wat moet ik betalen

stoli
Topic Starter

wat moet ik betalen

#1 , 06 jul 2015 11:45

wij zijn gescheiden met onderlinge toestemming en mijn ex staat in voor het levensonderhoud, de opvoeding en passende opleiding van onze zoon.
Ik daarentegen betaal 165 euro/maand om in de kosten bij te dragen. Na vijf jaar krijg ik nu een bundel fakturen waarvan zij beweert dat ik daar de
helft moet van bijdragen. Ter info, ik werd NOOIT geconsulteerd aangaande akkoord voor extra uitgaven e.d. De fakturen waarmee ik niet akkoord
ben zijn : algemene schoolkosten (huur boeken e.d.) schoolgelden, buzzypass voor transport, het behalen van een rijbewijs, lidgelden voor
sportclubs, uitstappen die niet schoolgebonden zijn. In totaal vraagt zij na vijf jaar ongeveer 4500 euro, onmiddelijk te betalen. Kan ik deze weigeren
of moet dit via juridische weg afgehandeld worden. Alvast bedankt voor reakties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 06 jul 2015 12:16

WAT staat er in het EOT over bijzondere kosten? Daar zal uw antwoord instaan.

In hetgeen u hier opsomt zie ik zaken die typisch wél tot bijzondere kosten behoren en waarvan dus de helft door elke ouder betaald zou moeten worden.
Het gaat dan onder meer om: schoolkosten, schoolgelden, transportkosten (als kind in schooltijd bij die ouder verblijft, niet bij week/week), rijbewijs, lidgeld voor hobby, ...
Het enige dat ik hier zie staan dat er typisch niet toe behoort zijn uitstappen die niet schoolgebonden zijn.

Die bijzondere kosten kan je dan nog opdelen in 2 categorieën: de noodzakelijke en de niet-noodzakelijke.
Normaliter moet er voor het aangaan van een bijzondere kost overleg geweest zijn tussen de twee ouders. Beiden moeten ook akkoord gaan met deze kost.
Er zijn echter uitzonderingen, namelijk voor de noodzakelijk: schoolfactuur e.d. Daarover valt niet overeen te komen, want dat moet door elke ouder betaald worden. Ook bv medische ingrepen die dringend zijn.
Bij de zaken waar wel overleg over gepleegd moet worden, wil het niet zeggen dat het uitblijven van een akkoord ervoor zorgt dat u niet moet mee betalen. U moet altijd uw bijdrage doen voor de normale prijs van die kost.
Voorbeeld van de bril. Als uw kind een bril moet dragen, is dat zo. De kost die dat met zich meebrengt, is voor beide ouders (delen na aftrek mutualiteit). Echter, als de andere ouder en Versace montuur wil, moet u hier niet voor opdraaien. U beperkt zich dan tot de helft van wat een normaal degelijk montuur gekost zou hebben.

Maar we beginnen bij het begin: wat staat er in het EOT?

stoli
Topic Starter

#3 , 06 jul 2015 12:33

Bedankt voor de snelle reaktie.

in het EOT staat : de moeder neemt de kosten op zich van levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding. De vader verbindt zich ertoe om onderhoudsgeld te betalen.
De vader/moeder zal aan de andere ouder de helft terugbetalen van de buitengewone uitgaven zoals schoolreizen en andere reizen naar het buitenland, geneeskundige en
tandheelkundige ingrepen, studieverblijven van lange duur, sportkampen voor zover deze uitgaven geschieden na voorafgaandelijk overleg tussen partijen en mits voorlegging
van de nodige bewijsstukken en fakturen.
Mijn visie is dat mijn ex beschikt over : 165 euro mijn deel dus ook 165 euro haar deel plus de kindervergoeding. Alles samen dus bijna 500 euro maandelijks wat toch
normaal de kosten voor één persoon moet kunnen dekken. Ik heb geen probleem met medische kosten, brillen, e.d. maar na vijf jaar plots een afrekening voor buitenlandse reizen,
behalen van rijbewijs, ... is toch ver gezocht.

