onderhoudsgeld, verblijfsvergoeding en een lening

glitter
Topic Starter

onderhoudsgeld, verblijfsvergoeding en een lening

#1 , 26 jun 2008 07:12

Momenteel heeft mijn aanstaande exman de woning verlaten en betaal ik alleen de lening van het huis. Als de eigenlijke verdeling gaat gebeuren gaat ook de afrekening volgen.

Moet ik aan hem een woonvergoeding betalen?
Moet hij aan mij zijn deel van de lening terugbetalen?

Ter info: We zijn (of moet ik zeggen waren) getrouwd met een huwelijkscontract (scheiding van goederen met één gemeenschappelijk goed, nl. het huis). Bovendien staat de lening op mijn naam maar is deze wel via een clausule ingebracht in het huwelijkscontract.

Ikzelf heb een nettoloon van 1.600,00 EUR en hij van 1.900,00 EUR ... moet hij aan mij onderhoudsgeld betalen? Of ben ik niet behoeftig genoeg. Het is wel zo dat ik gedurende het huwelijk een beter betaalde job heb opgegeven om dichter bij huis te werken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 jun 2008 11:36

Wat u uit eigen vermogen betaald hebt aan de onverdeelde woning dient die onverdeeldheid u terug te betalen.

Wie eigen baat heeft getrokken uit die onverdeeldheid moet haar daarvoor vergoeden.

“Art.301...§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot...§ 3. De rechtbank legt het bedrag van de onderhoudsuitkering vast die ten minste de staat van behoefte van de uitkeringsgerechtigde moet dekken.De rechtbank houdt rekening met de inkomsten en mogelijkheden van de echtgenoten en met de aanzienlijke terugval van de economische situatie van de uitkeringsgerechtigde. Om die terugval te waarderen, baseert de rechter zich met name op de duur van het huwelijk, de leeftijd van partijen, hun gedrag tijdens het huwelijk inzake de organisatie van hun noden en het ten laste nemen van de kinderen tijdens het samenleven of daarna. De rechter kan indien nodig beslissen dat de uitkering degressief zal zijn en in welke mate.De onderhoudsuitkering mag niet hoger liggen dan een derde van het inkomen van de uitkeringsplichtige echtgenoot.§ 4. De duur van de uitkering mag niet langer zijn dan die van het huwelijk...”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”