Aanpassing alimentatie

prutsemieke
Topic Starter

Aanpassing alimentatie

#1 , 19 mei 2008 12:49

Ik ben nieuw hier op het forum maar ik had een vraagje aangaande alimentatie voor mijn dochter.
Mijn ex-man en ik zijn ongeveer 5 jaar geleden gescheiden met EOT.
Hierin is vastgelegd dat de alimentatie voor onze dochter moet herzien worden wanneer zij naar de lagere school gaat.
In september gaat zij naar de lagere school en na lang aandringen is er een gesprek geweest over de aanpassing.
Momenteel krijg is 100 euro/maand geïndexeerd wat neerkomt op +/- 110 euro.
Vanaf september had ik graag 25 euro bijgekregen.
Dit voorstel is door hem met ferme kritiek ontvangen. Hij vindt het véél te veel maar heeft zelf nog geen voorstel van een bedrag gedaan.
Zijn netto maandloon ligt rond de 3100 euro en hij heeft bij zijn vriendin ook nog een dochterje.
Is het bedrag dat ik vraag zo uitzonderlijk hoog?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Peterken

#2 , 19 mei 2008 14:30

Ik ben nieuw hier op het forum maar ik had een vraagje aangaande alimentatie voor mijn dochter.
Mijn ex-man en ik zijn ongeveer 5 jaar geleden gescheiden met EOT.
Hierin is vastgelegd dat de alimentatie voor onze dochter moet herzien worden wanneer zij naar de lagere school gaat.
In september gaat zij naar de lagere school en na lang aandringen is er een gesprek geweest over de aanpassing.
Momenteel krijg is 100 euro/maand geïndexeerd wat neerkomt op +/- 110 euro.
Vanaf september had ik graag 25 euro bijgekregen.
Dit voorstel is door hem met ferme kritiek ontvangen. Hij vindt het véél te veel maar heeft zelf nog geen voorstel van een bedrag gedaan.
Zijn netto maandloon ligt rond de 3100 euro en hij heeft bij zijn vriendin ook nog een dochterje.
Is het bedrag dat ik vraag zo uitzonderlijk hoog?

Groetjes
Beste,
Ik betaal momenteel voor mijn twee kinderen van 9 jaar 377.43€. Wanneer zij 12 jaar worden wordt dit bedrag verhoogt met 50€, wanneer zij 16 jaar worden wordt dit nogmaals verhoogt met 50€. Jaarlijkse indexaanpassingen komen er ook nog bovenop. Alsook de schoolkosten en zware medische kosten. Mijn loon is momenteel 1300€, dus ik denk dat uw ex niet mag klagen. Mochten er problemen zijn kan je dit altijd bevragen bij een vrederechter of een bemiddelaar, alhoewel ik dze weg ook al enkele keren heb opgegaan en telkens met de rug tegen de muur ben gezet. Succes alvast.

Mvg

Rebel-with-a-cause

#3 , 19 mei 2008 16:01

Waarom hebben jullie niet meteen een bedrag of een percentuele berekening vastgelegd bij het opstellen van de EOT? Dit zou heel wat ergernis voorkomen hebben!

De wet luidt als volgt: De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. (Artikel 203 §1 Burgerlijk Wetboek)
Dit kan je natuurlijk enkel bereiken op een 'deftige' manier als er nog communicatie mogelijk is met beide partijen. Zoniet zul je je moeten wenden naar de jeugdrechter.

Reclame

dropke

#4 , 19 mei 2008 16:54

ach ik krijg 412 euro voor vier kids tussen 15 en 9 jaar oud.
er komen enkel indexeringen, geen aanpassingen, de rechter heeft daar niet aan gedacht toen hij de uitspraak deed..

Jorre

#5 , 19 mei 2008 17:26

Prutsemieke,

In geval van een EOT is er weinig hoop omdat dit als een contract moet worden gezien waarbij de opstelling ervan, alle punten, ook in verband met de toekomst, verondersteld worden besproken geweest te zijn tussen de partijen onderling.

Eens vastgelegd kan er in principe niet meer worden op teruggekomen tenzij beide partijen akkoord gaan om een aanpassing in te voeren.

Wat je wel kan doen, maar uit je vraag lijkt dit moeilijk haalbaar, is alsnog trachten je ex te overtuigen van de kosten die je moet maken om jullie gezamenlijk kind naarmate het ouder wordt een goede thuis te kunnen geven.

prutsemieke
Topic Starter

#6 , 20 mei 2008 09:29

Dank voor jullie antwoorden.

@ Rebel-with-a-cause
Inderdaad, we hadden bij de opstelling van de EOT beter een bedrag vastgelegd maar ja, dat is nu natuurlijk te laat.

@ Jorre
Ik denk dat je mijn posting een beetje verkeerd begrepen hebt.
De aanpassing van de alimentatie is voorzien in de EOT maar er is toen geen bedrag vastgelegd. Dat moeten we nu onderling overeen komen en dat verloopt een beetje stroef.

Vorige week had ik hem een blad gegeven waarop alles stond uitgerekend volgens de methode van Renard. Opgesplitst volgens het aantal dagen ze bij mij verblijft en het aantal dagen ze bij hem verblijft. De kinderbijslag verrekend, ...
Maar de methode van renard vindt hij maar zever. Volgens hem zijn die bedragen niet realistisch.

Rebel-with-a-cause

#7 , 20 mei 2008 21:45

Indien het onderhoudsgeld is afgesproken in een overeenkomst, bv in het kader van een EOT, is de regeling steeds aanpasbaar indien de feitelijke omstandigheden zijn gewijzigd.

Jorre

#8 , 21 mei 2008 13:58

Akkoord, Prutsemieke. De discussie gaat dus louter over het te bepalen bedrag, en de toe te passen methode daarvoor ontbreekt in de EOT.
Wat je gedaan hebt is niet meer dan correct.

Als uw ex spreekt van gezever, dan is hij waarschijnlijk bang dat hij meer in te leveren heeft.

Uw ex moet dan ook maar een realistisch bedrag op tafel leggen en aantonen hoe hij aan dit bedrag komt (realistisch, objectief).
Vraag hem ook om aan te tonen in welke zin die rekenmodules (Renard/ ICF/ Gezinsbond, enz...) gezever zijn en of hij kan aantonen dat hij in zijn berekening allerlei elementen in rekening heeft gebracht zoals fiscaal aftrekbaar onderhoudsgeld, schooltoelage en kindergeld, fiscaal voordeel kinderopvang, enz.. Misschien heeft hij inderdaad een betere methode ontwikkeld; dan nodig ik hem graag uit om die aan ons bekend te maken. :wink:

Persoonlijk vind ik de Onderhoudsgeldcalculator van de Gezinsbond voorlopig een van de betere tools om vrij volledig en objectief te kunnen berekenen. In de handleiding vind je ook de meeste elementen om je argumenten te staven:
http://www.gezinsbond.be/images/stories ... ucties.pdf
alhoewel de module van de Gezinsbond Wezemaal even goed werkt.

Terug naar “Echtscheiding”