Onderhoudsgeld

ericrenders
Topic Starter

Onderhoudsgeld

#1 , 03 sep 2008 09:24

Sinds jaren betaal ik aan mijn ex-vrouw onderhoudsgeld voor onze beide kinderen. Dit is een geindexeerd bedrag , vastgesteld in onze EOT.
De EOT schrijft : "Dit bedrag dient als bijdrage tot het verschaffen van kost, onderhoud en opvoeding." " Partijen komen overeen dat bijzondere uitgaven, zoals niet beperkende medische- en schoolkosten voor de kinderen worden door beide gedragen ieder voor de helft."
Elk jaar is het een discussie welke kosten "bijzonder" zijn en waarvoor ik moet bijbetalen. Zo o.a. schoolboeken en rekeningen , gewoon doktersbezoek, bijles , klasuitstap, ....
Bestaat er een lijst die omschrijft welke uitgaven al dan niet als "bijzonder" worden aanzien ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 05 sep 2008 08:32

Bestaat er een lijst die omschrijft welke uitgaven al dan niet als "bijzonder" worden aanzien ?
Er bestaat wel wat rechtspraak, maar eensgezindheid is er niet en ik ben overigens geen voorstaander van dergelijke mistige bewoordingen als "bijzonder". Dit is de deur wagenwijd openzetten en vragen naar conflict. Langs de andere kant als Uw kinderen een zeldzame ziekte zou krijgen waarbij de medische kosten enorm zijn dan zou het niet eerlijk zijn dat slechts één ouder hiervoor zou opdraaien.

Wat mijn persoonlijke mening betreft is dat zowat de enige bijzondere kost anders kan je de helft van de brommer (eenzijdig beslist), de ponnylessen, de computer, de xbox met doom4 (kerstmis 2009 en juist eenzijdig beslist) ook als bijzonder aanzien -ieder kind is toch bijzonder niet?, maar de bijhorende kosten van opvoeding zijn dit niet-

Nee, maar nu je nog overeenkomt staat niets je in de weg om samen een lijst trachten op te stellen zoals jullie dit willen.

Dat kan uiteraard moeilijkheden voorkomen naar de toekomst toe.
Zal die lijst (met datum en met 2 handtekeningen dus) rechtsgeldig zijn?
Nee, maar mijn vermoeden is dat de rechter er wel rekening mee houd

anders gezegd:
In normale omstandigheden zal de rechter de zelfgemaakte overeenkomst honoreren, de uitzondering blijft bestaan (men moet ook geen bijbel met alle mogelijke uitzonderingen maken )

Langs de andere kant zijn er dan misschien mogelijkheden om wederzijds wat flexibeler op te stellen inzake de verblijfsregeling
Zo o.a. schoolboeken en rekeningen , gewoon doktersbezoek, bijles , klasuitstap, ....

Code: Selecteer alles

Wat bijzonders zeg... dat die rechters eens een keer meer nadenken vooraleer ze vonnissen maken !!!! vooraleer men zoiets als bijzonder zou aanzien

RR

Lex

#3 , 05 sep 2008 10:45

Het expliciteren van buitengewone kosten heeft als voordeel dat datgene wat NIET vermeld werd,beschouwd moet worden als zijnde gedekt door de gewone onderhoudsbijdrage(Vred. Menen 28 juni 2000,AR. 96A460)

Bepaalde kosten worden in tegenstelling tot wat men zou vermoeden, in de praktijk niet steeds als buitengewoon beschouwd:dit bv. het geval voor 'schoolkosten'.(DUELZ A.,o.c.,p277-278,nr. 378,Bergen 5 februari 1996,Rev.Not.B. 1997,481).

Kosten voor logopedie en sneeuwklassen worden wel als buitengewoon beschouwd. (Vred. Zelzate 2 maart 1995,Vred. Grace-Hollogne 16 oktober 199)

Reclame

ericrenders
Topic Starter

#4 , 05 sep 2008 14:13

Alvast dank voor de info. Komt overeen met wat ik dacht. Zal dus trachten om ondeling een lijst op te stellen en zo verdere problemen en ellenlange discussies vermijden.

Terug naar “Echtscheiding”