echtscheiding en iemand nieuw leren kennen

kiara
Topic Starter

echtscheiding en iemand nieuw leren kennen

#1 , 30 jan 2015 08:05

Beste,

Ik zit al een hele tijd in een vechtscheiding, werd al verlengd. Er is ook een gevecht om m'n dochtertje. Beide zaken zijn nog niet uitgesproken, de scheiding werd wel al aangevraagd. Nu na maanden alleen te zijn heb ik iemand nieuw leren kennen waarmee het enorm klikt. Ik stel me de vraag, van zodra de scheiding is aangevraagd, kan mn ex me nog iets maken moest ik ooit met die man een relatie beginnen en de scheiding is nog niet afgerond. Kan mn ex me bijvoorbeeld nog laten betrappen op overspel? Het kan zijn dat dit niks wordt, enkel vrienden maar ik zou dit toch graag weten moest het ooit zo zijn. Hartelijk dank
Kiara

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 30 jan 2015 09:16

De 'schuldvraag' bij een echtscheiding bestaat niet meer. Dit is vervangen door 'echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting'

AdvoBleyaert
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#3 , 30 jan 2015 11:28

... maar artikel 301, §2 Burgerlijk Wetboek:
§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de [4 familierechtbank]4 in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot.
De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt. (...)
(eigen onderstreping)

En nog een uitsmijter: Vechtscheidingen zijn nooit aangewezen als er kinderen bij betrokken zijn.

Reclame

NotHappy

#4 , 31 jan 2015 14:50

Hoe voorgaande posting begrijpen: zolang echtscheiding niet definitief is geen relatie? Want dit een zware fout?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2015 15:32

Betrapping op overspel kan nog steeds maar gebeurd veel minder dan vroeger.
Zolang er geen definitief vonnis is kan dat dus steeds......

Ook eens lezen
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6809,d.d24" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#6 , 31 jan 2015 16:36

Kiara, wonen jullie al op apparte adressen? Al feitelijk uit elkaar met verschillende domicilieringen? In dat geval is het vrij duidelijk dat jullie beiden al voor een nieuw leven gekozen hebben en dan is het weer opnemen van sociale contacten een normaal gevolg. Je kan gerust een vriendschap ontwikkelen met het vooruitzicht dat daar iets meer uit zou voortvoeien. Niemand heeft daat overigens zaken mee of dit een vriendschap is of al meer. Krijgt je ex het nog eens in je hoofd om je zogezegd op "overspel" te laten betrappen, dan kan hij daar eerllijk gezegd géén enkel probleem mee veroorzaken. Of het zou moeten zijn dat je nog eens extra "partneralimentatie" vraagt. Dan kan dat lager uitvallen. Maar hij kan jullie dochter niet afnemen omdat je een nieuwe relatie begint.
En klein maar niet onbelangrijk detail: het is niet 'mijn dochtertje", het is ook de dochter van je ex....

Terug naar “Echtscheiding”