(Huishoudelijke) schulden bij beëindigen feitelijke samenwoning.

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

(Huishoudelijke) schulden bij beëindigen feitelijke samenwoning.

#1 , 10 nov 2015 18:37

Wat is het lot van de huishoudelijke schulden (elektriciteit, water, Internet, provincie- en gemeentebelastingen, etc.) bij beëindiging van de feitelijke samenwoonst?

Wettelijk is er, voor zover ik weet, geen specifieke regeling voorzien? Maar is er een algemene bepaling in het BW (of elders), vaststaande rechtspraak, algemene rechtsbeginsel, gewoonte, gebruik of iets dergelijks die dit regelt?

Concreet voorbeeld: factuur staat op naam partner A en deze wenst dat partner B ook (een deel) betaalt. Factuur dateert van tijdens de feitelijke samenwoonst.

Ter info: B heeft de helft reeds betaald, maar vraagt zich af in hoeverre dit nu eigenlijk een juridische basis heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#2 , 10 nov 2015 18:58

Dan is het toch logisch dat jullie samen die facturen betalen? Dat is toch gewoon de relationele rechtvaardigheid? Als er één van beide een betaling zou weigeren, dan is het juridisch gezien de klant - dus gewoon de persoon aan wie de factuur gericht is.

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#3 , 10 nov 2015 19:04

Dat was ook het inzicht van B, vandaar dat de facturen gewoon werden betaald. B (niet ik voor alle duidelijkheid), vraagt zich gewoon af of dit enkel de, zoals u het zo mooi stelt, "relationele rechtvaardigheid" als grond heeft, of dat er ook een juridische basis aan ten grondslag ligt.

Reclame

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#4 , 10 nov 2015 19:30

Strikt juridisch moet de klant betalen. Als de facturen gericht zijn aan A moet A betalen, wanneer gericht aan B moet B betalen.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 12 nov 2015 12:21

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt. § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn....”(Burgerlijk Wetboek).

Dit geldt ook voor negatieve eigendom zoals huishoudelijke schulden (elektriciteit, water, Internet, provincie- en gemeentebelastingen, etc.) bij beëindiging van de feitelijke samenwoonst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#6 , 12 nov 2015 13:52

J.demoor, heeft u eventueel een verwijzing naar rechtspraak/rechtspersonen waarin deze stelling wordt bijgetreden?

Het begrip negatieve eigendom is mij totaal vreemd.

Op welke basis zou de schuld dan onverdeeld aan beide feitelijk samenwonende partners toebehoren? Er wordt gesproken van de eigendom van een zaak (zoals u het stelt negatieve eigendom), maar op basis waarvan zou de schuld op naam van A plots voor een gelijk deel eigendom van B worden?

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 12 nov 2015 20:40

Bij feitelijke samenwoning is degene die titularis is van het abonnement verantwoordelijk voor de betaling van de facturen. De maatschappij-leverancier zal zich enkel tot die persoon kunnen wenden voor de inning.
Natuurlijk is het normaal dat beide partners bijdragen voor die kosten van het huishouden. Maar de abonnee moet het regelen met de maatschappij en zien dat de ander zijn deel betaalt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

VDG2
Topic Starter
Berichten: 785

#8 , 13 nov 2015 00:50

Wanton dat het normaal (lees sociaal gewenst) is dat weet hij. Het gaat hem louter om hoeverre dit juridisch afdwingbaar is in de verhouding A tot B. Ik zie niet in hoe art. 577-2 van toepassing is op feitelijk samenwonenden?

Als u daar verduidelijking in kan brengen hoor ik het graag.

theobr
Berichten: 10

#9 , 14 nov 2015 19:50

Kan geld dat vergokt werd tijdens een huwelijk met gemeenschap van goederen na de echtscheiding terug gevorderd worden?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 15 nov 2015 06:54

@theobr: Iemands vraag kapen is niet netjes, start zelf een apart topic en vraag het daar. Let op met 'gemeenschap van goederen'; in 99% van de gevallen wanneer er iemand komt mee aandraven hier blijkt het uiteindelijk het wettelijk stelsel te zijn, groot verschil. Het kan zijn dat het gemeenschappelijk vermogen een vordering had op de gokker. Maar dat had dan tijdens de vereffening/verdeling moeten uitgeklaard worden. Stel een aparte vraag.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Echtscheiding”