scheiden in Belgie vanuit het buitenland

Cukita
Topic Starter

scheiden in Belgie vanuit het buitenland

#1 , 08 aug 2008 11:47

Hallo,

Mijn buitenlandse echtgenoot, onze dochter en ikzelf woonden tot februari 2007 in Belgie.

Sindsdien woont hij terug in zijn land, en ikzelf in het buitenland.

Kunnen wij scheiden in Belgie?

Is dit mogelijk zonder dat wij daarbij aanwezig zijn?

Mijn echtgenoot heeft geen visum meer voor Belgie, ikzelf kan eventueel wel naar Belgie afreizen.

Hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 aug 2008 11:08

“Art.42.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende het huwelijk of zijn gevolgen, het huwelijksvermogensrecht, de echtscheiding of de scheiding van tafel en bed, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :1° in geval van gezamenlijke vordering, een van de echtgenoten bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft;2° de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats van de echtgenoten zich in België bevond, niet meer dan twaalf maanden voorafgaand aan de instelling van de vordering;3° de echtgenoot die de vordering instelt, bij haar instelling sedert ten minste twaalf maanden zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of;4° beide echtgenoten bij de instelling van de vordering Belg zijn.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

Uit wat u meedeelt leid ik af dat u aan geen van deze voorwaarden voldoet,zodat de Belgische rechters thans niet bevoegd zijn om kennis te nemen van uw vordering tot echtscheiding.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”