automatisch scheiden bij overlijden via testament?

Andy S
Topic Starter

automatisch scheiden bij overlijden via testament?

#1 , 19 dec 2014 13:01

Hallo,

om een lang verhaal kort te maken:
ik heb 1 dochter, mijn vriendin 2 dcohters, ik heb een huis en volgend jaar gaan we trouwen.
Ik wens echter mijn dochter veilig te stellen.

Het is blijkbaar niet mogelijk (hoe dom het ook is!) dat mijn toekomstige vrouw het vruchtgebruik kan weigeren indien ik zou komen te overlijden.

Kan je in een testament bepalen dat je automatisch scheidt als je kom te overlijden?
Op die manier zou mijn vrouw op dat moment ook afstand doen he zogezegd.

Zal ook wel niet mogelijk zijn zeker? Ze is trouwens 100% akkoord om het vruchtgebruik op te geven hé...

Thx,

Andy S

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 19 dec 2014 13:04

eens je dood bent, kan je imho geen daden meer stellen, dus ook niet scheiden.

Tenzij je natuurlijk gelooft in het hiernamaals, maar ik vrees dat die wetten daar niet echt compatibel zijn met de onze.

roharro

#3 , 19 dec 2014 13:07

Je kan gebruik maken van de Wet Valkeniers om dit probleem op te lossen (het probleem van het vruchtgebruik op de erfenis/niet het sceden in het hiernamaals).
Vraag notaris om raad.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Sirkii

#4 , 19 dec 2014 13:29

? wet Valkeniers geldt toch niet voor de gezinswoning doch enkel voor de rest (bijkomende woningen, ...) ? Als de man uit het hiernumaals vertrekt dan erft zijn enige dochter 100% van de naakte eigendom doch erft de toekomstige vrouw het vruchtgebruik op de gezinswoning.

roharro

#5 , 19 dec 2014 13:46

? wet Valkeniers geldt toch niet voor de gezinswoning doch enkel voor de rest (bijkomende woningen, ...) ? Als de man uit het hiernumaals vertrekt dan erft zijn enige dochter 100% van de naakte eigendom doch erft de toekomstige vrouw het vruchtgebruik op de gezinswoning.
Dat klopt indien ze op ogenblik van overlijden dat huis bewonen.
Maar TS vermeldt enkel dat hij een huis heeft. Niet dat hij er met zijn toekomstige echtgenote woont of gaat wonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2014 14:58

Huis verkopen aan dochter?
Dan wordt hij huurder.

Andy S
Topic Starter

#7 , 19 dec 2014 15:05

Hallo,

Dank voor de reacties.
sorry vergeten zeggen, we wonen nu in het huis en zullen dat ook blijven doen.
Verkopen aan dochter kan niet, is minderjarig (pas 4 jaar).
In dat opzicht kan ik het wel schenken en heb ik het vruchtgebruik, is een van de mogelijkheden.

Wet valkeniers spreekt niet op het vruchtgebruik helaas. het voorstel uitbreiding op die wet die toelaat via huwelijkscontract wel afstand te doen van het vruchtgebruik is er helaas niet doorgekomen, anders was er totaal geen probleem.
Nu zou ik ook zowieso via testament laten schrijven dat mijn toekomstige vrouw er minimum nog bepaalde tijd mag blijven wonen, het is niet de bedoeling van ze buiten te laten zetten.

Moeilijke materie allemaal. In de plaats dat ze het mogelijk maken van op voorhand te zeggen "ik doe afstand bij overlijden van het vruchtgebruik" maar nee pfff

Terug naar “Echtscheiding”