Al je zijn loon ongeveer 2500€ vergelijkt met mijn 1200€!!

Reclame

Xenophon

#4 , 24 feb 2016 20:07

In burgerlijk recht is er één groot principe: wie niets vraagt, krijgt ook niets (hetgeen niet impliceert dat vragen=krijgen, da's iets anders).

Voor uw referentie: Burgerlijk Wetboek:

Art. 203. § 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
§ 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen.
§ 3. De langstlevende echtgenoot is gehouden tot de verplichting gesteld in paragraaf 1 ten aanzien van de kinderen van de vooroverleden echtgenoot van wie hij niet de vader of de moeder is, binnen de grenzen van hetgeen hij heeft verkregen uit de nalatenschap van de vooroverledene en van de voordelen die deze hem mocht hebben verleend bij huwelijkscontract, door schenking of bij testament.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

roosmuisje
Topic Starter

#5 , 24 feb 2016 21:04

Ik laat de rechtbank bepalen wat een redelijk onderhoudsbijdrage is. Het is geld dat gebruikt word voor het levensonderhoud van mijn dochter.
En die bijkomende kosten zoals school, ontspanning, ziekte... dat is volgens mij maar logisch dat hij daar moet in bijdragen.

Xenophon

#6 , 24 feb 2016 21:45

Zoals ik zei: u dient wel concreet iets te vragen. Aan de rechter zeggen dat hij maar iets moet doen, zo werkt het niet. Vergeet daarbij niet dat de tegenpartij ook een woordje te zeggen zal hebben. Indien u het niet ziet zitten om dit alleen te doen, vraag bijstand aan een advocaat.

roosmuisje
Topic Starter

#7 , 24 feb 2016 22:19

Dan neem ik beter een advocaat onder mijn arm.
Die zal dan wel een realistisch bedrag kunnen voorleggen. En er dan ook voor zorgen dat die bijkomende kosten deftig op papier staan. Want die lopen voor het moment charmant op

roosmuisje
Topic Starter

#8 , 25 feb 2016 18:01

Bestaat er online een toon waar ik aan de hand van mijn inkomsten, uitgaven en die van mijn ex partner een simulatie kan doen zodat in enig zicht heb op wat ik zou kunnen vragen al alimentatie.

Terug naar “Echtscheiding”