#4 , 06 jul 2015 13:06
Ok, daar kunnen we al wat mee.
Blijkbaar staat er in jullie EOT dus wél 'andere reizen naar het buitenland', wat een zéér gekke constructie is. Maar er staat ook een heel belangrijke toevoeging: 'na voorafgaandelijk overleg' en dat is er NIET geweest (neem ik aan).
Je stuurt je ex een aangetekend schrijven, zoiets:
Beste x,
Ik bevestig hierbij dat ik je vraag tot bijdrage in enkele kosten heb ontvangen.
In ons EOT van xx/xx/xxxx staat een duidelijk oplijsting van wat onder bijzondere kosten valt en onder welke voorwaarden een kost terugbetaald moet worden.
in jouw vraag tot bijdrage zijn er echter enkel dingen die niet overeenkomen met de bepaling in ons EOT.
Bij deze wil ik je dus laten weten dat ik niet zal bijdragen in volgende kosten:
- €xx voor huur schoolboeken: In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van een passende opleiding op jou zal nemen. De huur van schoolboeken valt hieronder.
- €xx voor de schoolfacturen: In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van een passende opleiding op jou zal nemen. De schoolfacturen vallen hieronder.
- €xx voor het busabonnement: In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van opvoeding en een passende opleiding op jou zal nemen. Een buzzypas valt onder beiden. In het EOT staan transportkosten ook nergens vermeld als zijnde een bijzonder kost.
- €xx voor een rijbewijs. In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van opvoeding op jou zal nemen. Een rijbewijs valt hier niet noodzakelijk onder, maar als jij beslist dat jij dat wil bekostigen, behoort het daar wel toe. In het EOT staat een rijbewijs ook nergens vermeld als zijnde een bijzonder kost en bovendien werd deze kost aangegaan zonder enige vorm van overleg.
- €xx voor lidgeld van X: In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van opvoeding op jou zal nemen. Het aansluiten bij een sportclub valt hieronder. Verder staat in het EOT beschreven dat ik wel zal bijdragen tot sportkampen, maar daar valt het lidgeld van een club niet onder.
- €xx voor uitstap naar X. In het EOT staat inderdaad beschreven dat elke ouder moet bijdragen tot schoolreizen en andere reizen naar het buitenland. Er staat echter ook heel duidelijk beschreven dat er voorafgaandelijk overleg moet zijn. Dit laatste is nooit gebeurd. Ik was zelfs niet op de hoogte dat X (naam zoon) op uitstap is geweest, laat staan dat ik mijn mening of akkoord voor het maken van deze kost heb kunnen geven.
Er zijn echter ook kosten waar ik uiteraard wel mijn bijdrage voor moet en zal doen.
Het gaat hier om:
- €xx voor [vul in - in je voorbeeld staan er geen, maar misschien waren er wel? dan moet je dat benadrukken]
Het bedrag van €xxx (som kosten die je wel betaalt) heb ik dan ook al overgeschreven op je rekening.
Verder wil ik hierbij ook melden dat deze kosten teruggaan tot xx/xx/xxxx (datum v/d vroegste kost). Dit gaat maar liefst x jaar terug.
Ik had graag vanaf heden minstens jaarlijks een afrekening van de bijzondere kosten ontvangen.
Dit is beter voor ons beiden: voor mij is het bedrag minder groot en jij moet niet zo lang wachten op terugbetaling.
Ten slotte kan ik niet genoeg benadrukken dat dergelijke kosten in onderling overleg gemaakt moeten worden.
Indien er voor de toekomst nog zulke kosten op de planning staan, neem dan contact met mij op.
Bij geen overleg, zal ik niet gehouden zijn om bij te dragen in eenzijdig besliste kosten.
Mijn e-mailadres en telefoonnummer zijn nog ongewijzigd, maar voor de zekerheid zet ik ze hier toch nog eens bij:
e-mail:
GSM:
Met vriendelijke groeten,
X