invorderen alimentatie

Soraya_Solange
Topic Starter

invorderen alimentatie

#1 , 23 feb 2016 20:30

Ik heb mijn advocaat een provisie van €500 betaald om een deurwaarder aan te stellen voor achterstallige alimentatie (om en bij de €1700 momenteel)
Dit was de mail van mijn advocaat:

Geachte mevrouw,

Ik heb geen reactie van tegenpartij mogen ontvangen op mijn aangetekend schrijven. Ik heb vervolgens gerechtsdeurwaarder gecontacteerd aangaande een gedwongen uitvoering. De kosten hiervan bedragen voor de betekening-bevel ongeveer 400 euro waarna tot beslaglegging kan worden overgegaan.

Voor DAVO moet eerst een betekening-bevel gebeuren en nadien een attest van de deurwaarder dat er geen uitvoering mogelijk is.

Indien U wenst dat verder het nodige wordt gedaan zal U mij een provisie van 500,00 euro willen storten op mijn kantoorrekening xxx Indien tegenpartij middelen heeft kunnen wij de kosten van deurwaarder wel terug recupereren.

U hiermede naar behoren te hebben ingelicht, teken ik,

Met de meeste hoogachting,

Enkele vragen:
* Klopt het dat alles eerst via inbeslagname goederen/loon moet geprobeerd worden vooraleer DAVO iets kan doen (advocaat beweert zo, ik vroeg om de deurwaarder misschien niet te doen en gewoon via DAVO te gaan?)

*Als er geen of te weinig loon inkomsten zijn, als ook niet voldoende goederen, wat zijn mijn kansen dan nog? Enkel DAVO?

* Is €400 niet een heel hoog tarief voor een deurwaarder? En voor wie zullen uiteindelijke de kosten van de deurwaarder zijn? Ik vermoed dat ik op het einde van de rit na aftrek alle kosten, gewoon een procedure sponser zonder iets te bekomen van mijn achterstallen? Ik heb immers lang getwijfeld om dit te doen maar uiteindelijk was de situatie uitzichtloos waardoor ik deze stappen wel moet nemen, niet voor mezelf maar voor mijn kind, dat is de drijfveer. Maar ik schat mijn kansen heel laag in om uiteindelijk iets te bekomen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jokertje

#2 , 23 feb 2016 22:52

Normaal als de ex 2 maand achterstaat met alimentatie,kan je via DAVO gaan,niet voor de achterstallen,wel voor maandelijkse betalingen die ze terug eisen van hem,om de 6 maand moet je papier ondertekeningen voor aanvraag tot verlenging als u voldoet aan de voorwaarden!

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 feb 2016 08:18

De tarieven van de deurwaarder liggen wettelijk vast mar inderdaad, indien uw ex minstens 2 termijnen achterstaat had u zich veel kosten kunnen besparen door gewoon met de expeditie van het vonnis (dit kan de griffie u bezorgen maar in uw geval zal deze nu bij de deurwaarder/advocaat liggen) bij DAVO langs te gaan en een dossier op te starten. Zij zorgen dan voor een eventuele betekening, bevel tot betalen en starten daarna de invordering. Let wel: u heeft de expeditie nodig.

U dient niet eerst zelf loonbeslag te pogen leggen vooraleer u naar DAVO kan trekken, indien uw advocaat dat beweert vergist deze zich.

DAVO zal in eerste instantie loonbeslag leggen of beslag op de uitkering + eventuele belastingtegoeden. Inzake onderhoudsgeld is er geen beslagvrije som en ik weet dat bij hardleerse schuldenaars die niet willen meewerken, de ontvangers soms een signaal zenden door bv. voor één maand de volledige uitkering te beslaan zodat de schuldenaar geen cent overhoudt. Voordeel van de procedure is dat het u geen cent kost (DAVO schiet de kosten van de deurwaarder voor en recupereert deze); nadeel dat het iets langer kan duren dan via een deurwaarder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Soraya_Solange
Topic Starter

#4 , 24 feb 2016 16:18

En daar is het inderdaad mis gegaan, ik heb toen de achterstallen nog niet groot waren, zelf DAVO aangesproken. Maar blijkbaar had ik een kopie van het vonnis en de niet originele expeditie. Ondertussen was mijn ex zo slim om telkens bij te betalen zodat ik geen 2 maanden achterstal meer had en DAVO niks kon doen.
Toen ben ik in juni 2015 ten rade gegaan bij een advocaat, hij heeft de de expeditie opgevraagd bij de griffie en zo is de bal met de advocaat aan het rollen gegaan, achterstallen blijven nu wel oplopen en is er nu wel achterstal van minstens 2 maanden.
Dus bij deze weet ik het voor in de toekomst! Ik laat nu even de deurwaarder zijn werk doen voor de achterstallen, dan DAVO opstarten voor in de toekomst en zorgen dat de expeditie in mijn bezit blijft!
Grote nadeel van DAVO is dat ik ook een procentje met laten vallen op alles.

Adriana

#5 , 24 feb 2016 16:28

Sinds kort moet je niets meer laten vallen bij DAVO.

Jokertje

#6 , 24 feb 2016 22:35

Zoveel was dit nu ook weer niet hoor dat je moet laten vallen,je kon al eerder stappen ondernemen,en zpu niet wachten en bedrag laten oplopen,zorgen dat je alles hebt,en opstarten bij DAVO,als je er voor in aanmerking komt,weet niet hoeveel je mag verdienen,is hier al tijdje geleden,maar je bent dan zeker van de komende maanden hé

Terug naar “Echtscheiding”