bezoekrecht

dropke
Topic Starter

bezoekrecht

#1 , 08 jun 2008 08:23

een vriendin van me heeft een dochtertje van tien jaar oud. ze is gescheiden toen haar dochter vier jaar oud was. sindsdien gaat S om de twee weekend een weekend naar haar papa, en ook de helft van de vakanties. een klassieke regeling dus.
nu wil die papa ineens veranderen van de klassieke regeling naar bi-lokatie.
mijn vriendin is gaan horen bij advo en die zegt dat dat tegenwoordig standaard is. oke dit is wel zo bij nieuwe zaken.

maar gaat een rechter die bezoekregeling ineens zomaar veranderen? of gaat haar dochtertje er ook in gehoord worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rambina

#2 , 08 jun 2008 10:10

Tja Dropke,

Ik denk dat er veel dingen zullen meespelen.
Als haar ex goede argumenten heeft, altijd netjes betaald heeft, zijn kindje altijd is komen halen enz, dan mss.

Ze zeggen dat het standaard is maar in praktijk blijkt dat toch niet altijd zo te zijn hoor, en wij spreken hier van ondervinding en ik denk dat hier nog mensen zitten die hetzelfde meemaken.

Ik denk dat dat de ene rechter tegen de andere is, de ene rechtbank tegen de andere..
justice will be done

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 08 jun 2008 13:43

Beste Dropke

Stel het was je eigen zoontje/dochtertje...

Zelfs al heb je fouten in je leven gemaakt maar heb je het voornemen om je kinderen samen op te voeden met de andere ouder.

Om welke reden zou men niet voor een 50/50 -bilocatie of gelijkmatig verdeelde huisvesting- regeling gaan?
Al bij al zal van alle situaties gemiddeld genomen de rust tussen de ouders het snelste gaan terugkeren

Kortom: Wat kies je ... je gelijk voor de rechter krijgen maar onophoudelijke ruzies, onenigheid, ... of je kinderen die je later nog graag zien en later (stabieler) gelukkiger zijn?

Helaas heeft Rambina gelijk dat het nog helemaal niet zo standaard is dan in de wet voorzien is.

Cijfers zijn niet voorhanden wat veelzeggend is temeer scheidingen een enorme inpact heeft op onze maatschappij.

RR

Reclame

dropke
Topic Starter

#4 , 08 jun 2008 16:00

ja ik weet het wel weet ook dat het heel gevoelig ligt.. en voor de kids is het natuurlijk veel fijner. het probleem is nu dat het kind heen en weer geslingerd wordt he, want langs elke kant trekken ze aan haar. vandaar m'n vraag of ze al gehoord wordt.

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 08 jun 2008 16:44

het probleem is nu dat het kind heen en weer geslingerd wordt he
Het ligt gevoelig ja, net daarom

Overigens is het ook niet echt zo simpel... vb. De kinderen worden toch elke schooldag ook heen en weer geslingerd.

Als je maar 2 van de 14 dagen bij je ouder kunt verblijven krijg je door de loop der maanden of jaren een gekleurd beeld en krijg je wortels bij de ouder die je eigenlijk grootbrengt, iets in de aard van oost-west-thuis-best.

Natuurlijk zou men m.i. een kind van 10 moeten aanhoren, maar dit wil evenzeer zeggen dat de kinderen ook op hun plicht dienen gewezen te worden. Overigens moet men goed opletten met dat "hoorrecht". Meer dan eens wordt een kind als speelbal gebruikt om als het ware te moeten fungeren als de papegaai van de egoistische ouder die niet wil dat de kinderen door 2 ouders wordt opgevoed.

Men dient bij wet voorrang te geven aan de gelijk verdeelde huisvesting (nogmaals omdat in deze situatie de rust tussen de ouders normaliter het snelste weerkeerd) en ja dit kan niet altijd, maar waar een wil is is vaak ook een weg.
RR

dropke
Topic Starter

#6 , 08 jun 2008 20:51

ja bij mij is het ook een klassieke regeling, al zeven jaar lang. we hebben die bi-locatie uitgeprobeerd, maar ik was toen de controlerend, naar m'n ex toe.. heb dat echt moeten afleren, heb echt een knopke moeten omdraaien van als ze daar zijn is het zijn verantwoordelijkheid en doet hij met de kids wat hij goedacht. maar als je het altijd gewend bent van voor je kids te zorgen, zonder dat je partner daar zich echt veel van aangetrokken heeft, is het niet simpel om dat uit handen te geven.
maar ondertussen snap ik wel dat het het beste is voor die kids. als ik zie hoe m'n ene puber tegenover z'n pa staat, ...

ik heb haar(de mama) ook gezegd dat ze haar kind niet voor die keuze mag stellen , want dat een kind zowel z'n papa als mama graag ziet, dat ze de vraag niet mag stellen bij wie wil je het liefste wonen... dat dat niet eerlijk is.

maar het is een losscheuren he, na al die jaren...

Yannick

#7 , 10 jun 2008 20:58

maar gaat een rechter die bezoekregeling ineens zomaar veranderen? of gaat haar dochtertje er ook in gehoord worden?
Toen mijn dochter 10 jaar werd en bij mij wou wonen, haar moeder liet haar links liggen, heb ik voor zekerheid het kinderrechtencommisariaat geraadpleegd. Die zeiden dat volgens de wet een kind mag gehoord worden vanaf 10 jaar maar dit moet niet. Wel moet een rechter een kind aanhoren vanaf 12 jaar.
Zo ging het dus bij ons, mijn dochter werd aanhoort op haar 13 jaar. En dan nog is het de beslissing van de rechter.

Rebel-with-a-cause

#8 , 11 jun 2008 07:31

Toen mijn dochter 10 jaar werd en bij mij wou wonen, haar moeder liet haar links liggen, heb ik voor zekerheid het kinderrechtencommisariaat geraadpleegd. Die zeiden dat volgens de wet een kind mag gehoord worden vanaf 10 jaar maar dit moet niet. Wel moet een rechter een kind aanhoren vanaf 12 jaar.
Zo ging het dus bij ons, mijn dochter werd aanhoort op haar 13 jaar. En dan nog is het de beslissing van de rechter.
Nuancering:
Enkel de jeugdrechter is verplicht om het kind uit te nodigen vanaf 12 jaar. Is het kind jonger, dan mag de jeugdrechter zelf kiezen of hij het uitnodigt. Andere rechters kunnen altijd zelf kiezen of ze het(de) kind(eren) oproepen of ingaan op hun vraag om hen te spreken.
Dat wil echter niet zeggen dat de rechter hun redenering moet volgen.
Een mening geven is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Terug naar “Echtscheiding”