scheiding, weduwepensioen en huwelijksstelsel

mr
Topic Starter

scheiding, weduwepensioen en huwelijksstelsel

#1 , 02 jun 2008 12:42

Ik vroeg me af men na het overlijden van een ex-partner recht heeft op een weduwepensioen.

Indien ja,
- Is dit afhankelijk van het destijds gekozen huwelijksstelsel?
- Hoe kan men dit voorkomen?

Ik vind het niet logisch dat een ex-partner recht zou hebben op een weduwepensioen als het huwelijk ontbonden is voor het overlijden van één van de partners.

Ter info: het staat niet in mijn planning om het loodje te leggen voor mijn exvrouw. :lol:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 jun 2008 21:44

Geachte,

Enkel de niet hertrouwde of niet meer gehuwde ex van een ambtenaar kan in geval van wettige scheiding rechten openen op een overlevingspensioen. Voor wat de private sector betreft, hetzij werknemers, hetzij zelfstandigen, kan er in geval van wettige scheiding geen recht op overlevingspensioen ontstaan, gezien het huwelijk werd ontbonden door echtscheiding. In deze gevallen kan er mogelijk een recht ontstaan op een rustpensioen wettige scheiding voor de duur van het huwelijk, wanneer men aan de loopbaanvoorwaarde voldoet.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”