vergokt geld terug vorderen na echtscheiding

theobr
Topic Starter

vergokt geld terug vorderen na echtscheiding

#1 , 10 dec 2015 22:31

Kan geld dat vergokt werd tijdens het huwelijk (volgens het wettelijk stelsel) na de echtscheiding terug gevorderd worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 dec 2015 22:37

Van wie zou je dat dan wel willen terugvorderen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#3 , 11 dec 2015 15:53

(Uitgaande van een vordering tussen (ex) echtgenoten):

Ik denk dat men dit had moeten opwerpen tijden de echtscheiding bij de vereffening/verdeling van het gemeenschappelijk vermogen.
Tenminste indien er gegokt werd met beroepsinkomsten want die komen dan in principe toe aan dat vermogen na uitbetaling.

BW:

Art. 1432. Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.

Art. 1433. Aan het gemeenschappelijk vermogen is eveneens vergoeding verschuldigd ten belope van de schade die het heeft geleden wegens een van de handelingen bedoeld in artikel 1422, indien die schade niet geheel is hersteld door de nietigverklaring van de handeling of indien de nietigverklaring niet is gevraagd of verkregen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

theobr
Topic Starter

#4 , 12 dec 2015 16:56

De vraag is of de ene echtgenote na de echtscheiding geld kan terug vorderen van de andere echtgenoot die geld vergokte tijdens hun huwelijk

roharro

#5 , 12 dec 2015 17:11

Aangezien tijdens huwelijk onder wettelijk stelsel alle vorderingen en alle aangegane schulden aangegaan tijdens het huwelijk gemeenschappelijk zijn valt er niets te vorderen tussen de twee echtgenoten.

Xenophon

#6 , 12 dec 2015 17:22

M.i. niet meer nadat de vereffening/verdeling van het gemeenschappelijk vermogen gebeurde en definitief werd. En indien tijdens die procedure dan uiteraard enkel indien gegokt werd met componenten van het gemeenschappelijk vermogen.

*Tijdens het huwelijk opgelopen gokschulden kunnen m.i. niet als 'normale' gemeenschappelijke schulden beschouwd worden, het zijn schulden eigen aan de gokker.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

roharro

#7 , 12 dec 2015 20:40

Gokschulden worden niet vermeld noch in art. 1406 B.W., noch in art. 1407 B.W. , dewelke de mogelijke persoonljke schulden limitatief opsommen.

theobr
Topic Starter

#8 , 12 dec 2015 20:44

Gokschulden waren er niet, maar de ex-echtgenote wilt een gedeelte van de gelden die tijdens het huwelijk vergokt werden terugvorderen

Xenophon

#9 , 13 dec 2015 07:23

@roharro en TS: Gokschulden staan ook niet in 1408 (gemeenschappelijk vermogen) maar ik druk me verkeerd uit, met 'gokschulden' bedoel ik niet openstaande schuldvorderingen tengevolge van gokken, wel dat de uitgaven die in dat verband werden gedaan buiten het behoorlijk en normaal beheer van het gemeenschappelijk vermogen vallen en (indien bewezen) die uitgaven m.i. hadden moeten verrekend worden. Maar goed a) m.i. voordat de vereffening-verdeling afgesloten werd en b) eigenlijk had de benadeelde echtgenoot nog tijdens het huwelijk moeten vorderen op basis van Art 1426 dat beheersbevoegdheid werd ontnomen aan de gokker.

M.i. is het na afsluiting van de vereffening-verdeling definitief te laat.

theobr
Topic Starter

#10 , 13 dec 2015 11:50

En als de vereffening / verdeling nog moet plaatsvinden, kan er dan nog geld teruggevorderd worden als de feiten zich afspeelden tijdens het huwelijk? En 1 jaar voor de dagvaarding ivm de aanvraag voor echtscheiding werd verstuurd,, werd er geen geld meer vergokt. De gokverslaafde was al 1 jaar afgekickt.

Xenophon

#11 , 13 dec 2015 13:22

Vragen kan, of de vlieger zal opgaan indien tijdens het huwelijk nooit werd opgetreden tegen de gokker is een andere zaak.

Art. 1432. <W 14-07-1976, art. 2> Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.
Art. 1433. <W 14-07-1976, art. 2> Aan het gemeenschappelijk vermogen is eveneens vergoeding verschuldigd ten belope van de schade die het heeft geleden wegens een van de handelingen bedoeld in artikel 1422, indien die schade niet geheel is hersteld door de nietigverklaring van de handeling of indien de nietigverklaring niet is gevraagd of verkregen.

Xenophon

#12 , 13 dec 2015 15:11

Voor algemene achtergrondinfo een zeer interessant Cassatiearrest: Rolnummer C.13.0015.N van 14.11.2013 (niet rechtstreeks toepasbaar, het cassatieberoep van verweerster werd verworpen maar haar argumentatie tegen het beroepsvonnis ging over de volgens haar onspecifieke eis tot overlegging van stakingsstukken voor uitgaven ten belope van 18 000 EUR gedaan in de 6 maand voor de vordering tot echtscheiding).

Ik denk dat er in uw geval veel zal afhangen van het tijdsverloop en de bedragen waarover we het hebben.

theobr
Topic Starter

#13 , 23 dec 2015 11:49

Als er tijdens het huwelijk nooit werd opgetreden tegen de gokker, kan er dan door de rechter na de echtscheiding nog geld terug gevorderd worden?

Xenophon

#14 , 23 dec 2015 11:58

De rechter doet uitspraak over een ingestelde vordering door uw ex. Enj vragen staat vrij, of het toegewezen zal worden is iets anders. Ik denk niet dat het mogelijk is hierop te antwoorden, cf hierboven. Alles hangt af van de concrete omstandigheden en die kent niemand hier.

roharro

#15 , 23 dec 2015 12:04

Volgens mij is dat de kwadratuur van de cirkel.
Is er een schuldbekentenis?.....

Terug naar “Echtscheiding”