een vraagje hoe nu verders

annaf
Topic Starter

een vraagje hoe nu verders

#1 , 09 apr 2015 03:49

Ik wil graag scheiden van me partner,..dit vanwege altijd ruzie en gekibbel en bedreigingen en zich niet houden aan de regels.Zelf werk ik niet.Ik heb wel een zoon uit mijn vorige huwelijk is nog minderjarig waar ik het volledige hoederecht van heb.
Mijn dochter is in Nederland geboren ,overigens al mijn kinderen.Alleen 2 hebben de Belgische Nationaliteit.Destijds 7 jaar geleden kregen ze die automatisch omdat ik mijn Belgische nationaliteit her terug aan nam ,en de kinderen toen nog minderjarig waren.Me dochter had destijds een relatie nog in Nederland ,en dat is beeindigd en is sinds vorig jaar oktober 2014 terug gekeerd naar huis.Ik ben haar wettelijke moeder.
Ze word eerstdaags 24 jaar en heeft net een E-kaart bekomen.Ze heeft hier ook werk sinds nu ook 2 maanden.Ze woont dus thuis.

Nu had ik een vraagje.Had al bij de gemeente navraag gedaan , ik heb namelijk een verzoek ingediend bij de Rechtbank van 1 ste aanleg in Hasselt voor dringende voorlopige maatregelen.Want dat kan je niet meer aanvragen op het Vredegerecht.

Nu vernam ik van de gemeente dat ik geen uitkering kan krijgen gezien mijn dochter een E-kaart heeft en dus zij blijkbaar gekoppeld is aan mijn man zijn loon.
Volgens de gemeente zou ze dan terug moeten naar Nederland.Maar dan vind ik dat te gek want a. ik heb een zoon nog minderjarig en staat tenlaste van mij ik heb het hoederrecht.En hoezo moet ze terug naar Nederland ik ben haar moeder,ze word eerstdaags 24 jaar,..Zij heeft een ibo contract in juni gaat ze in vaste dienst.Dat hebben we formeel op schrift van zowel VDAB als van haar werkgever.Alleen ze word daar ingewerkt.Ze heeft niet voldoende loon om nu iets te gaan huren ,ze krijgt loon van vdab en van RVA.Maar dat is per maand verschillend.Ze werkt nu 24 uur maar gaat straks voor 30 uur in vaste dienst.

Wat voor problemen kan ik krijgen,..moet zij terug,..Zij heeft daar niemand.Haar zusje en broertje wonen hier ook.
En hoe pak ik dit aan.
Kunt U mij raad geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 apr 2015 10:09

Uw dochter is meerderjarig (en afgestudeerd) en zou dus in haar eigen onderhoud moeten voorzien en niet u. Als zij dus een uitkering wenst moet zij die aanvragen. Het is wel een feit dat als ze naar Nederland zou gaan, ze inderdaad een uitkering zou krijgen ginds. Ze is Nederlandse. Ik heb begrepen ze in juni loontrekkende is? Wel dat amper nog 7 weken. Dat is geen overbrugbaar probleem. Het is overigens niet uw, maar haar probleem. Ze is volwassen. U heeft nog een minderjarige zoon uit een vorig huwelijk. Hier in Belgie bestaat het hoedrecht NIET. En ik geloof dat in Nedrland die term ook niet gebruikt wordt voor kinderen uit huwelijken. U bent dus SAMEN met uw ex financiee verantwoordelijk voor uw zoon. Niet uw huidige man. Die heeft geen enkele financiele verantwoordelijkheid tov uw zoon. Dus dit kan u ook oplossen. Ik vermoed dat uw jongste wél een kind is van uw huigige echtgenoot. Wel voor uw gezamelijk kind bent u samen verantwoordelijk. Hier in Belgie heet dat co-ouderschap. Samen opvoeden en zorgen voor de opleiding. De vader kan de rechter vragen om verblijfsco-ouderschap dwz dat jullie dochter 50/50 beurtelings bij de ouders verblijft. Wat ik wel ommerkelijk vind is dat u géén job heeft, maar wel een kind uit een vorig huwelijk. Onderhoud uw huidige echtgenoot u en uw kind uit een vorige relatie? Dat is een opmerkelijke geste. Ik adviseer u dat u best snel een job gaat zoeken om op eigen benen te gaan staan. Nu nog partneralimentatie vragen, lijkt me moeiijk te verdedigen, gezien uw huidige echtgenoot financieel voor uw kinderen heeft ingestaan.

