Kinderen (fiscaal) ten laste, domicilie -> loonswijziging?

wimbeernaert
Topic Starter

Kinderen (fiscaal) ten laste, domicilie -> loonswijziging?

#1 , 30 jul 2015 15:48

Beste,
ik en mijn vrouw gaan scheiden. We hebben samen 3 kindjes. Ik verdien per maand nu ongeveer 1800 euro netto. Ik heb laten uitrekenen dat als ik de kinderen ten laste blijf houden maar eens ik gescheiden ben dat ik nog een klein deel netto zal bijkrijgen. Indien mijn (ex-)vrouw de kinderen ten laste zal nemen zal mijn loon zakken met ongeveer 250 euro.
We zijn van plan om een co-ouderschapsregeling te doen. Hierdoor kunnen we de kinderen ook samen fiscaal inbrengen bij de belastingen (fiscale co-ouderschap dus. )
Ik zal het huis dat door ons samen is aangekocht blijven bewonen en ook de hypotheek hiervan alleen voor mijn rekening nemen.
We zijn overeengekomen dat er ook geen onderhoudsgeld betaald zal worden door mij, maar dat zij het volledige kindergeld ter beschikking heeft.
Dit omdat we dan allebei in staat zijn om financieel niet zwaar in de problemen te komen.

Nu zijn mijn vragen de volgende:
Zal mijn loon veranderen als we via de EOT fiscaal co-ouderschap laten opstellen?
Heeft de beslissing van domicilie invloed op mijn loon?
Mijn echtgenote wil van zodra ze kan een sociale woning huren, moet zij hiervoor de domicilie van de kinderen dan op haar naam hebben of moet ze dan de kinderen volledig ten laste hebben?

Ik heb me hier al suf op gezocht op het internet maar vind nergens een duidelijk antwoord...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 31 jul 2015 08:55

Wie de kinderen ten laste heeft, zal inderdaad een iets hoger nettoloon hebben. Hoeveel dit precies is, weet ik niet. Dus de beslissing van domicilie heeft inderdaad invloed op het nettoloon.
Voor jouw loon zal fiscaal co-ouderschap niet veranderen, dit is enkel voor de belastingen.
Door het fiscaal co-ouderschap zal het voordeel op de belastingvrije som verdeeld worden over de beide ouders, maar dit stopt op de leeftijd van 18 jaar. Dan zal het voordeel terug volledig voor die persoon zijn die de kinderen ten laste heeft totdat de kinderen werken.
Je kan wel in de EOT zetten dat vanaf de leeftijd van 18 jaar het voordeel op de belastingvrije som verdeel gestort wordt op een kindrekening, zolang dit ontvangen wordt.
I.v.m. sociale woning dacht ik dat als de kinderen in een week/week regeling verblijven er een korting wordt toegestaan op de huur. Voor het huren van een grote woning dan, weet ik niet of ze al dan niet bij haar op domicilie moeten staan.
Voor het kopen van een sociale woning en/of een sociale lening zijn er weer andere voorwaarden en voordelen...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”