Reclame

duma

#4 , 06 jul 2015 13:06

Ok, daar kunnen we al wat mee.
Blijkbaar staat er in jullie EOT dus wél 'andere reizen naar het buitenland', wat een zéér gekke constructie is. Maar er staat ook een heel belangrijke toevoeging: 'na voorafgaandelijk overleg' en dat is er NIET geweest (neem ik aan).

Je stuurt je ex een aangetekend schrijven, zoiets:

Beste x,

Ik bevestig hierbij dat ik je vraag tot bijdrage in enkele kosten heb ontvangen.
In ons EOT van xx/xx/xxxx staat een duidelijk oplijsting van wat onder bijzondere kosten valt en onder welke voorwaarden een kost terugbetaald moet worden.

in jouw vraag tot bijdrage zijn er echter enkel dingen die niet overeenkomen met de bepaling in ons EOT.
Bij deze wil ik je dus laten weten dat ik niet zal bijdragen in volgende kosten:
- €xx voor huur schoolboeken: In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van een passende opleiding op jou zal nemen. De huur van schoolboeken valt hieronder.
- €xx voor de schoolfacturen: In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van een passende opleiding op jou zal nemen. De schoolfacturen vallen hieronder.
- €xx voor het busabonnement: In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van opvoeding en een passende opleiding op jou zal nemen. Een buzzypas valt onder beiden. In het EOT staan transportkosten ook nergens vermeld als zijnde een bijzonder kost.
- €xx voor een rijbewijs. In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van opvoeding op jou zal nemen. Een rijbewijs valt hier niet noodzakelijk onder, maar als jij beslist dat jij dat wil bekostigen, behoort het daar wel toe. In het EOT staat een rijbewijs ook nergens vermeld als zijnde een bijzonder kost en bovendien werd deze kost aangegaan zonder enige vorm van overleg.
- €xx voor lidgeld van X: In het EOT staat duidelijk gestipuleerd dat jij de kosten van opvoeding op jou zal nemen. Het aansluiten bij een sportclub valt hieronder. Verder staat in het EOT beschreven dat ik wel zal bijdragen tot sportkampen, maar daar valt het lidgeld van een club niet onder.
- €xx voor uitstap naar X. In het EOT staat inderdaad beschreven dat elke ouder moet bijdragen tot schoolreizen en andere reizen naar het buitenland. Er staat echter ook heel duidelijk beschreven dat er voorafgaandelijk overleg moet zijn. Dit laatste is nooit gebeurd. Ik was zelfs niet op de hoogte dat X (naam zoon) op uitstap is geweest, laat staan dat ik mijn mening of akkoord voor het maken van deze kost heb kunnen geven.

Er zijn echter ook kosten waar ik uiteraard wel mijn bijdrage voor moet en zal doen.
Het gaat hier om:
- €xx voor [vul in - in je voorbeeld staan er geen, maar misschien waren er wel? dan moet je dat benadrukken]

Het bedrag van €xxx (som kosten die je wel betaalt) heb ik dan ook al overgeschreven op je rekening.

Verder wil ik hierbij ook melden dat deze kosten teruggaan tot xx/xx/xxxx (datum v/d vroegste kost). Dit gaat maar liefst x jaar terug.
Ik had graag vanaf heden minstens jaarlijks een afrekening van de bijzondere kosten ontvangen.
Dit is beter voor ons beiden: voor mij is het bedrag minder groot en jij moet niet zo lang wachten op terugbetaling.

Ten slotte kan ik niet genoeg benadrukken dat dergelijke kosten in onderling overleg gemaakt moeten worden.
Indien er voor de toekomst nog zulke kosten op de planning staan, neem dan contact met mij op.
Bij geen overleg, zal ik niet gehouden zijn om bij te dragen in eenzijdig besliste kosten.

Mijn e-mailadres en telefoonnummer zijn nog ongewijzigd, maar voor de zekerheid zet ik ze hier toch nog eens bij:
e-mail:
GSM:

Met vriendelijke groeten,

X

stoli
Topic Starter

#5 , 07 jul 2015 08:49

Beste Duma,
Van harte bedankt voor uw advies en de gedetailleerde uitleg die u mij verschaft.
Ik ga dit zo snel mogelijk uitvoeren en hoop op een goede afloop. Ik hou je op de
hoogte.
Met dank

Terug naar “Echtscheiding”