annaf
Topic Starter

#3 , 09 apr 2015 11:09

Ik ben overigens niet in Belgie gescheiden.Ik heb de algehele voogdij van mjn minderjarige zoon.Mijn vorige ex heeft niks maar dan ook niks te schaften in mijn doen en laten.Die uitspraak is overigens in Nl.Gedaan in Rotterdam.Ik heb daar ook jaren gewoond.Mijn vorige ex is een gevaar voor de samenleving en woont denk nog in een psychiatrische inrichting in Nederland.Wij zijn allemaal destijds mishandeld en dus staat mijn zoon en ik tenlaste van mijn huidige man.
Verders ga ik niet kunnen werken want ik ben 80% invalide.En ouder dan 55+.De vader van mijn zoon en overigens van al de kinderen de rest is meerderjarig heeft vanaf 2000 nooit meer de kinderen mogen zien,er hebben er 2 wel onder begeleiding de vader mogen zien,.. door mij ,.Ik heb zelf geheimhouding van adres hier in Belgie. ALgehele voogdij heet hier hoederrecht en heeft in Belgie wel bestaan.

Reclame

eylis

#4 , 09 apr 2015 12:19

Hoederecht is in België sedert 1995 (dus al 20 jaar...) uit het wettelijk recht. Voor uw kind(eren) uit een vorig huwelijk kan u volgens het Belgisch recht onmogelijk alimentatiegeld vorderen van uw huidige echtgenoot om de eenvoudige reden dat er totaal geen ouderlijke verplichting bestaat tussen hem en die kinderen. Het "ten laste staan" van uw kinderen bij uw man is puur administratief omdat hij loontrekkende is. Maar betekent voor de rest niets. U kan enkel kinderalimentatie vragen voor jullie gezamelijke kind en eventueel ook partneraimetnatie voor uzelf. Maar ik vermoed dat bij een echtscheiding uw huidige man kan inroepen dat hij financieel voor uw kinderen (uit een ander huwelijk) ingestaan heeft. En dat zou de eindsom wel eens sterk kunnen beinvloeden.

j.demoor

#5 , 11 apr 2015 10:49

“Art.223. Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt, beveelt de familierechtbank, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende maatregelen, volgens het bepaalde in de artikelen 1253ter/4 tot 1253ter/6 van het Gerechtelijk Wetboek. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1253ter/4. § 1. Wanneer spoedeisendheid wordt aangevoerd, doet de familierechtbank uitspraak in kort geding. Zonder spoedeisendheid en behoudens toepassing van artikel 1043 verwijst de rechter de zaak naar een gewone zitting. § 2. Worden geacht spoedeisend te zijn en kunnen worden ingeleid bij tegensprekelijk verzoekschrift, dagvaarding of gezamenlijk verzoekschrift, de zaken met betrekking tot :...4° de onderhoudsverplichtingen;...In de andere gevallen heeft de inleidende zitting plaats uiterlijk binnen vijftien dagen na de neerlegging van het verzoekschrift ter griffie...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind. § 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen.”(Burgerlijk Wetboek).

Kinderen die niet hun (van man en vrouw)kinderen zijn komen niet in aanmerking.

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).Door die hulpverplichting kan u dus eventueel recht hebben op alimentatie door uw echtgenoot.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”