herzienig EOT

graafvv
Topic Starter

herzienig EOT

#1 , 31 jul 2008 11:44

In 2004 scheidde ik met EOT volgens het klassieke gegeven : ik nieuwe partner, schuldgevoel, compensatie. Bijgevolg stond ik huis (weliswaar nog een tijdje aan een miniem bedrag af te betalen) en inboedel af en engageerde mij tot het betalen van 1599EUR gekoppeld aan de index consumptieprijzen (bijdrage x nieuw indexcijfer : basisindex). Het is de belangrijkheid van het bedrag gekoppeld aan de indexeringsmethode die mij de das omdoet want de bijdrage in het levensonderhoud stijgt dermate buiten proporties dat het naar meer vd helft van mijn salaris gaat. Bijgevolg zal ik bij pensionering terugvallen op een ruime 60% van mijn huidig salaris terwijl mijn ex dan zo'n 3/4 van mijn pensioen zal optrekken. Vraag is of de akte kan herzien worden. Gedurende mijn eerste huwelijk was mijn vrouw huisvrouw, buiten enkele tijdelijke opdrachten naar het einde van de relatie toe. Sindsdien werkt ze regelmatig, zodanig dat ze vorig aanslagjaar tot 2000EUR aan belastingen moest bijbetalen. Bij akte vervalt de onderhoudsplicht bij overlijden van één vd betrokkenen of bij een nieuwe relatie aangegaan door de begunstigde ex.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2008 12:04

Pacta sunt servanda. De overeenkomsten strekken de partijen tot wet.

Wie een overeenkomst afsluit moet weten wat hij ondertekent en de gevolgen dragen. Een overeenkomst kan enkel gewijzigd worden in onderling akkoord tussen de partijen die de overeenkomst hebben afgesloten. Ook de rechter mag, behoudens de door de wet voorziene uitzonderingen , de overeenkomst tussen partijen niet wijzigen.

In de rechtspraak wordt aanvaard dat de rechter een partij van haar verbintenis ontslaat, of deze vermindert, indien een partij door omstandigheden onafhankelijk van haar wil, haar verbintenis niet kan uitvoeren. Er moet dus als het ware sprake zijn van overmacht.

scorpioen

graafvv
Topic Starter

#3 , 01 feb 2012 10:16

In 2004 scheidde ik met EOT volgens het klassieke gegeven : ik nieuwe partner, schuldgevoel, compensatie. Bijgevolg stond ik huis (weliswaar nog een tijdje aan een miniem bedrag af te betalen) en inboedel af en engageerde mij tot het betalen van 1599EUR gekoppeld aan de index consumptieprijzen (bijdrage x nieuw indexcijfer : basisindex). Het is de belangrijkheid van het bedrag gekoppeld aan de indexeringsmethode die mij de das omdoet want de bijdrage in het levensonderhoud stijgt dermate buiten proporties dat het naar meer vd helft van mijn salaris gaat. Bijgevolg zal ik bij pensionering terugvallen op een ruime 60% van mijn huidig salaris terwijl mijn ex dan zo'n 3/4 van mijn pensioen zal optrekken. Vraag is of de akte kan herzien worden. Gedurende mijn eerste huwelijk was mijn vrouw huisvrouw, buiten enkele tijdelijke opdrachten naar het einde van de relatie toe. Sindsdien werkt ze regelmatig, zodanig dat ze vorig aanslagjaar tot 2000EUR aan belastingen moest bijbetalen. Bij akte vervalt de onderhoudsplicht bij overlijden van één vd betrokkenen of bij een nieuwe relatie aangegaan door de begunstigde ex.
Hierboven een post van mezelf van enkele jaren terug. Pacta sunt servanda, is mij toen geantwoord. Ik sta nu op het punt om met pensioen te gaan en terug te vallen op 70% van mijn wedde. Kan ik dit aangrijpen als kans op herziening ?

Reclame

j.demoor

#4 , 02 feb 2012 09:11

“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:...3° de bijdrage van elk van beide echtgenoten in het levensonderhoud, de opvoeding en de passende opleiding van voornoemde kinderen...4° het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het ...3° van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter. Uitgezonderd indien de partijen uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen, kan de bevoegde rechter, op vordering van een van de partijen, de in de bepaling onder 4° van het eerste lid bedoelde uitkering later verhogen, verminderen of afschaffen, indien, ingevolge nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen, het bedrag ervan niet meer is aangepast...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

graafvv
Topic Starter

#5 , 05 feb 2012 18:06

Met dank J.Demoor. Het blijft dus interpreteerbaar. Vraag is of een op pensioenstelling een omstandigheid buiten de wil om is en of ik, gezien ik ondertussen wel wat meer ben gaan verdienen door promotie, niet het risico loop nog meer moeten te betalen. Onafgezien daarvan: de som is destijds toegekend aan een ex- echtgenote met twee kinderen ten laste en zonder beroep daar waar het nu gaat over een vrouw met een inkomen en met meerderjarige kinderen. Ligt daar een mogelijkheid misschien?

Terug naar “Echtscheiding”