wie betaalt kosten bij vereffening verdeling

lady
Topic Starter

wie betaalt kosten bij vereffening verdeling

#1 , 01 mar 2006 14:37

Na een vechtscheiding werd door de rechtbank een notaris aangesteld die de vereffening verdeling van de huwelijksgemeenschap moet regelen.
Getrouwd zonder huwelijkscontract.
Ex heeft 2 jaar geleden een schatting laten doen zonder mijn medeweten.
Nu heeft hij die schatting voorgelegd bij de notaris maar ik ga niet akkoord met dit bedrag.
Ten eerste omdat de prijzen de laatste jaren heel hard gestegen zijn, ten tweede omdat er tenminste een indexaanpassing op moet gebeuren en ten derde omdat enkele huizen uit de buurt die quasi hetzelfde zijn als het onze voor veel hogere prijzen verkocht zijn.
Nu heb ik aan de notaris gevraagd om het huis schatten maar mijn ex wil dit niet mee betalen + heeft al gezegd dat hij niet akkoord gaat met die schatting en dat hij daarna naar de rechtbank gaat voor de preferentiele toewijzing van de gezinswoning aan de prijs van 2 jaar geleden.

Kan de notaris mijn ex niet verplichten om die schatting mee te betalen?[/u] :idea: [/b]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 03 mar 2006 13:42

MOGELIJKS zal een deskundige de prijs bepalen. (art. 1215 Gerechtelijk Wetboek)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2006 21:06

De schatting is van belang voor de preferenti?le toewijzing van de woning. Die moet niet aan de rechtbank gevraagd worden, kan in het kader van de vereffening - verdeling aan de notaris gevraagd worden. In dag geval is de notaris verplicht zijn advies hierover te geven, dus de woning te schatten. Het ereloon van de notaris valt ten laste van de beide partijen, dus ieder de helft.

Of om het kort te zeggen: ja, de notaris zal de woning moeten schatten en dit op kosten van beide partijen, als iemand de woning wil inkopen.

scorpioen

Reclame

heleen

#4 , 06 mar 2006 08:37

Tja, dat dacht ik toch ook.
Bedankt voor de reactie.

Nu alleen maar hopen dat de notaris het vlug doet want er zijn ondertussen al 4 vergaderingen geweest en nog steeds niets gebeurd...

Ludovic

#5 , 20 jul 2008 20:22

De schatting is van belang voor de preferenti?le toewijzing van de woning. Die moet niet aan de rechtbank gevraagd worden, kan in het kader van de vereffening - verdeling aan de notaris gevraagd worden. In dag geval is de notaris verplicht zijn advies hierover te geven, dus de woning te schatten. Het ereloon van de notaris valt ten laste van de beide partijen, dus ieder de helft.

Of om het kort te zeggen: ja, de notaris zal de woning moeten schatten en dit op kosten van beide partijen, als iemand de woning wil inkopen.

scorpioen
Mijn geval: ik neem het huis over, normaal gezien in september. Ik weet dat ik de registratiekosten voor mijn rekening krijg, maar valt het ereloon ook ten laste van beide partijen?

Terug naar “Echtscheiding”