Nog alimentatie betalen? Aan wie?

defoo
Topic Starter

Nog alimentatie betalen? Aan wie?

#1 , 04 aug 2015 17:23

Mijn dochter zit op universiteit en ik betaal al jarenlang getrouw alimentatiegeld. Mijn ex, die momenteel van de werkloosheid is geschrapt wegens fraude, vertrekt binnenkort naar China om er te gaan wonen en zet mijn dochter aan de deur zodat die laatste zich genoodzaakt ziet om van het OCMW te gaan leven. Mijn ex weigert om tussen te komen in de kosten voor haar dochter: ze heeft bovendien immers geen officiële inkomsten waardoor het OCMW ook geen bijdrage van haar kan eisen . Het huis dat van mijn ex en waar zij voor korte woonde samen met mijn dochter wordt binnenkort door mijn ex verhuurd aan mijn zoon (die werkt), terwijl de dochter uit huis wordt gezet. Een mooi staaltje social engineering...
1. Moet ik alimentatiegeld blijven betalen aan mijn ex? De logica zegt van niet: alimentatie is bedoeld als bijdrage in de kosten die moeder maakt voor mijn dochter en moeder weigert bij te dragen in het onderhoud van mijn dochter. Het OCMW betaalt bovendien voor mijn dochter.
2. Zal het OCMW een bijdrage van mij eisen?

Wat kan ik het beste doen: een aangetekende brief naar moeder sturen? haar uitnodigen voor de vrederechter? niet meer betalen en het geld op een geblokkeerde rekening storten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 04 aug 2015 20:19

Is je dochter al vertrokken uit de gezinswoning (woning van je ex)? Indien niet, zou ik haar aanraden niet zomaar te vertrekken. Immers: deze gezinswoning is haar domicilie en je ex kan haar niet zomaar uit huis zetten. Of je ex nu naar China vertrekt of waar dan ook. Ze blijft samen met jou financieel verantwoordelijk voor de opleiding van jullie dochter. Indien je dochter wél al haar domcilie verpaatst heeft (en dus niet meer op het adres van haar moeder woont) moet het minstens mogelijk zijn om een deel van de huurgelden die je ex zal ontvangen te laten reserveren voor de opleiding van jullie dochter. Jouw alimentatie kan je alvast rechtstreeks aan je dochter storten. Neem contact op met het OCMW en leg de situatie uit. Zij kunnen de stappen ondernemen om een deel van de huurgelden (lees: inkomsten) van je ex te laten recupereren.

defoo
Topic Starter

#3 , 21 aug 2015 22:33

ik denk dat mijn dochter onbedoeld in de luren werd gelegd door mijn ex, die maar al te graag aan social engineering doet. Ik hoop alleszins dat het ocmw niet meer van mij vordert dan het alimentatiegeld dat ik tot op heden betaalde.
Bedankt alleszins voor de info, nu nog contact opnemen met het OCMW.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”