tijdelijke aanpassing verblijfregeling via kortgeding?

Joris77
Topic Starter

tijdelijke aanpassing verblijfregeling via kortgeding?

#1 , 17 jun 2015 20:37

Besten....

Een vriendin van mij is gescheiden....de (4) kinderen verblijven bij haar....de papa één weekend om de 2 weken en de vakanties in de helft....vrij klassieke regeling dus.

1 juli moet ze echter een operatie ondergaan....volgens het vonnis zijn de kids bij haar de eerste 2 weken van juli....ze heeft geprobeerd om met haar ex een regeling te treffen....echter heden heeft ze een njet gekregen....

Bestaat er zoiets als een tijdelijke aanpassing van de verblijfsregeling omwille van het feit dat ze in de onmogelijkheid is om tijdelijk voor de kids te zorgen? Aangezien het dringend is....in kort geding?

Alvast bedankt voor enige nuttige reacties....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 jun 2015 20:39

Is het een dringende operatie? Zijn er geen andere mogelijkheden tot opvang?

Joris77
Topic Starter

#3 , 17 jun 2015 21:28

Dringend of niet is weinig relevant....zelfs indien de operatie uitgesteld wordt, zal het probleem zich altijd stellen aangezien de kids altijd bij haar verblijven, en recuperen op 2 daagjes van een operatie in een weekend wanneer de kids bij haar ex zijn is weinig realistisch... Operatie is niet levensbedreigend neen....maar er is wel (zware) pijnstilling nodig om enigsinds vooruit te kunnen.
Qua opvang heeft zij eigenlijk alleen haar ouders, maar gezien hun leeftijd en medische problemen is een meerdaagse opvang niet mogelijk.

Ik vraag me dus gewoon af of er enigsinds zo'n procedure voorzien is of bestaat....

Reclame

Turaki

#4 , 17 jun 2015 21:38

Dringend of niet is wel relevant, daar bij niet dringende ingreep deze had gepland kunnen worden in de helft van de vakantie dat ze bij de vader zijn.

Joris77
Topic Starter

#5 , 17 jun 2015 21:53

en dan nu een antwoord op mijn vraag......

Turaki

#6 , 17 jun 2015 22:11

Enkel als uw vriendin kan aantonen dat de ingreep niet kan wachten tot de kinderen op vakantie bij hun vader zijn, en ook dat er geen alternatief mogelijk is, geef ik haar een kans. Ze zal ook moeten kunnen verantwoorden waarom dit plots in kortgeding moet voorkomen (dus enkel in het geval van een dringende, onverwachte ingreep), en ze dus niet eerder actie heeft ondernomen. Met de informatie die ik heb, zou ik zeggen dat dit niet zal lukken.

Joris77
Topic Starter

#7 , 17 jun 2015 22:34

ok...thx ;)

duma

#8 , 18 jun 2015 10:31

Ik betwijfel ook of dit zal lukken. Er is een regeling die iedereen (op voorhand) kent. Elke ouder is verantwoordelijk voor opvang tijdens zijn periode.
Ze kan proberen uiteraard, maar ik geef haar weinig tot echt geen kans op slagen.

Er is de kant van de moeder, maar vergeet ook de kant van de vader niet aub: Hij weet dat dat niet zijn tijd met de kinderen is en heeft dus mogelijks andere plannen. Dat kan niemand hem kwalijk nemen. dat is zijn goed recht.
En zelfs al heeft hij die niet: er is een reden waarom de kinderen tijdens de week niet bij hem zijn. Je kan iemand niet DWINGEN om de kinderen te nemen.

Zelfs al wordt er in kortgeding uitgesproken dat de vader dan de kinderen moet nemen, wat als hij dat niet doet?
Voor het niet komen halen van de kinderen kan je geen klacht neerleggen. Enkel een melding maken en die melding zal weinig indruk maken, gezien de vader de kinderen niet WIL tijdens de week.
Er zullen géén gevolgen zijn en een uitspraak in kortgeding zal dan voor de vader ook weinig waarde hebben.

Ik zou het persoonlijk waanzinnig vinden, moest de rechter dat uitspreken.

Ik ben wel benieuwd naar de afloop.

moeder1

#9 , 18 jun 2015 16:46

En dan kan indien dat wordt toegekend nadien toch tegen u gebruikt worden wanneer de ander een andere omgangsregeling wenst. Ik word ook geopereerd en geen haar aan mijn hoofd dat ik papa inschakel. Er zullen vast kampen zijn waar ze dan terechtkan familie waar ze even bij terecht kunnen. Ik heb gewoon tegen de chirurg gezegd die datums kan ik niet dan is mijn kind bij mij. Dan wordt er vanzelf gezocht naar een datum die wel past. Zou wel eens lelijk kunnen tegenslagen als je verwacht dat de ander er dan maar is.

eylis

#10 , 18 jun 2015 17:26

Er zit ook een totaal foute filosofie/logica achter de idee om hier maar een kortgeding voor aan te vatten... ik probeer het even te verduidelijken. Natuurlijk kan je de vraag stellen aan de andere ouder of er om reden van operatie, ziekte, whatever even een andere verblijfsregeling kan toegepasst worden. Fijn als het de andere ouder past. Maar als dat niet kan, heeft de andere ouder dit zelf op te lossen. De ene ouder moet zelfs niet verantwoorden WAAROM hij/zij niet kan of wil. Daarna dan maar naar een rechter stappen houdt in feite in: ik wil iets opeisen dat ik niet krijg en waarvan ik vermoed dat ik er recht op heb. Dat is een foute aanname. Bovendien erkent het de andere ouder niet in zijn identiteit en rechten. Kort gezegd geef je de andere ouder de volgende boodschap: je hebt de kinderen toch maar weinig, je vindt het dus vast en zeker fijn dat je ze nu eens wat langer bij kan houden. Bekijk het zo: als de mama weduwe was, zou ze het ook aan andere mensen/familieleden/vrienden moeten vragen om de kinderen bij te houden. En dat stap je ook niet naar de rechter om te eisen dat iemand wél de kinderen oppast.

Terug naar “Echtscheiding”