Alimentatie en indexering

Broy
Topic Starter

Alimentatie en indexering

#1 , 07 sep 2008 22:57

Hallo,

Ik heb een dochter die bij mijn Ex woont en waarvoor ik zoals in een EOT afgesproken alimentatie betaal.
We waren onderling overeengekomen dat in de kleuterschool 150, lager 200 en middelbaar 250 euro zou betaald worden. In de EOTstaat niets van indexatie vermeld.
Moeten deze bedragen bij indexatie alle vanaf het begin van de scheiding geindexeerd worden of wordt bij de overgang van het bedrag dit steeds als een nieuw begin gezien? MAW zal ik de dag dat mijn dochter naar het middelbaar gaan 250 euro betalen of 250 + indexatie berekend vanaf het begin van de scheiding?
bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 07 sep 2008 23:11

Via de site SBO vond ik deze informatie:
Bij een scheiding met kinderen moet de ouder die de kinderen (de omgangsouder) niet bij zich heeft meestal ook zijn bijdrage leveren in het levensonderhoud van de kinderen. Dit onderhoudsgeld is meestal gekoppeld aan de index van de consumptieprijzen, en moet jaarlijks aangepast worden.

De jaarlijkse index-aanpassing dient normaal gezien gevraagd te worden door diegene die het onderhoudsgeld ontvangt. Net zoals een verhuurder de huur-indexaanpassing schriftelijke moet mededelen aan de huurder.

De ouder die de onderhoudsbijdrage moet betalen doet er goed aan om spontaan jaarlijks de ondehoudsbijdrage zelf aan te passen aan het indexcijfer. Dit spaart een hoop frustraties bij de andere partner.

Bovendien kan de ontvanger van de onderhoudsbijdragen zich zogenaamd "stilzwijgend akkoord" verklaren met het niet aanpassen van de onderhoudsbijdrage, maar achteraf het "stilzwijgend akkoord" herroepen en de index-aanpassing van tot vijf jaar terug alsnog opeisen. En dit kan al oplopen tot een flink en overwacht bedrag.

In principe wordt de jaarlijkse indexering van het onderhoudsgeld aangepast telkens in de maand waarin men voor het eerst de bijdrage betaalde. Het indexcijfer is dit van de vooraf gaande maand.

j.demoor

#3 , 12 sep 2008 12:49

Indien de overeenkomst EOT geen indexering oplegt dan is er geen indexering omdat de wet zulks niet oplegt voor het onderhoudsgeld van de kinderen.

Indien de EOT indexering oplegt dan is bij verhoging van het basisbedrag de aanvangsindex deze van de overeenkomst EOT,teneinde de inflatie van dat basisbedrag op te vangen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”