Beste,
ik zit momenteel met een groot probleem.
Ik ben op zending geweest met het leger, en tijdens mijn zending zijn mijn vrouw en mijn beste kameraad een relatie aangegaan, met alle "activiteiten" die daar bij horen. Bij mijn terugkomst heeft zij mij gezegd dat ze wil scheiden, en ben pas enkele dagen later te weten gekomen waarom ze nu plots wil scheiden...
De situatie zit zo:
ik werk full-time en heb een loon van +/- 1800 EUR. Zij werkt half-time (maar tegenwoordig meer op ziekenkas dan eigenlijk werken wegens fybromyalgie) en heeft maar een maandloon van zo'n 900 EUR. We hebben samen 3 kinderen, kindergeld is +/- 550 EUR.
We hebben enkele jaren geleden een woning gekocht, waarvan we dus ook beide eigenaar zijn.
We kwamen redelijk goed overeen qua afspreken in verband met de kinderen, de woning, de auto, de financiën, de schulden, ...
We kwamen toen ook overeen dat zij geen alimentatie zal eisen, op voorwaarde dat ze het volledige kindergeld krijgt. We gaan co-ouderschap doen, maar bij het rekenen van onze financiën na de scheiding bleek dat ik nipt niet zou toekomen op het einde van de maand, en zij nipt wel. Ik heb daar allemaal ook geen probleem mee, om, met het oog op het welzijn van de kinderen, haar niet tot zware financiële moeilijkheden te dwingen.
Zij wil geen alimentatie omdat ze daar op belast wordt, en op kindergeld niet.
Nu ben ik terug aan het rekenen geweest, omdat ik op het einde van de maand amper toekom met enkel vaste kosten, dat als zij gaat samenwonen met haar nieuwe liefde, dat daar dan ook 2 inkomens zijn. In dat geval zal ze wel ruim toekomen op het einde van de maand omdat dan een deel van haar vaste kosten in de helft worden verdeeld. Nu was mijn vraag aan haar, enkel in geval van als ze gaat samenwonen, om mij een deel van het kindergeld terug te storten. ik vraag zelfs nog niet de helft, enkel 1/3 zodat ik ook uit mijn kosten zou kunnen komen. Zij wil daar nu echter helemaal niets van weten en wil het kindergeld volledig houden, zelfs als ze gaat samenwonen.
Ik heb een stok achter de deur, de scheiding door onherstelbare ontwrichting, waardoor het kindergeld dan zowiezo 50/50 wordt verdeeld wegens co-ouderschap, en dan heeft ze ook geen enkel recht meer op alimentatie voor haarzelf.
Indien ik deze stok zou gebruiken, zullen waarschijnlijk al onze eerder genomen, niet officiële overeenkomsten, vervallen omdat zij het dan ook hard zal willen spelen.
Maar hoe zit het dan met de alimentatie voor de kinderen? hoe wordt deze berekend?
Welke opties heb ik eventueel nog? ik vindt niet dat ik (financieel) moet bloeden door haar eigen stommiteit door met iemand anders in bed te kruipen.
Hopende op vlugge en helpende antwoorden, met veel dank.