hoe lening woning afhandelen na echtscheiding?

timdeschim
Topic Starter

hoe lening woning afhandelen na echtscheiding?

#1 , 21 jun 2008 19:46

Beste,

Onze notaris heeft een voorstel uitgewerkt tot vereffening en verdeling, echter, hierin wordt geen sprake gemaakt van de lening van de echtelijke woning..

tijdens de scheidingspocedure woonde mijn ex in de woning en betaalde zij alleen de lening (dewelke wij samen hadden afgesloten) verder.
Los hiervan heb ik recht op een woonstvergoeding.

Ik zal nu wellicht haar de helft moeten terugbetalen van het totaal dat zij tijdens deze echtscheidingsperiode heeft betaald aan de bank.

Zij wil de woning inkopen en zal ik natuurlijk de helft van de geschatte waarde van deze woning van haar uitbetaald krijgen.

Echter, wat met het nog openstaand saldo van deze lening?
Moet ik daarvan dan ook de helft van dit openstaand saldo aan de bank terugbetalen als zij de woning inkoopt?
Is er een verschil als zij al dan niet de bestaande lening overneemt?

Is zij met betrekking hiermee dan nog iets verschuldigd naar mij toe?

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 21 jun 2008 21:52

Het vermelden van die lening en wat ermee gaat gebeuren is zeer belangrijk, zeker als ze op beide namen staat, want anders draai jij misschien mee op voor de afbetaling.

Indien uw aanstaande-ex de woning wil inkopen moet zij ook de volledige lening op haar naam nemen en betalen, inclusief de nodige schuldsaldo verzekeringen, ... te regelen met de bank.

De overname van de woning moet ook bij notariele akte verleden worden (correctie eigendomsrecht -> 100% ex), notariskosten ten laste van koper (=ex).

Dit kan pas nadat jullie ook effectief gescheiden zijn en het vonnis overgeschreven is in het register van de gemeente waar julle getrouwd zijn (tegenstelbaar aan derden).

Tot dan moet er dus een regeling op papier staan waarbij beiden op woord van eer verklaren hoe de kosten/baten verdeeld zullen worden en dat ieder voor eigen rekening zal handelen vanaf dag x, let wel: dit is niet tegenstelbaar aan derden (omdat jullie nog altijd getrouwd zijn).

Voor de huidige situatie zou ik zeggen dat u de helft van de leningkosten aan uw to-be-ex verschuldigd bent en dat zij aan u een woonvergoeding verschuldigd is. Makkelijkheidshalve kan u die 2 best gelijkstellen.

Op de moment dat uw (dan) ex de woning overkoopt krijgt u wellicht de helft van de opbrengst minus uw openstaande deel van de lening.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”